نخستين همايش ملی انجير ديم به منظور دستيابی به راهکارهای علمی و عملی برای بهبود کميت و کيفيت انجير در شيراز برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، دبيرعلمي همايش ملي انجير ديم ، ارائه و تبادل آخرين يافته هاي علمي پژوهشگران و ايجاد تعامل بين صاحبان عرصه علم و عمل  را از ديگر اهداف برگزاري همايش ديروز بيان کرد.

سعيد عشقي افزود:31 مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شدکه پس از بررسي 17 مقاله به طور شفاهي و11مقاله نيز به صورت پوستر ارائه مي شود.

ميوه انجير از جمله ظرفيتهاي بزرگ بخش کشاورزي فارس است که بايد بيش از گذشته به آن توجه شود.

دبيرعلمي همايش ملي انجير ديم روشهاي ذخيره نزولات جوي و مديريت آب، راهکارهاي اضطراري کاهش اثرات خشکسالي بر باغات انجير ديم، فيزيولوژي رشد و نمو و روش هاي برداشت و فرآوري انجيرديم ، به نژادي، تکثير و فنآوري هاي نوين درکاشت اين محصول، جنبه هاي اقتصادي واجتماعي و مديريت آفات و بيماريهاي انجيرديم را از محورهاي اين همايش ملي برشمرد.

وي با بيان اينکه ايران نخستين توليد کننده انجير خشک دنيا است افزود : فارس 90 درصد توليد انجير خشک کشور را به خود اختصاص داده است و مابقي مربوط به استانهاي مرکزي ، زنجان ، لرستان ، ايلام، کرمانشاه، مازندران، گيلان، خراسان و هرمزگان است.

سعيد عشقي گفت:  بيشتر باغهاي انجير ديم فارس در شيبهاي تند و بلنديهايي قرار دارد که گذر از آنها بسيار سخت است و از250 سال گذشته، در نتيجه تلاش و سخت کوشي نسلهاي پيشين به عنوان سرمايه اي ملي به يادگار مانده است.

دبيرهمايش افزود: به دليل آب و هواي مناسب و نور کافي و همچنين ارگانيک بودن ، انجير فارس از کيفيت بسيار خوبي برخوردار است و مي تواند بيش از اين در بازار جهاني عرضه شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار