کارشناس اقتصادی رادیو بی بی سی تصریح کرد: با توجه به تنش در روابط روسیه و اتحادیه اروپا، تمایل اتحادیه اروپا برای خرید نفت ایران افزایش یافته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، بی‌بی‌سی گزارش داد چندی پیش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران گفت که هدف اصلی تحریم های غرب صنعت نفت ایران است. زنگنه در عین حال اضافه کرد که صنعت نفت تا حدودی توانسته از شرایط تحریم ها فاصله بگیرد و روز به روز در جهت اهداف این صنعت کارهایش را پیش می برد.

اکنون معاون وزارت نفت هم می گوید که صادرات نفت رشدی 8.2 درصدی داشته است، در حالیکه تحریم کنندگان غربی همچنان تأکید می کنند که تغییری در تحریم ها داده نشده است.

یک کارشناس اقتصادی درباره این اظهارات معاون وزیر نفت گفت: سقف هایی که برای کشورهای خریدار عمده ایران گذاشته شده برای میانگین دوازده ماه است، در نتیجه این ممکن است قبلا هم شده باشد که مثلا در یک پنجره زمانی چهار یا پنج ماه خرید نفت ایران از سوی خریداران درازمدت بالا رفته باشد، ولیکن هنوز در چارچوب آن سقفی که با خزانه داری آمریکا توافق شده مانده است.

خبرنگار بی بی سی در ادامه در راستای فرافکنی‌های خود افزود: دو سال پیش و در پی دور جدید تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت و بخش بانکی و ارزی ایران صادرات نفت به کمتر از یک میلیون بشکه رسید، علاوه بر این دسترسی ایران به پول حاصل از فروش نفت با مشکل روبرو شد.

کارشناس درباره تأثیر تنش روسیه و اتحادیه اروپا بر فروش نفت ایران گفت: با توجه به پیشینه روسیه که بعضی زمان ها از صادرات گاز و نفت به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کرده و دو نگاه اخیری که هم آژانس و هم جانشین اشتون از  پیشرفت های گفتگوها با ایران داشتند، یک مقدار تمایل را در سطح اتحادیه بالا برده است، لااقل در سطح سه کشور ایتالیا یونان و اسپانیا، که به بازار نفت ایران دوباره به صورت جدی نگاه بکنندکه در حقیقت اینجا یک حیطه ایمنی در مقابل کاهش صادرات از روسیه داشته باشند، این خودش باعث شده که ایران دو مرتبه به عنوان یک عرضه کننده نفت، خیلی جذاب بشود.

خبرنگار بی بی سی در پایان افزود: به نظر می رسد که احتمال پایان اختلاف میان روسیه و اتحادیه اروپا و بازگشت نوعی ثبات به خاورمیانه اکنون به مراتب کمتر از به نتیجه رسیدن گفتگوها بین ایران و گروه پنج به علاوه یک است و بسیاری معتقدندکه وجود همین دو مورد نگرانی، فضا را برای موفقیت گفتگوهای هسته ای ایران به مراتب مناسب تر از گذشته کرده است.

انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار