صدها سال کم توجهی و قرار گرفتن درمعرض عوامل تخریب کننده، هم اکنون "مناره جم" یکی از شاهکارهای معماری افغانستان را در خطر نابودی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت آرت نیوز: این بنای تاریخی 65 متری به دلیل آجر کاری زیبا و طرح‌های ظریف و حساس و نیز کتیبه‌هایش به عنوان دومین مناره آجری جهان معروف است. 

مناره فوق حدود 800 سال قبل درسال 1194 ساخته شده و بر اساس گزارش‌های یونسکو تا کنون هیچ‌گونه مرمت اصولی و صحیحی در آن صورت نگرفته است.
 
به گفته ساکنین محلی، 20 تا 30 درصد آجرهای این بنا ریخته و این مناره در آستانه کج شدن قرار دارد.
 
بزرگترین تهدید رودخانه مجاور این بنای تاریخی است، بنابر اظهارات مقامات مسئول، جاری شدن سیل شدید در سال گذشته خسارات قابل ملاحظه‌ای به زیر بنای این سازه وارد کرده و اگر چه دیواری جهت استحکام مناره در اطراف آن کشیده شده ولی همچنان ترسیم و بازسازی بیشتری مورد نیاز می‌باشد.
 
 مکان تاریخی ذکر شده زمانی بسیار مورد توجه جهانگردان قرار داشت ولی متاسفانه نبود ثبات سیاسی، جنگ و ناامنی حفاظت از میراث فرهنگی افغانستان را دشوار ساخته و افراد محدودی آماده پذیرش خطر برای سفر به این کشور هستند در نتیجه این امر، منابع مالی برای نگهداری از این آثار موجود نیست.

 بنابر پیش بینی‌های صورت گرفته، در صورت وقوع مجدد سیل، امکان تخریب کامل این مناره وجود دارد، از این رو فعالان فرهنگی با طرح تقاضایی از رئیس جمهور این کشور خواسته‌اند ضمن بازدید از این اثر تاریخی به حفظ آن نیز کمک نماید.
 
انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار