شافعی با اشاره به لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل در کشور گفت: نیازمند سرمایه‌گذاری در صنعت حمل و نقل هستیم تا بتوانیم استانداردهای معمول را در این بخش داشته باشیم.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به مشکلات در صنعت حمل‌ونقل کشور و تاثیر آن بر تجارت گفت: حمل‌ونقل یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی در کشور است.

وی افزود: در حمل‌و‌نقل ریلی و جاده ای سرعت پایین و هزینه‌های ما بالا است.

شافعی ادامه داد: فرسودگی صنعت حمل و نقل و مصرف انرژی بیش از حد استاندارد موجب بالا رفتن هزینه حمل و نقل در کشور شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: البته در خارج از مرزهای ما نیز سرعت حمل‌ونقل پایین است که یکی از علل آن مربوط به توقف‌های بی‌مورد در ایستگاه ها است.

شافعی با اشاره به این که متوسط سرعت حمل‌و‌نقل ریلی ایران به آسیای مرکزی در هر ساعت تنها 15 کیلومتر است، گفت: این امر موجب بالا رفتن قیمت کالاهای ما در کشورهای اطراف شده و ما را در قبال رقبا با مشکل مواجه می‌کند.

* لزوم سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه نبود حمل و نقل سردخانه ای و حمل‌ونقل ریلی را از مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: در این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری بالا هستیم تا بتوانیم استانداردهای معمول را داشته باشیم.

وی افزود: البته وزارت راه‌ و شهرسازی با کمک شورای اقتصاد و صندوق توسعه ملی درصدد توسعه شبکه حمل و نقل کشور است.

* تحول در صنعت حمل و نقل کشور با نوسازی ناوگان

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به لزوم نوسازی صنعت حمل‌ونقل ریلی گفت: افغانستان در چند سال اخیر اقدام به خرید کامیون و کامیونت با دو یا سه سال ساخت و با قیمت  پایین‌تر کرده و در حال حاضر در نوسازی ناوگان حمل و نقل پیشرفت قابل توجهی کرده است.

شافعی افزود: باید در کشور ما نیز همین امکان برای بخش خصوصی فراهم و استاندارد مشخصی تدوین شود و ماشین های دست‌ دوم با عمر کم به کشور وارد شود تا شاهد تحول در مساله حمل و نقل کشور باشیم.

* نیازمند سیستم کنترلی در بخش حمل‌ونقل هستیم

شافعی در ادامه با اشاره به لزوم وجود سیستم کنترل در حمل و نقل کشور، گفت: تاکنون سیستم کنترلی در بخش حمل‌ونقل در کشور ما ضعیف بوده است.

وی افزود: خوشبختانه با همکاری گمرک ایران سیستم‌های کنترل در بخش حمل و‌نقل مانند جی‌پی‌اس در حال اجرا است که این امر موجب بالا رفتن کیفیت و سرعت و اطمینان در بخش حمل‌ونقل می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: وجود دستگاه‌های ایکس‌ری نیز در مرزها موجب کاهش زمان توقف و در نتیجه افزایش سرعت می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار