وزیر امور خارجه سابق آمریکا همزمان با مطرح شدن طرح همه پرسی استقلال اسکاتلند اعلام کرد از کوچک شدن انگلیس استقبال نمی کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه "هرالد اسکاتلند" ، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا همزمان با مطرح شدن طرح همه پرسی استقلال اسکاتلند  تصریح کرد  از کوچک شدن انگلیس استقبال نمی کند. 

"هنری کیسینجر" در گفتگو با مجله "پراسپکت" نقطه نظر قابل توجهی بر سر مسائل تکنیکی همه پرسی استقلال اسکاتلند ارائه نکرد اما وی همچنان حامی سرسخت قابلیت هسته‌ای انگلیس مستقر در اسکاتلند و نقش آن در راهبرد جهانی است. 

وی در ادامه این گفتگو افزود:" من از حامیان سرسخت این روابط ویژه بوده ام، نه بخاطر قدرت انگلیس بلکه به خاطر اینکه تصور می کردم این روابط برای آمریکا و برای ساختار جهان مهم بود که کشوری دیگر داشته باشیم که سیاست هایش مستقلا طراحی شده باشد .هر چند این سنت متفاوتی در سیاست خارجی بود اما با توجه به نتایج مشترک چنین چیزی قابل قبول بود."

وی گفت تصور می کردم برای ما مهم بود که انگلیس بعنوان جزیره ای میان اروپا و یورآسیا قرار داشته باشد. به همین علت من از قابلیت هسته ای انگلیس حمایت می کردم چراکه می خواستم انگلیس بعنوان یک کشور مهم در زمینه راهبرد جهانی شناخته شود.

کسینجر ادامه داد : "از اینرو از هر چیزی که موجب کوچک شدن انگلیس باشد، استقبال نمی کنم هر چند نقطه نظرات مهمی در خصوص مسائل فنی همه پرسی استقلال اسکاتلند ندارم.

 هرالد اسکاتلند نوشت قرار است متن کامل این گفتگوی نود دقیقه‌ای کیسینجر با مجله پراسپکت در ماه اکتبر منتشر شود.

 در این گفتگو وزیر امور خارجه اسبق امریکا درخصوص سیاست های "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه و مهارت های دیپلماتیکی "باراک اوباما " رئیس جمهور و روابط آمریکا با ایران سخن گفته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار