معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه دانش و تقوا دو بال منصب قضاوت است، گفت: قضاتی موفق هستند که مرتب تحقیقات و آگاهی خود را به روز کنند و به دانش دانشگاهی و حوزوی خود بسنده نکنند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین "غلامحسین محسنی اژه‌ای" در مراسم تحلیف کارآموزان قضائی که صبح امروز چهارشنبه(19شهریورماه) در ساختمان مرکزی قوه قضائیه برگزار شد، اظهار داشت: آرزوی شفای عاجل و کامل برای همه بیماران خصوصا مقام معظم رهبری را داریم و امیدواریم انشاءالله توفیق حضرت حق را در انجام وظیفه داشته باشیم.  
 
وی ادامه داد: مراسم امروز برای عزیزانی است که می‌خواهند به منصب قضا وارد شوند و جا دارد در اینجا به همه کسانی که در امر جذب و گزینش و آموزش و همه مراحلی که تا به این مرحله طی شد تشکر کنم.  
 
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه منصب قضا یک امر خطیر و مسئولیت سنگینی است، تصریح کرد: همانطور که امر قضاوت خطیر و سنگین است، آسیب‌های فراوانی هم ممکن است در این مسیر وجود داشته باشد و به میزان همین آسیب‌ها اگر کسی بتواند در این منصب در مسیر صحیح عمل کند، کار او بسیار ارزشمند و نتیجه آن در دنیا و آخرت مهم است.  
 
وی ادامه داد: قضاوت خطیر است، اما اگر قاضی به حق و قسط و عدل قضاوت کند، اثر آن در جامعه سبب آرامش، امنیت، رفع خصومات، گرفتن حق مظلوم از ظالم خواهد شد و در نتیجه آنجامعه و مدینه فاضله‌ای خواهیم داشت.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: بهترین کار‌ها در منصب قضاوت است و این منصب مانند شغل‌های معمولی نیست، اما از طرفی براساس مسئولیت خطیر قضاوت در شرع و در همه مکتب‌ها شرایط خاصی برای قضات در نظر گرفته شده است.  
 
سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: در اسلام ویژگی‌های خاصی برای این منصب و برای قاضی وجود دارد و شئوناتی برای قضاوت در نظر گرفته شده است و چنانچه قاضی برخی از این شئونات را رعایت نکند، از مسیر عدالت خارج می‌شود و قضاوت وی بی‌اعتبار است.  
 
وی اضافه کرد: برای منصب قضاوت آنقدر اهمیت قائل شده‌اند که اجر و مزد در نظر گرفته شده برای قاضی مانند سایر استخدام‌ها نیست تا مسئله مادی در قضاوت قاضی تاثیر نگذارد.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: قاضی در محضر قرآن با خدای خودش پیمان می‌بندد و سوگند یاد می‌کند که به وظیفه خودش بر اساس موازین اسلام و عدل عمل کند و تا آخر بر این پیمان باقی می‌ماند.  
 
وی تصریح کرد: خدا را سپاس می‌گوییم و شما باید شاکر باشید که این فرصت را در این مقطع زمان خداوند برای شما قرار داده است و شما موفق شده‌اید در این منصب وارد شوید و در این عرصه قدم بگذارید و افضل الخلق و خیرالناس باشید.  
 
معاون اول قوه قضائیه افزود: بسیار اهمیت دارد که به انسان فرصتی دست دهد که بهترین همه مردم باشد، اما قاضی خوب باید روز به روز بر علم و حلم و تقوای خود بیفزاید، چرا که با دو بال علم و دانش و تقوا می‌تواند به سمت مقصود حرکت کند.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اضافه کرد: در کنار هر امر حقی شیطان وجود دارد، به طوری که وسوسه شیطان در مقابل آثار حق بیشتر است و شیطان مرحله به مرحله جلو می‌آید و آدمی را به سوی خود می‌کشاند، بنابراین قضات با تقوا و دانش باید در قضاوت دچار اشتباه نشوند.  
 
معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: قضاتی موفق هستند که مرتب تحقیقات و آگاهی خود را به روز کنند و به دانش دانشگاهی و حوزوی خود بسنده نکنند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: برای موفقیت در مسیر قضاوت باید از خداوند کمک بخواهیم.
 
وی با اشاره به این که قاضی نیاز به ابزاری دارد که به او کمک کند گفت: این ابزار عبارت از قرآن، توسل به اهل بیت(ع) و نماز است.
 
وی ادامه داد: در خیلی از مشاغل همین که شما به طرف گناه نروید کفایت می‌کند اما بعضی مشاغل و مناسب این کافی نیست و ما باید در برابر کسانی که می‌خواهند ما را به گناه بکشند مقاومت کنیم.
 
دادستان اسبق کل کشور با بیان این که قضات نباید از امر خطیر مشورت غافل شوند گفت: نباید فکر کنیم چون قاضی شدیم دیگر به مشورت نیاز نداریم وکسر شان‌ ما باشد که مشورت کنیم.

وی ادامه داد: اهل مشورت باشیم چون این امر هیچ وقت به استقلال ما لطمه‌ای نمی‌زند. 
 
معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این که در مقاطعی بعد از انقلاب افراد نسبت به آمدن وکیل به دادگاه دید خوبی نداشتند گفت: من در مورد این دو دیدگاه سوال کردم چرا این دغدغه وجود دارد وکیل در حقیقت مسئله یا ماده‌ای که ممکن است از ذهن قاضی دور مانده باشد را یادآوری می‌کند و برای روشن شدن و دفاع از حق کمک می‌کند و قاضی می‌تواند در صورتی که نظر و برداشت وی خلاف بود آن را نپذیرد.  
 وی ادامه داد: حجم بالای کار قضات باعث نشود از دفت در امر قضا غفلت کنیم و مراقبت باشید از دقت در این حوزه کاسته نشود حرف طرفین را گوش دهید مستندات را خوب ببینید و سپس به جمع بندی بپردازید.
 
سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر تعیین عنوان‌ها گفت: دقت در تعیین عنوان‌ها ضروری است چون در مجازات و قانون موثر است بعد از تعیین عنوان تطبیق آن با قانون مسئله مهمی است.
 
وی در مورد سهم قانون با اشاره به ماده 18 گفت: سهم قانون مطلب بسیار مهمی است ما باید طبق قانون عمل کنیم اما سهم قانون مهمتر است.
 
دادستان سابق کل کشور با بیان این که علمی معتبر است که برمبنای سهم و برداشت از قانون باشد گفت: این سهم از قانون باید از طریق متعارف باشد به عنوان مثال بسیاری از پرونده‌ها که در دیوان عادی نقض می‌شود به این دلیل است که قاضی می‌گوید من علم پیدا کردم اما قاضی دیوان عدالت می‌گوید من علم پیدا نکردم در این جا این سوال پیش می‌آید آیا قاضی دیوان عالی کشور هم خودش باید علم پیدا کند یا فقط کنترل کند که مسیری که قاضی دادگاه طی کرده متعارف بوده یا خیر؟ در این جا لازم است قاضی به بسیاری از مبانی که موجب علم شده اشاره کند تا افراد دیگر هم که این شواهد را می‌بینند علم پیدا کنند.
 
وی در خاتمه با تشکر از همه کسانی که در برگزاری مراسم تحلیف تلاش کردند قدردانی کرد و برای تحلیف شدگان و خانواده‌هایشان آرزوی سلامت و موفقیت کرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار