مشاور امنیت ملی کاخ سفید سفر آتی رئیس جمهور آمریکا را به چین ، "نقطه عطف مهمی " در تاریخ مناسبات پکن - واشنگتن توصیف کرد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "سوزان رایس" مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز دوشنبه در دیدار با مقامات چینی در پکن ،  سفر آتی "باراک اوباما " رئیس جمهور آمریکا را به چین ، "نقطه عطف مهمی " در تاریخ مناسبات پکن - واشنگتن توصیف کرد . 

سفر رایس به چین در برهه ای حساس  در  سیاست خارجی آمریکا  و در حالی صورت می گیرد که درست دو هفته پیش واشنگتن یک فروند جت جنگنده چینی را به ایجاد مزاحمت برای هواپیماهای شناسایی این کشور متهم کرد . 

این در حالیست که اوباما و"شی جینپینگ" رئیس جمهور چین قرار است همزمان با سفر رئیس جمهور آمریکا به پکن در ماه نوامبر برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاریهای اقتصادی آسیا - اقیانوس ارام / اپک / در چین با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند . 

رایس امروز در آغاز دیدارش با "یانگ جیچی" مشاور عالی دولتی چین و نیز سفیر چین در آمریکا ، تاکید کرد اوباما سفر آتی خود را به پکن نقطه عطف مهمی در روند تحولات مناسبات دو کشور می داند . 

وی افزود رئیس جمهور حتی در حالی که بسیاری از مسائل دیگر در دستور کار جهانی مشترک قرار دارند ، به علت اهمیت و اولویتی که برای مناسبات چین و آمریکا قائل است ، مرا مامور سفر به پکن کرده است . 

یانگ جیچی نیز در این دیدار با اشاره به منافع و نگرانی های مشترک دو کشور ، بر لزوم همکاری سازنده برای مدیریت اختلافات بر سر مسائل حساس به منظور تضمین پیشبرد مناسبات آمریکا و چین تاکید کرد . 

این نخستین سفر رایس به پکن در سمت مشاور عالی امنیت ملی کاخ سفید محسوب می شود. وی قرار است با رئیس جمهور و وزیر خارجه چین گفتگوهایی داشته باشد . 

هدف از این سفر تاکید بر پایبندی آمریکا به سیاست تقویت مناسبات با شرق آسیا ، با وجود بروز مناقشات جدید در خاورمیانه و مقابله واشنگتن با داعش و نیز رویارویی با روسیه بر سر اوکراین اعلام شده است . 

سوزان رایس پس از آنکه چین از آمریکا خواست به عملیات شناسایی هوایی و دریایی خود در مجاورت مرزهایش پایان دهد ، به پکن سفر کرده است . 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار