دولت‌های غربی در حال تدارک و آماده کردن شرایط لازم برای انجام عملیات نظامی علیه داعش (ISIS) در عراق و سوریه هستند ، عملیاتی که به گفته غرب طولانی خواهد بود و به طور عمده توسط هواپیماهای بدون سرنشین، سازمان اطلاعات و کمک دولت عراق و کردها در شمال عراق انجام خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، از آغاز بحران سوریه در سال 2011 ، دولت‌های غربی با استفاده از اهرم‌های اقتصادی و نظامی در قالب تحریم‌های ناعادلانه علیه دولت بشار اسد وارد عمل شدند ، از جمله به ممنوعیت صادرات نفت سوریه در مناطق شمال شرقی سوریه، در دیرالزور و الرقة که در حال حاضر تحت کنترل داعش است ، می‌توان اشاره داشت.


علاوه بر این ، داعش و گروه‌های دیگر وابسته به القاعده (مانند جبهة النصرة ) بخشی از منابع مالی خود را با قاچاق نفت سوریه از طریق مسیر ترکیه تامین کرده‌اند . 

به گزارش المانیتور :
" از آن زمان (2011) ، ائتلاف ملی حتی یك بشکه نفت هم نفروخته است و وزارت انرژی ، وابسته به ائتلاف و مستقر در قاضی آنتپ ترکیه ، قادر به پر کردن مخزن نفت سوریه در دروازه‌های نزدیک به شهر "تل ابید" نبوده است . دقیقا از همین منطقه نفت سوریه پالایش و در بازار سیاه به فروش می‌رسد و پول آن نیز به حساب‌های امیران سوریه ، عرب و خارجی جنگ‌افروز واریز می‌شود ."

به گفته کارشناسان نفتی ، در مقایسه با ذخایر نفت عراق ، تولید 380،000 بشکه در روز از میادین نفت سوریه یک پیشنهاد و بهانه‌ای وسوسه انگیز برای به راه انداختن یک جنگ نیست . با این حال ، نفت سوریه در پشت صحنه ، به ویژه در شرق سوریه که در آن منطقه بیشترین تولید نفت را شاهد بوده‌ایم ، نقش مهمی برای بقاء داعش بازی كرده و می‌كند . 

مسلما غرب به نفت سوریه نیاز ندارد . اما ماشین جنگی داخلی (داعش) به آن نیاز مبرم دارد . 



واقعیت امر این است که داعش به دنبال آغاز دوباره جهاد افراطی و اسلام هراسی به منابع مالی گسترده نیاز دارد . محور غربی بر قاچاق نفت و دزدی دریایی تا زمانی که این گروه‌های وابسته به القاعده به مبارزه بی‌رحم در برابر دولت سوریه اهتمام دارند، حساب ویژه‌ای دارد . با این حال ، داعش با حمایت برخی دولت‌ها در نهایت مناطق تحت کنترل خود در عراق را گسترش داد . آنها مناطق سنی‌نشین را در آغاز تجاوز خود به طور كامل در اختیار گرفتند و در ادامه با جنگجویان طرفدار صدام به رهبری عزت الدوری متحد شدند . پس از آن ، آنها شهر موصل در شمال عراق را کنترل كردند و به ایزیدی‌ها در سنجار حمله كردند .

داعش در حمله به موصل 425 میلیون دلار را به سرقت برد و به ثروتمندترین گروه تروریستی در جهان تبدیل شد. دولت‌های خاورمیانه و طرفدار غرب نه تنها به تسهیل عبور و مرور گروه‌های وابسته به القاعده به سوریه كمك كرده‌اند ، بلكه آنها حمایت‌های اطلاعاتی و مالی را به این گروه‌ها برای سرنگونی نظام سوریه و کاستن سرعت نفوذ ایران در منطقه به عنوان یک نتیجه مهم ، در دستور كار خود قرار داده‌اند .

به جای مداخله نظامی محدود و دوره‌ای، و برای خشک كردن شریان‌های اصلی اقتصادی داعش و مبارزه با ایدئولوژی‌های فاشیستی  و جلوگیری از انتقال بین المللی افراد وابسته به داعش ، به ویژه از طریق خاك ترکیه ، اقدامات جدی باید اتخاذ شود .

*** فروش روزانه 3 میلیون دلار نفت توسط داعش 
تلاش داعش (ISIS) در جنگ با اسد برای كنترل بر چاه‌های گاز الشعار ، اهمیت مالی آن را برای گروه‌های جهادی کاملا نشان می‌دهد ، به عبارتی دیگر در اختیار داشتن میادین نفتی و متعاقبا تامین مالی ، برای بقاء و  ادامه خوشنت‌های آن مهم است . در همین راستا ، به مدت دو هفته ، داعش (ISIS) و نیروهای بشار اسد برای کنترل میدان گازی الشعار ، یکی از بزرگترین میادین سوریه ، در نزدیکی شهرستان پالمیرا ، با هم درگیر بودند .  در 19 جولای ، شبه نظامیان سنی 270 جنگنجوی سوریه را برای به دست گرفتن کنترل این میدان نفتی به قتل رساندند .



تحلیلگران می‌گویند که بخش قابل توجهی از منابع مالی داعش در سوریه از طریق فروش نفت خام در بازار سیاه تامین می‌گردد به همین خاطر میادین نفتی سوریه و عراق هدف‌های اصلی داعش بوده است.

دولت سوریه اخیرا اعلام كرده كه این میدان گازی را از داعش باز پس گرفته و داعش هم متعاقبا مدعیست كه این میدان گازی را تخریب كرده است . براساس گزارشات موجود ، پیشتر داعش به فروش نفت و گاز به دولت بشار از این میدان اقدام كرده است .
این میدان گازی به لحاظ تامین انرژی سوری‌ها برای دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است . قطعا برای تشكیل دولت تروریستی داعش در مرزهای سوریه و عراق ، منابع مالی مانند این موارد از اهمیت ویژه‌ای نیز برخوردار است .

به گفته مقامات صنعت نفت عراق ، داعش 1،000،000 دلار در روز (در عراق ) درآمد دارد و با احتساب میادین نفتی سوریه ، 100 میلیون دلار در ماه از عراق و سوریه بدست می آورد . آنها هر بشكه نفت را در بازار سیاه به قیمت 30 دلار می‌فروشند. داعش به استانداردهای بین المللی برای قیمت نفت ، که بیش از 100 دلار در هر بشکه است ، اهمیتی نمی‌دهد. مسیر تركیه ، شاهراه اصلی قاچاق نفت داعش از سوریه و خاک ترکیه است .

تولید نفت اكنون 10 درصد میزان تولید قبل از جنگ است . 

مهمترین بعد اهمیت این میادین نفتی برای داعش ، جنبه درآمدزایی آنان است . داعش از چند طریق منابع مالی خود را تامین می‌كند كه نفت بخش مهمی از آن است . اكنون داعش نفت را به خریداران نامشخص و یا خود دولت بشار اسد كه پول نقد داشته باشند ، می‌فروشد .  

اخیرا داعش به تخریب میادین نفتی روی آورده است كه عمده هدف آن تضعیف دولت بشار اسد و قطع انرژی مردم سوریه است . هدف نهایی داعش ، تضعیف حمایت مردمی از بشار با بدتركردن شرایط زندگی مردم سوریه است . تسلط داعش بر میادین نفتی چشم انداز توسعه و بهبود اوضاع اقتصادی سوریه را ناامیدكننده می‌كند .


النجیفی، والی ولایت نینوا ، می‌گوید ؛ تروریست ها در تجاوز به موصل از بانک‌های متعدد میلیون‌ها دلار (425) بعلاوه شمش طلا را به غارت بردند و با این اوصاف ، داعش " ثروتمندترین نیروی ترور جهانی است . "

به گزارش نیویورک تایمز  ، بودجه عملیاتی سالانه طالبان حدود 70 تا 400 میلیون دلار است .  FARC در کلمبیا درآمد سالانه 80 میلیون دلار تا 350 دلار دارد . الشباب در سومالی نیز بین 70 تا 110 میلیون دلار بودجه دارد .  

 القاعده در یازده سپتامبر 2001 بودجه عملیاتی اش حدود 30 میلیون دلار بود .
ثروت تازه کشف شده ، داعش را از بسیاری از کشورهای کوچک ، از جمله نائورو ، تونگا ، و جزایر مارشال غنی تر ساخته است.
با 425 میلیون دلار داعش می‌تواند 60 هزار جنگجو را استخدام و برای یك سال به آنها حقوق 600 دلار در ماه را بپردازد .
براساس گزارشات موجود داعش تاكنون 12 هزار شبه نظامی را از خارج جذب كرده كه 3هزار تن از آنها از كشورهای غربی بوده است .

*** قطر حامی اصلی داعش جنایتكار 
پس از حملات یازده سپتابر در سال 2001 ، شبكه دولتی الجزیره قطر با انتشار نواری منتسب به اسامه بن لادن كه مسئولیت بدترین حمله تروریستی در خاک آمریکا و در تاریخ این كشور را بعهده گرفته بود ، به جامعه افكار عمومی آمریكا معرفی شد . 
خاندان حاکم قطر صاحب انحصاری شبكه الجزیره است ، که در حال حاضر و پس از خرید Current TV الگور ، در ایالات متحده نیز نفوذ دارد . الجزیره امریکا در حال حاضر 12 دفتر در داخل ایالات متحده دارد ، از جمله واشنگتن دی سی ، که دفتر مرکزی آن نیز در شهر نیویورک واقع شده است .

پس از گسترش رد پای رسانه‌ای قطر در جهان ، اكنون نقش قطر در انتشار و معاونت در ترور ، نه تنها از طریق شبکه‌های رسانه‌ای ، بلكه از طریق اقدامات تحت حمایت دولت از كانال حمایت مالی ، بحث روز دنیا است .  كشور کوچک اما نفت خیز دولت قطر در سرخط خبرهای روز دنیا است . 

برخی از رهبران بین المللی ، مقامات قطر را به تامین مالی گروه تروریستی داعش که سوریه و عراق را مورد تجاوز قرار داده و به گسترش خلافت سنی خود اهتمام دارد ، متهم می‌كنند . 

در اواخر ماه اوت، "گرد مولر" وزیر توسعه آلمان آشکارا  در مورد كشور تامین كننده مالی این نیروها جواب روشنی داد : "قطر" ! . 
حتی شیمون پرز  رئیس سابق اسرائیل 91 ساله از تبدیل شدن قطر به "بزرگترین حامی مالی ترور در جهان" ، سخن گفته بود .

در ماه ژوئن ، توماس جاسلین از The Long War Journal’s در مصاحبه اختصاصی با breitbart گفته است :
براساس مدارك و اسناد موجود ، قطر یک مرکز بزرگ مالی ، جمع آوری پول برای گروه‌های جهادی افراطی از جمله طالبان، القاعده، و دیگر گروه‌ها است . در ماه آوریل ، در گزارش وزارت امور خارجه درباره تروریسم ، آنها نیز به طور خاص در مورد رابطه قطر با گروه‌های افراطی ابراز نگرانی كرده بودند . بر این اساس قطر یک محیط بسیار مناسب ، برای جمع آوری پول برای گروه‌های جهادی فعال شده است . واضح است که چرا طالبان دفتر سیاسی خود را در دوحه راه اندازی كرده است .  آنها به خوبی می‌دانند که قطر یک محیط بسیار مناسب برای همیاری با افراطیون است . 


حمایت همه جانبه از اخوان المسلمین نیز برگ دیگری از فعالیت‌های بین المللی قطر شمرده می‌شود .

هفته گذشته ، عبدالفتاح السیسی  رئیس جمهور مصر ، در نشست خبری گفت:  " قطر میلیون‌ها دلار برای ایجاد هرج و مرج در خاورمیانه هزینه كرده است ". به گفته السیسی : "قطر ، ترکیه و سازمان بین المللی اخوان المسلمین در حال تاسیس شرکت‌ها ، روزنامه‌ها و وب سایت‌های گسترده‌ای هستند . آنها صدها میلیون دلار برای گسترش هرج و مرج در میان ملت‌های عرب ، بی ثبات كردن مصر و از بین بردن مصری‌ها اختصاص داده‌اند .

اما اگر به حرف چپ گراهای سیاسی گوش كنیم ، اتهامات مبنی بر دخالت قطر در تامین بودجه دولت اسلامی داعش و همکاری با اخوان المسلمین برای سرنگونی دولت‌ها ، به سادگی با واژه "اسطوره‌ها" بیان می‌شود . بر اساس مقاله اخیر منتشر شده از سوی موسسه بروکینگز ، نویسنده آن ویلیام مك كانت ، قطر را به عنوان یک قربانی نام می‌برد (رد انتقاد از قطر برای تامین مالی اسلامگرایان ) . با این حال ، هیچ جای مقاله به این موضوع اشاره نشده است که بروکینگز سالانه 2.5 تا 5 میلیون دلار از سوی قطر دریافت می‌كند . 
 
 
 منابع:
IS QATAR THE FOREMOST SUPPORTER OF THE ISLAMIC STATE'S SUNNI JIHAD?

http://www.breitbart.com/Big-Peace/2014/09/05/Is-Qatar-The-Foremost-Supporter-Of-The-Islamic-State-s-Sunni-Jihad

 http://www.syriadeeply.org/articles/2014/07/5856/isis-3-million-day-selling-oil-analysts/

http://www.arabworld360.info/2014/09/isiss-economic-sources.html

http://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2014/06/12/isis-just-stole-425-million-and-became-the-worlds-richest-terrorist-group/


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار