عضو مجلس ملی عراق اولویت دولت جدید این کشور را برقراری امنیت دانست و گفت: این امر زمینه ساز آبادانی و ارتقای خدمات به مردم خواهد شد.

به گزارش سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی دولت جدید عراق شب گذشته (۱۸ شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محمد مجید الشیخ سفیر عراق در تهران و حنین القدو عضو مجلس ملی عراق موردبحث واکاوی قرار گرفت.  
 
محمد مجید الشیخ سفیر عراق در تهران در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آرایش سیاسی در عراق از دید جنابعالی چگونه است، گفت: شرایط عراق بحرانی و حساس است به‌طوری که اوضاع منطقه هم حساس به نظر می‌رسد ازاین‌رو عبور از این شرایط به مهره‌های قوی نیاز دارد.  
 
وی با اشاره به اینکه، به ملت عراق تشکیل حکومت جدید را تبریک می‌گویم، افزود: کابینه عراق از همین امروز کار خود را شروع کرده و برنامه مهم دولت مبارزه با تکفیری‌های داعش و تروریست‌ها است.  
 
** اولویت اول مبارزه با تروریست‌ها و سپس ارتقای خدمات شهری است

سفیر عراق در تهران بابیان اینکه دوران سخت را پشت سر گذاشته‌ایم و وارد مرحله مطلوبی شده‌ایم، ادامه داد: اولویت حکومت جدید مبارزه با تکفیری‌های تروریستی داعش و بعثی است.  
 
الشیخ گفت: اولویت بعدی ارتقای خدمات اجتماعی، شهروندی، افزایش خدمات و توجه به کسانی که آواره شده‌اند است زیرا آن‌ها باید به شهرهای خود بازگردند.  
 
وی با بیان اینکه، بازماندگان بعثی‌ها بستر را برای تخریبی‌ها فراهم کرده بودند، خاطرنشان ساخت: باید آن‌ها را از عراق بیرون راند.  
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون برقراری مردم‌سالاری و آزادی‌های مدنی در عراق تصریح کرد: هم‌اکنون نزدیک به ۵۶ شبکه تلویزیونی در عراق موجود است و رسانه‌ها و وسایل ارتباط‌جمعی هر یک برای جریان خود تبلیغ می‌کنند.  
 
الشیخ بابیان اینکه تشکیل مهره‌های قدرت در تاریخ عراق بسیار مهم است، افزود: موضوع مردم‌سالاری در عراق برای برخی کشورها خوش‌آیند نیست چراکه رأی مردم را قبول ندارند و مثل صدام می‌خواهند حرف خودشان فقط مطرح باشد.  
 
وی اکثریت مردم را موافق با مردم‌سالاری دانست و گفت: باید شبانه‌روزی کارکنیم تا بتوانیم خرابی‌ها و نقص‌ها را رفع کنیم.  
 
سفیر عراق در تهران افزود: ما ظرفیت و ذخایر خدادادی داریم و باید با جبران عقب‌افتادگی‌ها ازجمله پسرفت‌های زمان صدام، به مرحله مطلوب برسیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه وزیر خارجه عراق چه برنامه‌ای برای تقویت روابط با همسایگان دارد، گفت: اولویت وزیر امور خارجه حسن معاشرت با همسایگان است.  
 
الشیخ با بیان اینکه، روابط دوجانبه باید براساس احترام متقابل باشد، ادامه داد: ابراهیم جعفری مسئولیت سنگینی رابر عهده دارد.  
 
سفیر عراق در تهران با تاکید بر اینکه، عراق به دنبال روابط صمیمانه با همه جهان است، اضافه کرد: نوری مالکی همیشه به دنبال ایجاد روابط دوستانه و صمیمانه با سایر کشورها بود.  
 
** روابط باید سازنده و بر اساس منافع مشترک باشد
 
وی با اشاره به اینکه روابط باید سازنده و براساس منافع مشترک باشد، افزود: نباید در امور داخلی کشورها دخالت کرد.  
 
الشیخ با اشاره به اینکه سایر کشورها نباید در امور داخلی عراق دخالت کنند، ادامه داد: منافع مشترک همکاری مشترک را می‌طلبد.  
 
وی با اشاره به اینکه برخی از کشورها مخالف روند دموکراسی، آزادی بیان و روند سیاسی هستند، گفت: خوشبختانه در عراق آزادی بیان و آزادی انتخابات وجود دارد.  
 
** انتخابات عرصه بزرگ دموکراسی است  
 
الشیخ با اشاره به اینکه برخی از کشورها آزادی بیان حاکم در عراق را دوست ندارند، ادامه داد: انتخابات عرصه بزرگ دموکراسی است.  
 
سفیر عراق در تهران با تأکید بر اینکه میزان رأی مردم است، افزود: مردم در عراق سرنوشت خود را تعیین کردند، این در حالی است که این مسئله در کشورهای عربی کمتر به وقوع می‌پیوندد.  
 
وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها عقب‌مانده هستند، ادامه داد: موضوع دموکراسی، آزادی، مردم‌سالاری در عراق برای برخی از کشورها خوشایند نیست.  
 
الشیخ با اشاره به اینکه آراء مردم سرنوشت‌ساز است، افزود: اکثریت به دنبال دموکراسی هستند.  
 
سفیر عراق در تهران در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه دولت جدید عراق چگونه آرایش سیاسی جدید را به جلو پیش خواهد برد، گفت: نخست‌وزیر عراق تأکید بسیار زیادی داشتند مبنی بر اینکه باید شبانه‌روز کارکرد تا همه خرابی‌ها و نقص‌های موجود را برطرف کرد.  
 
وی با بیان اینکه باید سال‌های گذشته را از زمان صدام جبران کنیم، تصریح کرد: در عراق قدرت‌های خدادادی بسیار زیادی وجود دارد، به‌طوری‌که باید تلاش‌ها را مضاعف کرد.  
 
الشیخ با تأکید بر اینکه عراق اولین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد، گفت: بسیاری از ذخایر ارزی را باید از طریق فروش نفت کسب کرد.  
 
سفیر عراق در تهران گفت: ما به دنبال بازسازی و سازندگی عراق هستیم، زیرا مردم به سران خود اعتماد کردند.  
 
وی با اشاره به اینکه از مراحل سخت عبور نکرده‌ایم و باید به نقطه مطلوب برسیم، افزود: باید با کشورهای همسایه مراوده داشته باشیم، به‌گونه‌ای که کشورهای دوست اعلام کمک و حمایت از عراق را کرده‌اند تا ما بتوانیم عراق را بسازیم.

حنین القدو عضو مجلس ملی عراق طی گفتگوی زنده از بغداد، در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه ارزیابی جنابعالی از دولت جدید چیست، گفت: عراق دچار حمله تروریستی وسیعی در ماه‌های گذشته شده بود.  
 
القدو با اشاره به اینکه این حمله وسیع گروه‌های تروریستی بر همه مهره‌های سیاسی عراق فشار آورده بود، گفت: باید زودتر رایزنی‌های سیاسی به اتمام برسد و وزرا به وظیفه خود عمل کنند.  
 
عضو مجلس ملی عراق با اشاره به اینکه هنوز وزارتخانه‌ها رسماً تحویل وزرا داده نشده است، ادامه داد: وزرا هنوز رسماً کار خود را آغاز نکرده‌اند، این در حالی است که مردم عراق می‌خواهند کابینه جدید کار خود را به‌زودی آغاز کند تا اوضاع این کشور بهبود یابد.  
 
** حکومت جدید حکومت اورژانسی و جدید است
 

وی با اشاره به اینکه مردم عراق درصدد هستند تا چالش‌ها را پشت سر بگذارند، ادامه داد: حکومت جدید شاید حکومت اورژانسی و سریع باشد، به‌گونه‌ای که باید زودتر در برابر چالش‌های خطرناک بایستد.  
 
القدو با اشاره به اینکه دو سوم عراق با تروریست‌ها مواجه شده‌اند، افزود: امیدواریم این حکومت زودتر بتواند به موفقیت‌های بسیاری دست یابد.  
 
عضو مجلس ملی عراق با اشاره به اینکه کشتی عراق باید زودتر به ساحل امن برسد، ادامه داد: یکپارچگی، همدلی و همبستگی عراقی‌ها را باید ایجاد کرد.  
 
** دولت جدید باید آرمان‌های ملی عراق را حفظ کند
 
وی بابیان اینکه فتنه‌انگیزان همبستگی، یکپارچگی و همدلی عراق را مورد هدف قرار داده‌اند، افزود: این دولت طرح‌های زیادی را به اجرا خواهد گذاشت، به‌گونه‌ای که دولت جدید باید آرمان‌های ملی عراق را حفظ کند.  
 
القدو با اشاره به اینکه عده‌ای می‌خواستند عراق را تجزیه کنند، گفت: خدا را شاکر هستیم که این مسئله اتفاق نیفتاد.  
 
عضو مجلس ملی عراق با اشاره به اینکه آگاهی سیاسی مردم افزایش یافته است، ادامه داد: مردم به‌خوبی فهمیدند که شیعیان، سنی‌ها و مسیحیان به‌تنهایی مورد تهدید نیستند، بلکه کل عراق، منطقه، شیعیان و سنی‌ها مورد هدف قرارگرفته‌اند.  
 
** کشتی عراق باید به ساحل امن برسد
 
وی بابیان اینکه عراق و منطقه مورد تهدید بزرگی قرارگرفته است، ادامه داد: ان‌شاءالله حکومت جدید بتواند زودتر عراق را به ساحل امن برساند.  
 
القدو باتاکید بر اینکه حکومت جدید ان‌شاءالله با مشت آهنین تروریست‌ها را مورد هدف قرار خواهد داد، افزود: باید هرچه زودتر پدیده تروریستی، تکفیری، بعثی و تخریبی ریشه‌کن شود.  
 
عضو مجلس ملی عراق گفت: آوارگان باید با امنیت کامل برگردند و اصلاحات اداری و تغییرات بروکراسی نیز باید به‌خوبی صورت گیرد.  
 
وی با اشاره به اینکه بخش‌های دولتی و غیردولتی باید زودتر بازسازی شوند، افزود: باید خدمات شهری و عمومی افزایش پیدا کند.  
 
القدو در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه دولت جدید چگونه با گروه‌های تروریستی، تکفیری مقابله خواهد کرد، ادامه داد: اهداف آمریکا و متحدانش برای تجزیه منطقه و عراق محقق نشد، زیرا آن‌ها درصدد ایجاد جنگ‌های مذهبی و نژادی بودند.  
 
عضو مجلس ملی عراق با اشاره به مطرح‌شدن موضوع تقسیم عراق، افزود: متاسفانه برخی از کشورها از این طرح استقبال می‌کردند.  
 
وی با اشاره به اینکه اکنون رهبران سیاسی به‌خوبی فهمیدند که با این طرح نمی‌توانند راه به‌جایی ببرند، گفت: آن‌ها نیت کشورهای غربی را به‌خوبی درک کردند، زیرا این طرح‌ها برای جنگ‌افروزی داخلی بود.  
 
القدو بابیان اینکه اکنون همه جریان‌های سیاسی بیدار شده‌اند، خاطرنشان کرد: آن‌ها به‌خوبی فهمیده‌اند که کل عراق و کل منطقه درخطر است.  
 
عضو مجلس ملی عراق ادامه داد: حکومت جدید می‌تواند همبستگی و همدلی را به ارمغان بیاورد، زیرا همه در برابر فتنه‌ها بسیج شده‌اند.  
 
وی با تأکید بر اینکه بسیاری از کشورها خواستار مبارزه با تروریست هستند، گفت: بسیاری از کشورها به عراق کمک خواهند کرد تا این پدیده شوم از بین برود.  
 
القدو با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی برای تخریب و کشتن آمده‌اند، افزود: حمایت جمهوری‌اسلامی‌ایران را نباید نادیده گرفت، زیرا ما از حکومت و طرح‌های جمهوری‌اسلامی‌ایران استقبال می‌کنیم.  
 
عضو مجلس ملی عراق با اشاره به اینکه باید آگاهی‌های مردم افزایش پیدا کند، افزود: ان‌شاءالله حکومت جدید امنیت و آسایش را برای مردم به ارمغان خواهد آورد.  
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه دولت آینده عراق چه برنامه‌ای برای تأمین معیشت و رفاه مردم در نظر دارد، ادامه داد: ائتلاف ملی اکثریت آراء را در عراق از آن خودکرده است، زیرا روند سیاسی عراق تابع ائتلاف ملی است و همه ائتلاف‌ها در زیرمجموعه این ائتلاف قرار دارند.  
 
القدو بابیان اینکه ائتلاف ملی انعطاف‌پذیر است، بیان کرد: تروریست‌ها درصدد بودند تا تابعیت اکثریت را زیرپوشش خود قرار دهند.  
 
عضو مجلس ملی عراق با اشاره به اینکه اول باید امنیت در عراق برقرار شود تا در سایه آن اوضاع معیشتی هم بهبود یابد، بیان کرد: باید نگاه محدود و فتنه مذهبی را اصلاح کرد.  
 
وی با اشاره به اینکه باید نگاه فتنه‌انگیزی مذهبی را اصلاح کرد، افزود: باید فکر تکفیری‌ها را درمان کرد.  
 
القدو با اشاره به اینکه همه دموکراسی‌های جهان به رأی مردم احترام می‌گذارند، گفت: همه باید به آراء اکثریت در عراق احترام بگذارند.  
 
عضو مجلس ملی عراق با اشاره به اینکه اولویت‌های حکومت جدید باید ابتدا امنیت باشد، گفت: ان‌شاءالله حکومت جدید در طرح‌های خود رضایت مردم را به دست خواهد آورد.  
 
وی با اشاره به اینکه اگر امنیت نباشد دولت نمی‌تواند کاری انجام دهد، افزود: خواسته‌های مردم عراق مشروع و قانونی است.  
 
القدو با اشاره به اینکه افزایش حقوق کارمندان حق مردم است، ادامه داد: باید این مسئله مورد لحاظ قرار بگیرد.  
 
عضو مجلس ملی عراق بابیان اینکه نزدیک یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آواره در عراق داریم، اظهار داشت: این مسئله به دولت، مؤسسات و نهادهای عراقی فشار آورده است.  
 
وی بابیان اینکه مردم عراق حق زندگی دارند، گفت: اگر امنیت نباشد، برنامه‌های عبادی پیش نخواهد رفت.  
 
القدو افزود: خدمات رفاهی بدون امنیت و بدون مبارزه با ادبیات تکفیری، بعثی به جلو پیش نمی‌رود.  
 
عضو مجلس ملی عراق با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در عراق دارای تحصیلات عالیه هستند اما متأسفانه بیکارند، گفت: اکنون مسئولیت دولت عراق بسیار سنگین است، به‌گونه‌ای که امیدواریم تغییرات خوبی را در این کشور شاهد باشیم.  
 
وی در پاسخ به سؤال پایانی مجری برنامه مبنی بر اینکه چه کسانی برای دو وزارتخانه دفاع و کشور در عراق انتخاب خواهند شد، گفت: وزارت کشور و وزارت دفاع از وزارتخانه‌های مهم و اساسی بشمار می‌آیند و این دو می‌توانند امنیت را برقرار کنند.  
 
القدو با اشاره به اینکه باید بسیج عمومی برای ریشه‌کن کردن این غده سرطانی به وجود آید، گفت: نیروهای امنیتی باید بیشتر تلاش کنند. 

عضو مجلس ملی عراق بابیان اینکه عبادی به قول‌های خود عمل خواهد کرد، افزود: به تک‌تک شهروندان عراقی قول داده‌شده تا افراد شایسته‌ای برای این دو وزارتخانه مهم تعیین شود.  
 
وی بابیان اینکه نمایندگان مجلس باید به افراد تعیین‌شده رأی اعتماد دهند، ادامه داد: رایزنی‌ها در حال انجام شدن است.  
 
القدو با اشاره به اینکه باید افراد بر اساس شایستگی به اداره این دو وزارتخانه بپردازند، گفت: ما به آینده خوشبین هستیم، زیرا بر اساس شایسته‌سالاری افراد برای این دو وزارتخانه مهم منصوب خواهند شد.  
 
برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


برچسب ها: گفتگو ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار