سهرابی با اشاره به دو الگوی قیمت گذاری دارو در دنیا گفت: در کشور ما قیمت گذاری دارو به دلیل کنترل مستقیم دولت بر واردات؛ تولید و توزیع دارو در کمیسیون قانونی قیمت گذاری دارو انجام می‌گیرد.

 یدالله سهرابی عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص روش قیمت گذاری دارو در ایران بیان داشت: قیمت گذاری دارو بر اساس تبصره ۳ بند ۴ ماده ۲۰ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی و مصوبه سال ۱۳۱۴ و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۶۷ توسط کمیسیون قانونی قیمت گذاری دارو انجام می‌شود. 

وی افزود: طبق تبصره یک، قیمت ارزی دارو بر مبنای کشورهای اسپانیا، یونان و ترکیه و کشور سازنده و با توجه به شرایط آن دارو توسط کمیسیون قیمت گذاری تعییین می‌گردد. 

وی در خصوص تبصره دوم قیمت گذاری دارو اذعان داشت: مطابق این تبصره قیمت مصرف کننده داروهای یارانه‌ای توسط کمیسیون قانونی قیمت گذاری تعیین و تثبیت شده و محاسبه فروش سه گانه از مصرف کننده به سمت وارد کننده خواهد بود. 

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان کل کشور ادامه داد: میزان یارانه برابر ما به التفاوت قیمت تمام شده تا بهای فروش وارد کننده، منهای ۱۳ درصد خواهد بود و در مواردی که مارژین وارد کننده کمتر از ۴ درصد گردد میزان یارانه ما به التفاوت قیمت فروش وارد کننده و قیمت تمام شده به اضافه ۴ درصد خواهد بود. 

 سهرابی با اشاره به اینکه در دنیا دو الگو برای قیمت گذاری دارو وجود دارد، بیان داشت: در الگوی اول که قیمت گذاری فرصت طلبانه است؛ قیمت دارو در بالا‌ترین حد ممکن که بیماران قادر به پرداخت آن باشند؛ تعیین شده و سعی و تلاش زیادی انجام می‌شود که حجم تولید دارو تا حدی افزایش نیابد که باعث کاهش سود حاصل از فروش دارو گردد. 

وی در بیان جزئیات الگوی دوم گفت: در این الگو قیمت گذاری خطرپذیر است و قیمت دارو بر حسب نوع بازار، وضعیت اقتصادی، رقابت موجود و  عوامل دیگر تعیین می‌شود که هر چه میزان ریسک پذیری بازار بالا‌تر باشد انتظار سود بیشتری نیز وجود دارد و هر چه عوامل رقابتی و خطرزا کمتر باشد؛ بالعکس سود کمتری از بازار حاصل می‌شود.



انتهای پیام/
برچسب ها: قیمت دارو ، مارژین ، سود ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار