امام جمعه موقت یزد گفت:شرح صدر و زمانه‎شناسی شرط موفقیت در کارهای فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد؛امام جمعه موقت یزد علت مظلوم واقع شدن فرهنگ در کشورمان را نامشخص بودن هدف برنامههای فرهنگی دانست و از شرح صدر و علم به موقعیت زمانه به عنوان دو عنصر اصلی و تاثیرگذار در امور فرهنگی یاد کرد.

حجت الاسلام "محمدحسن معزالدینی" در آیین تودیع و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان یزد که با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر ارشاد و مسئولان استان در تالار فرهنگ این اداره کل برگزار شد، وی فرهنگ را نماد و نمود عادات، آداب، اخلاق، علم و اندیشه، هنر و همه داشتههای یک جامعه خواند و گفت: فرهنگ آیینهای است که هویت و تمامیت یک ملت را نشان میدهد.

وی مقوله فرهنگ را نیز مقوله‎‎ای غریب خواند که در جامعه ما مظلوم واقع شده و ظالم آن نیز خودمان هستیم.

امام جمعه موقت یزد ادامه داد: متاسفانه در عرصه مسائل فرهنگی به خصوص اگر آن را تعالی و حفظ آرمانها و ارزشهای خودمان تعریف کنیم، موفق نبودهایم.

وی تقصیر این عدم موفقیت را نیز مختص صنف خاصی ندانست و گفت: مهمترین عامل در این ناموفق عمل کردن در موضوعات فرهنگی در واقع تعریف نشدن هدفی مشخص برای اجرای برنامه‏هایمان است، به طوری که در سی و چند سال گذشته، همه کار فرهنگی انجام دادیم و شاید هیچ وزارتخانه و اداره‏‏ای نباشد که در این مقوله فعالیت نکرده باشد ولی باز نیز فریاد همه از آنچه در فرهنگ کشورمان میگذرد، بلند است.

معز‏الدینی از مهمترین راهکارها برای برون رفت از این وضعیت را توافق فعالان فرهنگی روی تعریف واحدی از فرهنگ در کشور بیان کرد و گفت: باید براساس یک نقشه کلی پیش برویم و از اعمال سلیقههای شخصی و گروهی و سیاسی بپرهیزیم، هرچند که الان چنین میشود و جواب هم نمیدهد.

وی در ادامه یزد امروز را غیر قابل قیاس با یزد 20 یا 30 سال پیش دانست و گفت: خیلی از آنچه در گذشته برای یک یزدی ارزش بود، امروز از کف رفته و حتی خیلی از حرفه‏های خودمان را نیز نتوانستیم، حفظ کنیم.

معزالدینی اضافه کرد: متاسفانه نه تنها در نمادهای مادی فرهنگ، بلکه در بحث معنوی فرهنگ نیز آداب و سنتهای گذشته و اعتمادی که مردم آن روز به بازار داشتند، دیگر وجود ندارد.

امام جمعه موقت با قرائت روایتی از امام جعفر صادق(ع)، به اهمیت موضوع شناخت زمانه تاکید کرد و گفت: قطعاً حرفی که 50 سال پیش تاثیرگذاری داشته، امروز با همان بیان و سبک و سیاق اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

وی در ادامه شرح صدر و علم به موقعیت زمانه را دو عنصر اصلی و تاثیرگذار در موفقیت کارهای فرهنگی خواند و با اشاره به تجربههای موفق گذشته در این رابطه، بر بهره گیری از این الگوها برای پیشبرد هدفمند امور فرهنگی تاکید کرد.

حجت الاسلام معزالدینی در این رابطه نیز به عزیمت امام موسی صدر به عنوان یک طلبه به لبنان و اقدامات تاثیرگذار وی برای به اوج رساندن شیعه در این منطقه اشاره کرد و گفت:کار فرهنگی کاری زمان‌بر و سخت است ولی باید سلیقههای شخصی را کنار زد و به اقتضای زمانه با حفظ موازین شرعی و اسلامی کارها را پیش برد.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: شرط ، موفقیت ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.