مذاکرات روسای جمهوری ایران و تاجیکستان دقایقی قبل در پایتخت تاجیکستان به پایان رسید.

به گزارش گروه دولت باشگاه خبرنگاران؛ مذاکرات خصوصی روسای جمهوری ایران و تاجیکستان دقایقی قبل در پایتخت تاجیکستان با پایان رسید.

پیش از شروع مذاکرات امامعلی رحمان در کاخ ملت از دکتر روحانی به طور رسمی استقبال کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدای این نشست با اشاره به اشتراکات علمی، فرهنگی، تاریخی، دینی و زبان مشترک دو ملت ایران و تاجیکستان تصریح کرد: ایران همواره به عنوان یک کشور دوست همراه و در کنار تاجیکستان بوده و خواهان توسعه روابط تهران – دوشنبه در همه زمینه‌ها است.

رییس‌ جمهوری با اشاره به امکانات و توانمندی‌های ایران و تاجیکستان خواهان همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها بویژه در بخش اقتصادی، اظهار داشت: شرکت‌های ایرانی با سرمایه‌گذاری در تاجیکستان موجب تقویت بیش از پیش همکاری‌های دو کشور شده‌اند.

روحانی با تأکید بر اینکه ایران و تاجیکستان می توانند در همه زمینه‌ها بویژه در بخش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همکاری‌های خود را گسترش دهند گفت: دو کشور در مسایل منطقه‌ای عمدتاً دارای دیدگاه‌های مشترکی هستند که این موضوع نیز به افزایش بیش از پیش روابط دو کشور کمک می‌کند.

امامعلی رحمان رییس‌ جمهوری تاجیکستان نیز در ابتدای این دیدار خطاب به دکتر روحانی گفت: به خانه خود خوش‌آمدید و ما از حضور شما در تاجیکستان خرسندیم.

وی خواهان گسترش روابط تهران – دوشنبه شد و گفت: اندیشه‌های شما بی‌تردید برای گسترش و رونق کشور ما بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

وی افزود: ما به انگیزه‌ها، اهداف و دورنمای آینده شما و راه‌های افزایش روز افزون سطح روابط ایران و تاجیکستان تمایل داشته و از آن استقبال می‌کنیم.

همچنین در این نشست موافقتنامه امنیتی و انتظامی، تفاهم نامه همکاری در مبارزه با موادمخدر، همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و کمیته کار و زنان سرپرست خانوار تاجیکستان و همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) با وزارت کار تاجیکستان از جمله اسنادی بود که به امضای طرفین رسید.

یادداشت تفاهم بین مرکز تحقیقات استراتژیک تاجیکستان و مرکز مطالعات سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه همکاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی جمهوری اسلامی ایران با کمیته زبان و اصطلاحات جمهوری تاجیکستان، تفاهم نامه همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) با وزارت بهداشت تاجیکستان و تفاهم نامه کمیته امداد امام خمینی(ره) با کمیته جوانان، ورزش و گردشگری تاجیکستان بخش دیگری از این توافقات بود که به امضای اعضای هیات همراه دو کشور رسید.

همچنین پس از برگزاری مذاکرات روسای جمهور ایران و تاجیکستان به همراه هیات همراه، بیانیه مشترک دو کشور صادر شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار