ایجاد دولت وحدت ملی در برهه حساس کنونی نیاز اساسی افغانستان است و به توصیه کارشناسان امور سیاسی، هر ۲ کاندیدا بدون در نظر داشتن منفعت‌طلبی‎های شخصی برای خروج افغانستان از بحران باید هرچه سریع‌تر دولت وحدت ملی را تشکیل دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، ایجاد دولت وحدت ملی در برهه حساس کنونی نیاز اساسی افغانستان است و به توصیه کارشناسان امور سیاسی، هر 2 کاندیدا بدون در نظرداشت منفعت‌طلبی‎های شخصی برای خروج افغانستان از بحران باید هرچه سریع‌تر دولت وحدت ملی تشکیل دهند.
 
مردم افغانستان از وضعیت فعلی خسته شده و به گونه‌ای جدی خواهان برون رفت از این آشفته بازار رقابت‏‌های سیاسی هستند.
 
امروز تمام دغدغه‎ اصلی مردم افغانستان را بحران انتخابات تشکیل می‎دهد و اینکه طرح دولت وحدت ملی باشکست مواجه شده سخت مردم این کشور را نگران کرده است.
 
این نگرانی به حدی جدی است که حتی مقامات عالی رتبه دولتی و غیر دولتی نارضایتی خود را از ادامه این روند ابراز داشته و از طرف‎های درگیر در انتخابات می‎خواهند که هر چه زودتر به این روند پایان دهند.
 
روز گذشته «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان در مراسم سیزدهمین سالگرد شهادت «احمد شاه مسعود» از هر 2 کاندیدا خواست هرچه زودتر به نتیجه رسیده و مردم را از سردرگمی فعلی نجات دهند.
 
وی در ادامه تأکید کرد: مردم افغانستان نیاز فوری و ضروری به دولت جدید دارند که هر 2 کاندیدا می‌توانند آن را تشکیل دهند.
 
کرزی بطور مکرر از صدها تن حضار شرکت کننده در این مراسم خواست که به صدای بلند از هر 2 کاندیدا بخواهند هرچه زود تر به نتیجه برسند و کشور را از وضعیت کنونی نجات دهند. حاضران هم به درخواست وی پاسخ مثبت دادند.
 
در همین حال "آیت الله محسنی" رئیس شورای علمای شیعه افغانستان نیز روز گذشته در حاشیه‎ همایش حمایت از فلسطین با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی افغانستان گفت: باید هر 2 کاندیدا از موضِع خود عقب نشینی کنند و هرچه زودتر به یک نتیجه قابل قبول دست یابند.
 
وی همچنین از مردم افغانستان خواست که با حوصله راهپیمایی مسالمت آمیز در راستای مصالح عمومی کشور برگزار و از هر 2 کاندیدا بخواهند که به روند انتخابات را پایان دهند.
 
محسنی همچنین از سرمایه‌گذاران و تاجران افغانستان خواست سرمایه‌ خود را خارج نکنند و تأکید کرد: خروج سرمایه از افغانستان سبب ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و تزلزل در اقتصاد خواهد شد.
 
رئیس شورای علمای شیعه افغانستان آشکارا هشدار داد: افغانستان در حال نابودی است و از مردم این کشور خواست که با توسل به حرکت‎های مدنی مسالمت‌آمیز بر دولت و طرف‎های دخیل در این بحران فشار  وارد کنند تا هرچه سریع‎تر این کشور از این وضعیت اسفبار نجات یابد.
 
این دیدگاه رئیس شورای علمای افغانستان که خود زمانی از برجسته‎ترین رهبران جهادی و یکی از اصلی‎ترین طرف‎های معادلات سیاسی این کشور بود می‎تواند مبین واقعیت‎های خطرناک وضعیت جاری در افغانستان باشد.
 
این بدان معناست که شرایط جاری افغانستان باسرعت غیر قابل مهاری به سمت یک نقطه تاریک و غیر قابل بازگشت در حرکت است و در صورتی که توجه جدی به این مسایل نشود آینده خطرناکی در انتظار این کشور خواهد بود.
 
این درحالی است که پس از بن بست انتخاباتی در افغانستان وضعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی به گونه‎ای جدی مورد تهدید واقع شده و گروه‎های مسلح غیرمسئول، تروریست‌‏ها، باندهای تبهکار، جنایت‎کاران حرفه‎ای و دیگر نیروهای سرکش اجتماعی از وضعیت موجود بیشترین سود را می‎برند.
 
تبعات ویرانگر انتخابات پرچالش و جنجال برانگیز ریاست جمهوری افغانستان هیچ عرصه‎ای را بی‌تأثیر نگذاشته و ادامه این روند سبب ایجاد بحران به مراتب بزرگتری خواهد شد که مهار آن از توان همگان خارج است.
 
این نگرانی‎ها در حالی مطرح می‎شود که 2 روز قبل عبدالله عبدالله یکی از کاندیداهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در جمع حامیان خود و خبرنگاران گفت: دولت به وجود آمده از تقلب را یک روز هم تحمل نخواهد کرد.
 
وی تأکید کرد: مذاکرات سیاسی برای ایجاد دولت وحدت ملی میان او  و رقیبش اشرف غنی احمدزی به نتیجه نرسیده و این روند عملاً با بن بست مواجه شده است.
 
/انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.