وزیر امور خارجه عربستان سعئوی در تماس تلفنی با رئیس جمهوری یمن درباره تحولات این کشور ابراز نگرانی کرد و اعلام کرد

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری دولتی یمن، "سعود الفیصل" وزیر خارجه عربستان با "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهوری یمن تماس تلفنی گرفت.

در این تماس تلفنی الفیصل نگرانی عربستان از آنچه آن را تنش آفرینی خطرناک شبه نظامیان الحوثی در شهر صنعا و اطراف آن و همچنین استان های جوف و مارب خواند، ابراز نگرانی کرد.

وزیر امور خارجه عربستان بر نارضایتی عربستان و شورای همکاری خلیج فارس از آنچه آن را روش های تجاوزگرانه علیه جامعه یمن و خارج از چارچوب مرحله انتقالیِ متکی بر محتوای طرح این شورا خواند، تاکید کرد. این طرح پس ازسرنگونی "علی عبدالله صالح"رئیس جمهور سابق یمن در نوامبر سال 2011 میلادی زیر نظر کامل عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی و تایید و حمایت جامعه بین المللی و سازمان ملل به منظور جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در یمن و رسیدن آن به ساحل صلح و آرامش به امضا رسید.

درپی انقلاب و جنبش گسترده مردمی در سال 2001 میلادی در یمن که به سرنگونی علی عبدالله صالح این کشور منجر شد، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در تلاش برای مهار جنبش های مردمی در چارچوب بهار عربی و جلوگیری از سرایت دامنه آن به کشورهای خود از جمله عربستان برآمدند و با همراهی سران رژیم سابق، طرح تازه ای را برای روند انتقالی در یمن ارائه کردند.

مردم یمن حکومت برآمده از این روند انتقالی را ادامه راه همان رژیم قبلی در قالبی تازه می دانند و تاکید می کنند که اوضاع اقتصادی و امنیتی کشورشان نه تنها بهبود نیافته بلکه رو به وخامت گذاشته است.

سعود الفیصل همچنین تاکید کرد: امنیت و ثبات و وحدت یمن اهمیت راهبردی برای عربستان و شورای همکاری خلیج فارس و همچنین همه جامعه بین المللی دارد زیرا یمن در چارچوب جغرافیایی قرار دارد که اهمیت زیادی در سطح بین المللی و منطقه ای دارد و تلاش برای برهم زدن امنیت و ثبات آن تحت هر بهانه ای بیانگر اهدافی است که در ورای آن، توطئه ای برای برهم زدن کل منطقه پنهان شده است چرا که امنیت یمن بخشی جدایی ناپذیر از امنیت عربستان و شورای همکاری خلیج فارس است.

سعود الفیصل بر حمایت عربستان و شورای همکاری خلیج فارس از عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن و تصمیمات، اقدامات و گام های او برای رهنمون کردن یمن به ساحل امنیت و آرامش حمایت کرد.

گفتنی است دولت یمن از حمایت عربستان برخوردار است. 

مردم یمن از سه هفته پیش جنبش اعتراضی و مسالمت آمیز خود راضد دولت این کشور آغاز کردند که رهبری این حرکت گسترده مردمی را جنبش انصار الله برعهده دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار