وزیر نفت ایران با اشاره به اینکه طبق توافقات صورت گرفته بین دو کشور ایران و روسیه قرار است تبادلات بانکی با استفاده از پول ملی دو کشور انجام شود گفت: موضوع حمل و نقل سریع و آسان به خصوص برای کالاهایی که فاسد شدنی هستند از موارد مورد تقاضای صادرکنندگان ایرانی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در نشست خبری یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، تجاری و فنی ایران و روسیه اظهار داشت: همکاران ما در این دو روز تلاش زیادی را انجام دادند تا ما امروز بتوانیم در اینجا اسناد جمع آوری شده برای یازدهمین اجلاس را به امضا برسانیم.
 
وی ادامه داد: آنچه ما دنبال می کنیم محصول تدبیر ریاست جمهوری دو کشور است که عزم راسخ را برای توسعه روابط دو کشور دارند.
 
زنگنه تصریح کرد: امیدوارم آنچه شروع کردیم با یکدیگر و تفاهمنامه های دوماه پیش و آنچه امروز رقم زده می شود ما را وارد دوره جهشی برای رشد روابط دو کشور کند.
 
وی ادامه داد: امروز جسه ای در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد که فعالان اقتصادی دو طرف بتوانند از نزدیک با هم تماس داشته باشند، این اجلاس قدم اول بود و باید به شکل های مختلف ادامه پیدا کند.
 
وزیر نفت ایران با بیان اینکه روسیه ظرفیت های بزرگی در شاخه های مختلف نفت، گاز، برق، فنی و تکنولوژی و همینطور تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز ایران دارد، افزود: ما هم در اجرای پروژه ها هم در مورد ورود و صدور کالاها و خدمات می توانیم همکاری داشته باشیم.
 
وی افزود: محصولات کشاورزی ، دامی و کالاهای مصرفی و بسیاری از خدمات فنی و مهندسی چیزهایی است که شرکت های ایرانی می توانند به روسیه صادر کنند.
 
زنگنه با بیان اینکه در این اجلاس مشترک 6 کمیته تشکیل شد برای رفع و بررسی مسائل مختلف بین دو کشور، گفت: وظیفه ما این است که در چنین اجلاس هایی مشکلاتی که از طرف فعالان اقتصادی به ما منتقل می شود را بیابیم و برای این مشکلات راه حل پیدا کنیم.
 
وی ادامه داد: کمیته های انرژی، صنعت، تجارت، کشاورزی، گردشگری، امور بانکی ، فناوری، امور مرزی و روادید و استانداردها بوده و خوشبختانه در یادداشت تفاهم منعقد شده به همه اینها اشاره شده و ما باید همه اینها را دنبال کنیم تا در زمان بندی مشخص به همه اینها برسیم.
 
زنگنه با بیان اینکه بانک مرکزی ما و بنده و شما بسیار تلاش کردیم روال بانکی مناسبی را برای واردات کالا از روسیه فراهم کنیم، گفت: فعالان اقتصادی و ما انتظار داریم که همین روال تثبیت شده را برای نقل و انتقال پول صادرات کالاهای ایرانی به روسیه را هم داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه برای تمامی این موارد ساز و کارهایی در این یادداشت تفاهم دیده شده است.
 
وزیر نفت ایران با بیان اینکه ما تصمیم گرفتیم با وزیر انرژی روسیه دنبال کنیم که تبادلات بانکی دو شکور با استفاده از پول ملی دو کشور دنبال شود، گفت: موضوع حمل و نقل سریع و آسان به خصوص برای کالاهایی که فاسد شدنی هستند از موارد مورد تقاضای صادرکنندگان ایرانی است.
 
وی افزود: مسائل گمرک، بیمه  روادید برای صادرکنندگان مهم است که در یادداشت تفاهم نامه مورد اشاره قرار گرفته و امیدواریم که اینها را پیگیری کنیم تا به نتیجه نهایی برسند.
 
زنگنه با بیان اینکه در زمینه های علمی، صنعتی و تجاری با نظر داشتن ساختارهای دو کشور در سند یازدهمین اجلاس مشترک که امروز به امضا می رسد تمهیدات خوبی دیده شده گفت: در یادداشت تفاهم تنظیم شده نقش مهمی برای اتاق های بازگانی دو طرف و بخش خصوصی دیده شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تحلیلگر
۰۸:۱۴ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
به دلیل نیاز مبرم و بیش از اندازه روسیه به ایران (به دلیل توازن قوا) به هیچ وجه در یک سال آتی از سوی روسیه مشکلی ما را تهدید نمیکند(این را نگفتم تا زمینه را شل بگیرید)، درنتیجه هرچه که هست در آینده نزدیک از آنان بخواهیم و انجام شود و با کاهلی فقط به خودمان ضرر میرسانیم.

دلیل بستن قرارداد و این بازبودن فعالیت های روسیه برای ایران نیز کاملا مشخص است، ابزاری را برروی ایران بگذارد که بتواند ایران را کنترل کند.

توجه شود: باید از نیروهای داخلی استفاده شود و این موضوع آنقدر مهم است که باید در متن پروتکل ذکر شود.
آخرین اخبار