بورس کالا بهترین مکانی است که عرضه و تقاضا در مقابل هم قرار می‌گیرند و قیمت‌های واقعی در این مکان با توجه به این دو عامل شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،جواد فلاح، رئیس ادارات و مطالعات و سنجش ریسک بورس کالا در کلاس آموزشی معاملات بورس کالا در جمع خبرنگاران بیان کرد: آشنایی با نحوه‌ی معاملات بورس کالا در چند سرفصل مطرح می‌شود که یکی از این سرفصل‌ها فلسفه و تاریخچه‌ی بورس کالای ایران است.

وی در خصوص تفاوت کار کرد بورس کالای ایران با سایر کشورها گفت: کارکرد بورس کالای ایران با سایر کشورها متفاوت بوده و این بورس دارای راه‌های متفاوتی از قبیل بازار معاملات کالای فیزیکی و بازار کالای مشتقه است.

فلاح درخصوص تاریخچه‌ی بورس کالا توضیح داد: بعد از دهه‌ی 60 در بورس کالای ایران با تغییر ساختار اقتصادی و تغییر سیستم قیمت گذاری باعث شد بورس کالای ایران جز اولین بورس‌های دنیا قرار گیرد.

وی در این باره ادامه داد: در بورس کالای ایران پاسخگویی به تولید میزان تولید و عوامل در اختیار تولید، بیان می‌شود.

رئیس ادارات و مطالعات و سنجش ریسک بورس کالا در مورد نقش بورس کالا در تعیین قیمت گفت: بورس کالا بهترین مکانی است که عرضه و تقاضا در مقابل هم قرار می‌گیرند و قیمت‌های واقعی در این مکان با توجه به این دو عامل شکل می‌گیرد.

وی درخصوص کارکرد‌های بورس کالا در ساختار اقتصادی توضیح داد: کارکرد‌های بورس کالا در ساختار اقتصادی نقش مثبتی دارد و تمامی این عوامل به کارکرد‌ بازار و مکانیزم بازار بستگی دارد، به طوری که بورس کالا بهترین مکان برای داد و ستد کالا می‌باشد.

فلاح در خصوص اولین کارکرد بورس کالا بیان کرد: بورس کلا بستری تعیین می‌کند که قیمت بر اساس ساز و کار عرضه و تقاضا تعیین شود و بهترین تخصیص منابع در بورس کالا صورت گیرد.

وی در خصوص تعهدات ایجاد شده در بورس کالا برای طرفین معامله گفت: تعهدات طرفین معامله برای پرداخت خسارت به کالا داران برای کسب اطلاعات مربوط به زمان خاص صورت می‌گیرد و زمانی که افراد بتوانند اطلاعات صحیح را از طریق بورس کالا بدست بیاورند، میزان زیاد دهی آن‌ها به حداقل ممکن خواهد رسید.

رئیس ادارات و مطالعات و سنجش ریسک بورس کالا با توضیح در مورد ارائه‌ی ابزارهای لازم در بورس کالا جهت تامین مالی اظهار داشت: ارائه‌ی ابزارهای لازم در بورس کالا در جهت تامین مالی صورت می‌گیرد و قبل از ارائه‌ی این ابزار نیز از طریق سلف عادی تامین مالی صورت می‌گرفت.

وی در خصوص مزیت‌های معامله در بورس کالا گفت: معاملات در بورس کلا باعث می‌شود رانت خواری و فساد در اقتصاد به میزان بسیار زیادی کاهش یابد و در این بازار نیز اگر رانت وجود داشته باشد، به راحتی می‌توان اطلاعات مربوط به رانت خوار را مشخص و وی راشناسایی کرد، در حالی که در سیستم گذشته امکان دسترسی به رانت خواران مشخص نبوده و علت آن تفاوت ساختار اقتصادی با نظام بازار است.

وی در مورد معاملات محصولات ارائه شده در تابلوی فیزیکی بورس کالا توضیح داد: این محصولات شامل محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، محصولات کشاورزی و محصولات صنعتی و معدنی هستند که شنبه تا چهارشنبه در بورس کالا عرضه می‌شوند.

رئیس ادارات و مطالعات و سنجش ریسک بورس کالا درخصوص نحوه‌ی معاملات بورس کالا توضیح داد: معاملات یا به صورت نقد و یا نسیه صورت می‌گیرد، به نحوی که در معاملات نقد خریدار نقدا به تعهد خود عمل کرد و کالای خود را در سه روز کاری تحویل می‌گیرد، به طوری که در معاملات نسیه فرد ابتدا کالا را تحویل گرفته و بعد از مدت زمان مشخصی بدهی خود را پرداخت می‌کند.

وی در خصوص سایر مزیت‌های بورس کالا گفت: بورس کالای ایران ابزاری است که می‌تواند در جهت داشتن بهترین معامله و حداقل زیان دهی از آن استفاده کند.

وی در مورد معاملات بورس کالا توضیح داد: در معاملات بورس کالا کل عرضه، کل تقاضا، نرخ عرضه، نرخ کل، قیمت فروشنده، قیمت خریدار، سه تقاضای برتر و سایر اطلاعات لازم برای یک معامله در جدول تقاضای بورس کالا در اختیار عرضه و تقاضا کنندگان قرار می‌گیرد.

رئیس ادارات و مطالعات و سنجش ریسک بورس کالا در خصوص زمان بندی عرضه‌ی کالاها گفت:‌زمانی بندی در بازار تک کالایی 60 ثانیه است و در بازار چند کالایی تا 3 دقیقه هم به طول می‌انجامد زیرا همزمان باید چند کالای متفاوت عرضه گردد.

وی در خصوص اولویت خرید در حراج معاملات بورس کالا گفت:‌ معاملات حراج بورس کالا به طوری انجام می‌شود که در مدت زمان مشخص افراد به میزان بیشترین قیمت کالا را برای خود کرده و این در شرایطی است که اولویت اولیه‌ی خریدار کالا کارگزار عرضه کننده‌ی خود کالا نباشد.

وی در پایان خصوص تعیین کنندگی قیمت پایه در بورس کالا گفت: تولید کنندگان در بورس کالا تعیین کننده‌ی قیمت پایه می‌باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عرضه ، تقاضا ، بورس ، معاملات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار