امروز سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزارن حج تیتر یک روزنامه های اصولگرا بود .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح دیروز (یکشنبه) در دیدار دست‌اندرکاران حج امسال، سخنانی را درباره  حربه تکفیر ،‌ فریضه حج و توانایی ایران در به چالش کشیدن دشمنان ،‌ ایراد کردند که بسیاری از روزنامه ها همین جملات را به تیتر یک آوردند،‌اما سخنان دیروز روحانی درباره  فرهنگ  نیز مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و هر کسی از ظن خود یار رییس جمهور شد ،  روزنامه های اصولگرا  آن بخش از سخنان روحانی را که به مجاهدت مردم ایران درباره حجاب اشاره داشت و تاکید می کرد اجازه نخواهد داد فرهنگ کشور به زمان پهلوی بازگردد را تیتر کردند و در عین حال اصلاح طلبان آن جملاتی را که در مذمت گشت ارشاد بیان شد بیشتر به مذاق خود ،‌خوش یافتند .

* چرایی تاکید رسانه های اصلاح طلب بر استیضاح وزرای کابینه

اما در میان تیترهای کمرنگ تر  صفحه اول ،‌ روزنامه سیاست روز به موضوع استیضاح وزرا از زاویه ای دیگر پرداخته و نوشته بود :" تغيير بي‌دردسر يا فرار رو به جلو؟" این  نوشتار با  اشاره به تاکید اصلاح طلبان برروی استیضاح وزرا این جنجال رسانه ای را نوعی فرافکنی و فرار رو به جلو دانسته و نوشته است  :" پلان اول نقشه جريان اصلاح‌طلبي با هوشمندي نقشه‌اي را در سر دارد كه با آن بتواند وزراي ناكارآمد را از قطار كابينه پياده كند.
در دولت يازدهم مثل همه دولت‌هاي گذشته احتمالا وزرايي حضور دارند كه نه تنها براي دولت يار نيستند، بلكه به نوعي بار محسوب مي‌شوند. وزاريي كه از كارآيي لازم برخوردار نيستند و در عوض با اظهارات يا عملكرد خود براي دولت حاشيه ساز شده‌اند و دردسرهايي را ايجاد كرده‌اند. البته شايد بنا به تعارفات و يا مصالحي دولت امكان تغيير آنها را ندارد. پس بهترين راه آن است كه از درِ بهارستان وارد شوند.
نكته ديگر آنكه برخي وزرا به دليل آنكه چندان با خط و خطوط اصلاح‌طلبان سنخيتي ندارند و حتي در مواقعي در تضاد با اين جريان فعاليت مي‌كنند، بايد از قطار دولت اعتدال پياده شوند. كه اين اتفاق هم بايد در صحن علني مجلس و بنا به دلايلي نه چندان مهم عذرشان خواسته شود. شايد ردِ پاي آنرا را بتوان در كارت زردي كه وزير كشور از مجلس دريافت كرد ديد. "
این روزنامه پلان دوم نقشه اصلاح طلبان را اینگونه به تصویر می کشد که : "اما پلان دوم اين نقشه به نوعي بستن راه مجلس براي استفاده از اختيارات قانوني خود است. وقتي مجلس شوراي اسلامي بر روي مسائلي حساس مي‌شود، (نظير اقدامات وزير سابق علوم) اين حق را دارد كه وزرا را به بهارستان دعوت كند و با ابزارهايي نظير «طرح سوال» و «استيضاح» روند حركتي غلط وزارت‌خانه مورد نظر را تصحيح كند. اما با فرار رو به جلوي اصلاح‌طلبان و تكرار مداوم «سونامي استيضاح» عملا مجلس را از صرافت استيضاح وزير مورد نظر مي‌اندازد. "

*پلاکهای عربستانی مورد استفاده داعش


روزنامه جمهوری اسلامی نوشت :  نیروهای امنیتی عراق تعدادی پلاك مربوط به خودروهای عربستانی كه مورد استفاده تروریست‌های داعش قرار می‌گرفت در روستاهای اطراف آمرلی پیدا كردند.
یك منبع آگاه روز یكشنبه گفت: نیروهای امنیتی در حمله به روستاهای اطراف شهرك آمرلی به این پلاك‌ها دست یافتند.این منبع افزود: این پلاك‌های خودرو پس از كشف به آمرلی فرستاده شده است تا برای تحقیقات بیشتر به مسوولان بلند پایه امنیتی تحویل شود. آمرلی بیش از دو ماه در محاصره گروه تروریستی داعش قرار داشت و هفته گذشته از محاصره خارج شد.

*دو نظر روحانی در باره حجاب و خروج برخی معترضین از جلسه

اعتماد  سخنان روحاني در روز دوم از سفر هشتم  را صریح خوانده و نوشت: روز دوم از سفر هشتم: روزي با سخنان صريح و متفاوت. بورسيه ها، حجاب، فيلتر و فساد سخنان صريح روحاني بود: سخناني كه بارها با تشويق حاضران مواجه و سفر هشتم حسن روحاني اين گونه متفاوت شد. حسن روحاني بارها تاكيد كرد كه وضعيت فرهنگي كشور با راه حل هاي فعلي به ثبات نخواهد رسيد.روز گذشته ديدار با خانواده شهدا و ايثارگران، نخبگان و سرمايه گذاران استان خراسان رضوي از برنامه هاي رييس جمهور بود. ديدار اول روحاني با خانواده شهدا، ايثارگران و جانبازان بود. وقتي رييس جمهور پشت تريبون رفت تا سخنانش را شروع كند يك جانباز از ميان جمع بلند شد كه از دولت و رييس دولت گله كند: گله از اينكه شش ماه از وضعيت بيمه اش نامشخص شده، مي گفت خيلي هاي ديگر هم اين طور شده اند. پچ پچ هايي كه در سالن پيچيد نشان مي داد او راست مي گويد.رييس جمهور حرف او را از ياد نبرد و در ميانه هاي سخنانش گفت كه اين جانباز راست مي گويد.روحاني هم بابت اين مطلب گلايه داشت.

البته هنگامي كه روحاني گفت «مگر دولت از تهديد كسي مي ترسد» و به «ون» و پليس و پاسبان اشاره كرد، عده يي از حاضران سالن را به حالت اعتراض ترك كردند...


*چشم منطقه به رابطه تهران و رياض

اما سرمقاله امروز ابتکار به موضوع رابطه  ایران و عربستان  پرداخته و نوشته است : "خاورميانه در انتظار ديدارها و تصميم‌هاي دو پايگاه سياسي و عقيدتي منطقه است. تهران و رياض دو قطب اقتصادي، فکري، سياسي و مذهبي منطقه اند که بسياري از دولت‌هاي منطقه چشم به سياست‌هاي آنان دوخته اند.

اما حلِ مشکلات سياسي و امنيتي منطقه همت دو طرف را مي‌طلبد. کمي آنسوتر از عراق، بيروت منتظر است. کرسي رياست جمهوري لبنان، که در ساختار سياسي اين کشور سهم مسيحيان است، محور رايزني‌هاي نماينده ويژه دبير کل سازمان ملل متحد با رياض و تهران شده است."ديريک بلامبلي» نماينده ويژه بان کي مون يک روز بعد از سفر حسين امير عبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه ايران، به عربستان سفر کرد و حالا منابع خبري از احتمال سفر او به تهران مي‌گويند. در اين ميان، بحران سوريه همچنان بر جاي خود باقي مانده است و از سوي ديگر پرونده وحشيگري‌هاي داعش نيز به «کارتابل» موضوعات حل نشده ميان تهران و رياض اضافه شده است. همچنين اعتراضاتِ حوثي‌هاي يمن نيز به اشک‌هاي شيعيان بحرين در جنوب خليج فارس اضافه شده است.

اما وراي برخي اختلافات سياسي و سليقه اي اين دو کشور، اشتراکِ معنوي دين مبين اسلام قرار دارد..."


*اصلاحات نمرده چون هیچوقت زنده نبود!

 کیهان در صفحات داخلی خود  به باز نشر مطالب  سایت فرارو پرداخت و نوشت :  یک سایت حامی دولت و سابقاً اصلاح‌طلب مدعیان اصلاح‌طلبی را به باد انتقاد گرفت.فرارو در تحلیلی نوشت: اصلاح‌طلبان پس از جهد فراوان برای بازآفریدن دوم خرداد 1376 و یک 22 خرداد 88 که جز حصر و حبس و تبعید و محرومیت از محرمیت نظام برای آنان ثمری نداشت. متأسفانه با پایان انتخابات 92، به آهستگی موعد حبس نیروهای اصلاحات نیز به سر رسید و یکی یکی آزاد شدند. رأی مردم نیز اعتماد به نفس به یغما رفته را به این سیاستمداران پر اشتباه بازگرداند و شد آنچه نباید می‌شد؛ اصلاح‌طلبان سیاست‌ورزی را آغازیدند! اما بی‌تردید تکرار تاریخ، این بار کمیک خواهد بود. دوم خرداد به تراژدی احمدی‌نژاد انجامید، هیچ عجیب نیست برایم که سرنوشت دولت روحانی به یک کمدی بیانجامد.فرارو ادامه می‌دهد: اصولگرایان می‌توانند همیشه امیدوار باشند که ویژگی‌های رفتاری ژنرال‌های اصلاح‌طلب (یا همان مشارکتی‌هایی که دوره افسری ندیده درجه‌هایشان را بالا کشیدند) اوضاع را به کام آنها خواهد کرد.

در ادامه این تحلیل آمده است: مشارکتی‌ها مستعدند شخص مورد انتخاب خود را تا حد امام زمان بالا ببرند و رقبایش را از جعفر کذاب کم‌منزلت‌تر کنند. اما هیچ گاه به این نمی‌اندیشند ثمره این مقدس‌سازی‌ها چیست و خودشان با مقدساتشان چه رفتاری کرده‌اند؟ در سال 1384 چنان مصطفی معین را بهترین گزینه برای ریاست جمهوری معرفی می‌کردند که فرصتی هم برای نیم نگاهی به مهدی کروبی و محسن مهرعلیزاده نداشتند. امامزاده معین که رأی نیاورد، چه بر سرش آمد؟ در مطبش به ادامه زندگی مشغول شد و به قول خود معین همین مشارکتی‌ها نه در انتخابات شورای شهر 85 و نه در انتخابات مجلس 86 احوالی هم از او نپرسیدند.فرارو در ادامه نوشت: آنها در سال 84 کروبی را اصلاح‌طلب غیر پیشرو و در فاصله 84 تا 88 او را خائن به اصلاحات، همنوا با رقبا و غضنفر اصلاحات می‌خواندند. اما پس از انتخابات 88 چنان واله کروبی شدند که یا مهدی، شیخ مهدی می‌گفتند و کمترین توقعشان از کروبی بت‌شکن، شکستن بت بزرگ بود. هرکس به استراتژی مورد وفاق آنها گردن ننهد خائن است. احمد پورنجاتی در آستانه انتخابات مجلس نهم با ادبیاتی که حد ادب او را می‌رساند مصطفی کواکبیان و حزب مردمسالاری را «آقا باقالی» و «فضله ته دیگ جبهه اصلاحات» خواند. اما همین پورنجاتی در بزنگاه رأی اعتماد به کابینه روحانی و استیضاح فرجی‌دانا دم برنیاورد که همان آقاباقالی‌ها اگر 40-50 کرسی در مجلس داشتند چه تأثیر بزرگی بر روند امور می‌نهادند.

این سایت حامی دولت می‌نویسد: و نهایتاً مشارکتی‌ها هستند که می‌توانند در دهه هفتاد هاشمی رفسنجانی و خاندانش را به عنوان علت‌العلل مشکلات تاریخی ایران جا بزنند، اما در دهه 90 چنان برای به شهرداری نرسیدن فرزند ارشد حاج‌آقا گریبان چاک بدهند که الهه راستگو با آن سوابق تشکیلاتی در جبهه اصلاحات را به دامن اصولگرایان هل بدهند! والله هیچ اصلاح‌طلب عاقلی حاضر نیست سرمایه اجتماعی خود را خرج خانواده‌ای کند که اگر بر منصب باشند استات اویل کمترین نقطه ضعف مالی آنهاست.نویسنده ادامه می‌دهد: این همه را گفتم که به تشکیلات ندا برسم. پیاده نظام سابق جبهه مشارکت که تصمیمشان تا دیروز پادویی ستاد اصلاحات بود، امروز تصمیم گرفته‌اند، خود ایده‌هایشان را عملی کنند. اما این بار جبهه اصلاحات از این استقلال رأی برآشفته می‌شود؛ آقا و آقازاده، جلایی‌پور پدر و پسر هر دو به صحنه می‌آیند که مبادا نظم الیگارشیک و ژن‌سالار اصلاحات دچار تغییر شود. اصلاح‌طلبان می‌توانند جواب بدهند چه برنامه روشن و دستاورد مشخص تشکیلاتی در فضای باز سیاسی پس از 92 به ارمغان آورده‌اند که از دیکته نانوشته ندا غلط می‌گیرند؟ آنها از ظرفیت اجتماعی آزاد شده عارف پس از انتخابات 92 چه بهره‌ای بردند که راه بر تجربه‌های جدید را بسته‌اند؟ نحوه برخورد اصلاح‌طلبان برای کسانی که در 17 سال گذشته فضای سیاسی ایران را رصد کرده‌اند ابداً عجیب نیست. شوربختانه نیروهای تشکیلاتی اصلاحات نیز یکی‌یکی در حال آزاد شدن از زندان‌اند و کنش‌های از این دست روزبه‌روز شدت خواهد گرفت.

نویسنده فرارو خاطرنشان کرد: من فرجام 24 خرداد را برای شما خواهم گفت: در آستانه انتخابات 96 یا 1400 که ستاره بخت اصلاحات دوباره رو به افول گذاشته، همین نیروهای مشارکتی حملات خود را متوجه سید محمد خاتمی می‌کنند. خاتمی اگر سال 84 یادآوری کرد من یک تدارکاتچی بیشتر نبودم، سال 1400 خواهد گفت من یک خطبه‌خوان عقد بیشتر نبودم. اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات 1404 به این نتیجه می‌رسند که آنها امروزه «کف مطالباتشان» داشتن یک عاقد خوب است که نفسش شگون داشته باشد و پیوندهای خانوادگی آنها را حفظ کند. به هر حال نباید فراموش کرد که اصلاحات هیچ وقت نمرده بود، اصلاحات از ابتدا اخته بود.


*تکمیل پرونده بورسیه‌های غیرقانونی

روزنامه ایران نیز به موضوع تکمیل  پرونده  بورسیه ها پرداخت و نوشت :" رئیس سازمان بازرسی کل کشور از تکمیل پرونده بورسیه‌های غیرقانونی خبر داد. به گزارش ایسنا، ناصر سراج در حاشیه‌ مراسم تودیع و معارفه رئیس اداره بازرسی تهران گفت: پرونده‌ بورسیه‌های غیرقانونی تکمیل شده است و آنها را به جایی که باید می‌فرستیم.وی ادامه داد: هرکدام از آنها در صلاحیت یک مرجع مانند دیوان عدالت اداری، دیوان محاسبات و 4 و 5 مرجع دیگر است. وی درباره محاکمه 3 مدیر اسبق بانک گفت: محاکمه این سه فرد زیر نظر خودم است و اگر خاوری نخواهد بیاید، او را می‌آوریمش. این فرد زمانی که از کشور فرار کرد دارای وکیل بود و با حضور وکیل، دادگاهش حضوری برگزار می‌شود."


*نقش حیاط خلوت در واگذاری سرخابی

روزنامه آرمان در صفحات داخلی خود  درباره واگذاری پرسپولیس و استقلال نوشت :" شنیده شد که یک عضو فراکسیون ورزش مجلس به خطر افتادن حیاط خلوت و از دست دادن جایگاه و منافع برخی افراد را دلیل تعلل در خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی دانست. غلامرضا اسداللهی اظهار کرد: موضوع واگذاری باشگاه‌های ورزشی و به‌ویژه استقلال و پرسپولیس سال‌هاست مطرح می‌شود، اما چسبندگی دستگاه‌های دولتی و بعضا اعتمادی که برای اداره امور به مردم نداریم باعث شده این روند، روندی کندی باشد. وی افزود: بخشی از این چسبندگی از ناحیه دست‌اندرکاران است؛ زیرا خیلی از آقایان به این دلیل که ممکن است حیاط خلوت‌هایشان به خطر بیفتد یا مسئولیت‌شان از بین برود این زمینه را برای واگذاری فراهم نمی‌کنند."

*توفیقی به خارج می‌رود؟

آرمان  همچنین نوشت :

شنیده شد که مشاور وزیر سابق علوم گفت: می‌خواهم به کارهای علمی بپردازم و فرصت مطالعاتی نیز یکی از برنامه‌های من است که درحال برنامه‌ریزی در این زمینه برای آینده هستم. تسنیم نوشت؛ جعفر توفیقی درباره مکان استفاده از فرصت مطالعاتی خود گفت: این فرصت مطالعاتی هم می‌شود در داخل کشور باشد و هم در خارج کشور که درحال برنامه‌ریزی هستم. توفیقی ادامه داد: زمینه کاری من نفت و گاز است و هم‌اکنون عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت‌مدرس و گروه مهندسی شیمی این دانشگاه هستم.





































اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار