یک روانشناس کودک گفت: نام انسان‌ها مهمترین چیز در تأثیر شکل‌گیری شخصیت آن‌هاست.

مینو اعرابی، روانشناس کودک درگفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران افزود :‌ نام انسان چیزی است که انسان با آن حضورش در میان مردم به رسمیت شناخته می‌شود و با آن صدا زده می‌شود.

وی ادامه داد: حال اگر این نام، نام خوب یا بدی باشد بر روی شخصیت انسان مؤثر است.

نام خوب احساس خوب به شخص می‌دهد در هنگام صدا زدن روی او تآثیر مثبت دارد اما اگر یک نام بد روی فرد قرار گیرد از همان ابتدا در صدا زدن‌ها احساس بدی که در دیگران ایجاد می‌کند روی او تأثیر گذاشته و این حس بد روی او می‌ماند و روی ارزشهایی که برای خود قائل است،  احترامی که برای خود قائل است و عزت نفس او اثر منفی دارد.

وی ضمن تأکید بر گذاشته نام خوب بر روی فرزندان گفت: یک نام خوب باید ویژگی‌هایی  داشته باشد که برای شخص ایجاد مشکل نکند. امروزه افراد دنبال نام‌های مدرن و جدید که گاهأ در تلفظ سخت هستند می‌گردند.

این نام‌ها جز نام‌های بد تلقی می‌شوند. نباید اسم شخص به گونه‌ای باشد که در آینده و در مدرسه مورد تمسخر قرار بگیرد و باعث تحقیر او شود.و همین طور احساس خوبی را در صدا زدن به دیگران شخص نیز از نام خود احساس خوبی داشته باشد.

عرابی در خصوص تغییر نام و نام‌های دو تایی افزود: گذاشتن نام‌های سخت بعدها باعث تغییر در نام می‌شود و داشتن دو نام به این صورت یا به گونه‌ای که پدر و مادر روی فرزند یک اسمی بگذارند ولی به یک اسم دیگر صدا کنند، باعث ایجاد تناقض در فرد می‌شود. در مکان‌های رسمی او را به یک اسم صدا زده می‌شود. در صورتی که او خودش را به نام دیگری می‌شناسد.

این کارشناس ضمن تأکید این که هر شخص باید معنای اسم خود را بداند ادامه داد: هر شخص وقتی به معنی اسم خود فکر می‌کند در واقع این معنی را در خود درونی می‌کند و آن را بخشی از خود می‌گرداند.

وی در آخر خاطرنشان کرد: اگر نام انتخابی نام یک انسان معروف یا یک شخصیت تاریخی است باید دانسته شود که آن فرد الگوی صاحب نام قرار گرفته و صاحب نام سعی می‌کند او را مورد تقلید قرار دهد. پس گذاشتن نام اشخاص خوب در تاریخ روی فرزندان تأثیر مثبت داشته و احساس خوبی را به آن‌ها می‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اسم ، شخصیت ، افراد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار