محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نانوحامل‌هایی برای درمان عفونت‌های درون سلولی عرضه کردند و امیدوارند بتوانند از این نانو حامل‌ها برای رهایش داروهای ضد سرطان استفاده کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،به نقل از خبرگزاری دانشجو، برخی از عوامل بیماری‎زا، به شکل انگل اجباری یا اختیاری، درون سلول‌های میزبان رشد و تکثیر می‌کنند. اثربخشی بسیاری از ترکیبات ضد میکروبی به دلایلی چون نفوذ کم به درون سلول‌های میزبان، غیرفعال شدن دارو در محیط اسیدی بخش‎های درون سلولی، سمیت بالای دارو برای سلول‎های میزبان و محلولیت پایین این ترکیب در محیط خارج سلولی، محدود است.

 

برای رفع این مشکلات، در طی سالیان اخیر پژوهش‌های گسترده‎ای در خصوص حامل‎های دارویی در ابعاد نانو صورت گرفته است. در این راستا محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز استفاده از سیستم‌های دارورسانی نانوساختار برای افزایش اثر بخشی و کارایی یک داروی ضدباکتری علیه عفونت درون سلولی را مورد بررسی قرار دادند.

 

در میان نانوحامل‌های دارویی می‌توان به نانونیوزوم‌ها اشاره کرد. نیوزوم‌ها سامانه‌های کروی چند لایه هستند که به عنوان جایگزین فسفولیپیدهای لیپوزومی در نظر گرفته می‌شوند. هدف این تحقیق ساخت نانو نیوزوم‌های حاوی سیپروفلوکساسین برای درمان عفونت‌های سلولی بوده است. سیپروفلوکساسین یک داروی ضدباکتری است که به دلیل اثرات درمانی، به صورت خوراکی، تزریقی (داخل وریدی) و موضعی (چشمی) به کار می‌رود.

 

اندازه این نانوحامل در حدود 160 تا 600 نانومتر گزارش شده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که نانوحامل نیوزوم می‌تواند سیستم دارو‌رسانی مناسبی با کارایی و ایمنی بالا برای استفاده علیه عفونت‌های درون سلولی باشد. البته ترکیب اجزای سازنده و اندازه‌ی ذرات، تأثیر به سزایی بر اثر بخشی آن خواهد داشت. این تیم تحقیقاتی هم اکنون در حال بررسی کاربرد نانونیوزوم‌ها برای انتقال سایر داروها از جمله دارو‌های ضد سرطان هستند.

برچسب ها: درمان ، عفونت ، سلولی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار