شماری از احزاب و تشکل های یمن حمله نیروهای ضد شورش به معترضان در خیابان فرودگاه شهر صنعا را که محکوم کردند و از معترضان خواستند تا تحقق خواسته‌هایشان به اعتراضات ادامه دهند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "عبده الجندی" سخنگوی کنگره مردمی کل و احزاب ائتلاف ملی دموکراتیک حوادث تاسف بار در خیابان المطار (فرودگاه) شهر صنعا را محکوم کرد.

وی در گفت وگو با خبرگزاری "خبر" یمن گفت: از همگان می خواهم که خویشتنداری به خرج داده و به خشونت به خصوص در این شرایط متوسل نشوند زیرا خشونت تنها خشونت به همراه می آورد.

وی افزود : یمن با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی و امنیتی دشوار خود قادر به تحمل بار این مشکلات نیست.

الجندی تاکید کرد: میادین تحصن و اعتراضات تا کنون ماهیت مسالمت آمیز داشته است، لذا از وزیر کشور می خواهیم تا ماموریت خود و عدم توسل به خشونت در چنین تحصن هایی را را ایفا کند.

الجندی بار دیگر اقدامات صورت گرفته علیه تحصن کنندگان در صنعا را محکوم کرد.

در همین حال حزب الکرامه یمن نیز حملات نیروهای ضد شورش علیه انقلابیون تحصن کننده در چادرها در مجاورت وزارت ارتباطات را محکوم کرد.

دفتر سیاسی این حزب در بیانیه‌ای گفت: این حملات درچارچوب منحرف کردن انقلاب ملت یمن از مسیر خودو گزینه های دموکراتیک و مسالمت آمیز آن صورت می گیرد.

این بیانیه "عبدربه منصور هادی "رئیس جمهور یمن را شخصا مسئول حادثه خیابان فرودگاه دانست و از وی خواست تا فوری اوضاع را مهار کرده و عاملان حمله به انقلابیون مسالمت جو را به سرعت به دادگاه تحویل دهد.

حزب الکرامه همچنین  بر ادامه جنبش روز افزون انقلابی و حمایت خود از نیروهای ملت یمن تا تحقق خواست های انقلاب مردمی و مسالمت آمیز تاکید کرد.

در همین حال انجمن فرزندان عمران نیز در بیانیه‌ای حمله به تحصن کنندگان در خیابان فرودگاه صنعا را محکوم کرد و با اشاره به مسالمت آمیز بودن جنبش مردم و استفاده حکومت یمن از زور علیه آنها افزود: حکومت و دولت یمن کاری جز فساد و گرسنه نگه داشتن مردم ندارد و آنچه در خیابان فرودگاه روی داد تنها استفاده از زور خشونت و گاز اشک آور و گلوله علیه تظاهرکنندگان مسالمت جو نبود بلکه اعلام جنگ علیه ملت یمن به شمار می رود.

این بیانیه همچنین از انقلابیون خواست تا به پایداری خود ادامه داده و راه خویش را تداوم بخشند زیرا تنها راه و ضامن پیروزی آتی است.

از سوی دیگر حزب "حق یمن"  حمله بدون توجیه علیه تحصن کنندگان مسالمت جو را محکوم و دربیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام نشانه ای از تلاش برخی برای فلج کردن سازوکارهای تفاهم مسالمت آمیز و کشاندن کشور به سمت خشونت و درگیری است که آتش آن دامن همگان را خواهد گرفت و یمن را در معرض فروپاشی امنیتی و اقتصادی کامل قرار خواهد داد.

در این بیانیه از مسئولان یمنی خواسته شده تا مسئولیت پذیر بوده و به سرعت برای حل و فصل حادثه و تکمیل مسیر سیاسی به منظور حل بحران شدید یمن که همچنان نشانه ها برای حل آن وجود دارد، وارد عمل شوند.

دبیرخانه حزب حق در این بیانیه همچنین از همه نیروهای ملی خواسته است تا خشونت و حامیان آن را محکوم کنند. این بیانیه تاکید کرد: اعتراضات مسالمت آمیز به طور قطع به خواسته های خود خواهد رسید.

حزب سوسیالیست یمن نیز به رئیس جمهوری این کشور درباره سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز هشدار داد و "عبدالجبار الحاج "از رهبران این حزب نیز  گفت: بعد از حمله مسئولان به تحصن کنندگان مسالمت جو، سقط خواسته ها از سرنگونی دولت و لغو دستور آزادسازی حامل های سوخت به یک انقلاب مردمی گسترده افزایش خواهد یافت.

وی برخی طرف ها را بدون ذکر نام به تلاش برای گرفتار کردن رئیس جمهور و گشودن نبردهای حاشیه‌ای با هدف فرار از خواسته های معترضان متهم کرد و درباره کشیدن شدن او به سمت سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز هشدار داد و تاکید کرد: اگر اینکار صورت گیرد، رئیس جمهور ضرر خواهد کرد.

الحاج تاکید کرد: حزب سوسیالیست موضع روشنی درقبال اعتراضات مسالمت آمیز دارد و آنها از حق اعتراض مسالمت آمیز حمایت می کنند.

"انجمن اسلامی و ائتلاف طلایه داران المجد" نیز در بیانیه ای حمله روز گذشته نیروهای امنیتی به معترضان در خیابان فرودگاه را محکوم کردند.

این بیانیه با اشاره به "اقدام مسئولان فاسد در سرکوب تظاهرات کنندگان مسالمت جو با انواع سلاح های سرکوبگرانه" آمده است: ما این حمله علیه تظاهرات کنندگان که حق قانونی خود برای طرح خواسته هایشان به شیوه های مسالمت آمیز را اعمال می کردند، محکوم و به دولت ظلم و فساد درخصوص اینگونه اقدامات جنایتکارانه هشدار می دهیم. ملت نه تنها در قبال این اقدامات سکوت نخواهد کرد بلکه بر عزم و اصرار آنها برای انقلاب مشروع خود به منظور ریشه کن کردن فساد و مفسدان و محاکمه عاملان قتل و سرکوب مردم افزوده خواهد شد.

این بیانیه افزود: ما مسئولان و در راس آن رئیس بدون مشروعیت را مسئول کامل این حادثه می دانیم و درک می می کنیم که این حادثه بعد از ملاقات رئیس حکومت فاقد مشروعیت با دستیار رئیس جمهور آمریکا روی داد و این امر نشان می دهد که حکومت بدنبال کسب حمایت خارجی برای سرپوش گذاشتن بر جنایت خود علیه تحصن کنندگان مسالمت جو است.

این بیانیه "از نیروهای مسلح و امنیتی نیز خواست تا در کنار مردم قرار گرفته و به سمت این حکومت فاسد برای کشتن ملت و سرکوب آزادیهای آنها کشیده نشوند".

مردم معترض یمن روز یکشنبه خیابان المطار در شهر صنعا را با نصب چادرهای جدید بستند و تحصن نامحدود اعلام کردند ولی درپی این تجمع گسترده، نیروهای پلیس ضد شورش برای متفرق کردن معترضان وارد عمل شدند که در این میان یک تن کشته و حدود 40 تن زخمی شدند.


انتهای پیام/
برچسب ها: یمن ، اعتراض ، احزاب ، تشکل ، نیرو ، دولت ، معترض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار