درگذشت "جلال آل احمد"، آغاز فعالیت خبرگزاری زنان جمهوری اسلامی، آغاز جنگ های "هفت ساله" میان امپراتوری ایران و روم، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 18 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 13 ذی القعده 1435 هجری و 9 سپتامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

درگذشت نویسنده متعهد "جلال آل احمد" (1348 ش)
جلال آل احمد 11 آذر در سال 1302 در تهران متولد شد. وی در سال 1322 رسماً عضو حزب توده شد و در کنار فعالیت‌های سیاسی، در رشته ادبیات فارسی، موفق به اخذ دانشنامه لیسانس گردید. در سال 1326 به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. جلال، نویسندگی را از 16 سالگی آغاز کرده بود و پس از این که جذب حزب توده شد با آثار "کسروی" آشنا گردید. در مبارزه حزبی آل احمد جز شکست و سرخوردگی چیزی وجود ندارد، اما نهضتی که عمیق‌ترین تأثیر را بر روحیه او گذارد قیام 15 خرداد 1342 می‌باشد. جلال آل‌احمد در این هنگام به این حقیقت رسید که هر چه مکتب غیرخودی هست، جز فریب و استثمار و استعمار، چیزی ندارند.

وی به این نتیجه رسید که تنها امید رهایی بسیج توده‌ها در دست روحانیت آگاه است نه روشنفکران غرب و شرق‌زده. بعد از این که جلال نسبت به روحانیت و به ویژه امام خمینی) ره(اظهار علاقه نمود، ساواک او را مورد تهدید قرار داد و سعی کرد که جلال را از روحانیت جدا کند. در سال 1347، جلال تهدید به مرگ شد. ساواک می‌خواست که وی را بدون سر و صدا از میان بردارد. سرانجام در یک صحنه ساختگی و مشکوک در این روز، بدون هیچ گونه سابقه بیماری در 46 سالگی دارفانی را وداع گفت. پیکر جلال آل احمد در مسجد فیروزآبادی در ری به خاک سپرده شد.

درگذشت استاد "علی نقی وزیری" موسیقی‌دان و پایه گذار موسیقی جدید ایران (1358 ش)
علی نقی وزیری در سال 1266 به دنیا آمد و از چهارده سالگی با موسیقی آشنا شد. وی در 31 سالگی به مدت 5 سال در پاریس و برلین به تحصیل و تجربه در علوم متعارف موسیقی غرب پرداخت. وزیری در 1302 که به ایران بازگشت، مدرسه عالی موسیقی را تأسیس کرد و به چاپ کتاب‌های متعدد و کنسرت‌ها و ضبط صفحات گرامافون اقدام نمود. وزیری از سال 1314 که حاضر نشد ارکستر مدرسه را برای نوازندگی در یک میهمانی درباری شرکت دهد، از کار برکنار شد و به خانه‌نشینی روی آورد. با استفاده از این فرصت، به تحقیق در زمینه موسیقی پرداخت و هیئت علمی دانشگاه تهران پس از مدتی وی را به عنوان استاد کرسی هنر و زیباشناسی به تدریس در دانشگاه مأمور کرد. وزیری پس از شهریور 1320 به ریاست اداره موسیقی کشور و مجله موسیقی و اداره رادیو مشغول شد، اما چون با کارشکنی‌ها مواجه گردید به دانشگاه برگشت و تا پایان زندگی به تدریس پرداخت. او اولین پایه‌گذار و پدر موسیقی جدید ایران پس از انقلاب مشروطه است و باید او را پایه‌گذار موسیقی جدید ایران دانست. وزیری در ساختن و پرداختن نخستین سرود ملی جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیت کرد و قطعاتی مانند ای وطن، خاک ایران و نیز مارشِ ظَفَر را ساخت. استاد وزیری همچنین اولین کتاب در رشته موسیقی ایرانی به شیوه علمی را با نام "شیوه‌نامه" تار نگاشته است. استاد علی نقی وزیری سرانجام در 92 سالگی در گذشت.

درگذشت فقیه جلیل آیت اللَّه "مهدی مدرس یزدی" (1371 ش)
آیت‌اللَّه مهدی مدرس یزدی در سال 1287 ش (1326 ق) در یزد به دنیا آمد و پس از گذراندن دروس مقدماتی، در سیزده سالگی وارد حوزه علمیه قم شد. سپس راهی نجف گردید و از محضر درس عالمان نامداری همچون سید ابوالحسن اصفهانی و آقاضیاء الدین عراقی به مدارج والای علمی رسید. وی همچنین از آیات عظام شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید حسین بروجردی، سید محمدتقی خوانساری، سید ابوالحسن اصفهانی و آقا ضیاء الدین عراقی گواهی اجتهاد دریافت کرد و مورد وثوق آنان قرار گرفت. این فقیه جلیل پس از مدتی به اصرار جمعی از مؤمنین تهران به این شهر عزیمت نمود و به مدت بیش از پنجاه سال در محله امامزاده یحیی، به تدریس خارج فقه و اصول، ارشاد مردم و تألیف کتب پرداخت. همچنین حواشی بر کتب عروةُالوثقی، رسایل و مکاسب و نیز دیوان اشعار از جمله آثار اوست. آیت‌اللَّه مهدی مدرس یزدی سرانجام در 18 شهریور 1371 برابر با 11 ربیع الاول 1413 ق در 83 سالگی به جوار رحمت حق تعالی شتافت.

پس از مذاکرات مفصل بین محمدعلی شاه پادشاه مخلوع و هیئت مدیره کمیسیون عالی پیمانی منعقد گردید. (1288 ش)
پس از امضاء پیمان محمدعلی میرزا به اتفاق خانواده خود و همراهان سفارت روس را به قصد اروپا ترک کرد. صد و بیست قزاق ایرانی با فرمانده روسی و سه سوار هندی و سه سوار روسی محمدعلی میرزا را تا مرز حراست می کردند. نمایندگان سفارت روس و سفارت انگلیس شاه سابق را بدرقه کردند. طبق توافق و پیمان قرار شد دولت ایران سالیانه یکصد هزار تومان به محمدعلی میرزا و خانواده وی پرداخت کند و در عوض او هم املاکش را به دولت واگذار نماید و جواهرات سلطنتی را پس بدهد

رحلت عالم بزرگوار آیت اللَّه "آقامحمد فرزند آخوند خراسانی" (1356 ق)
آیت‌اللَّه آقا محمد بن آخوند خراسانی از علمای معاصر خراسان و رئیس حوزه‌ی علمیه‌ی مشهد بود. تولد وی در نجف اشرف واقع شده و در مهدعلم پرورش یافته است. پس از تحصیل ادبیات، متون فقه و اصول و تکمیل سطوح، از محضر مرحوم والدش استفاده‌ی کامل نموده تابه مدارج اعلای علم ارتقا یافت. او در زمان حیات پدر بزرگوارش، به مشهدمقدس عزیمت کرد و در آن جا اقامت گزید. در مشهد، حوزه‌ی درس خارج تشکیل داد و صدها نفر از علما و فضلا به درسش حاضر می‌شده‌اند. آقامحمد خراسانی سپس دارای ریاست تامه و مرجعیت عامه گردید. وی در غائله‌ی مسجد گوهرشادِ سال 1354 ق به تهران منتقل شد و دو سال بعد وفات نمود و در جوار مرقد مطهر سیدالکریم، عبدالعظیم حسنی (ع) مدفون گردید.

درگذشت "اوحد الدین انوری ابیوردی" شاعر، ادیب و فیلسوف ایرانی (581 ق)
حُجَّةُ الحَق اوحَد الدین محمد بن محمد انوری ابیوردی، به غزلیات شیوا و قطعات نغز خود مشهور است و از ارکان شعر پارسی محسوب می‌شود. او در علوم ادبی و عقلی سرآمد بوده و در ریاضیات و نجوم، دستی داشت. وی سالیانی مداح اُمرا و حکام آن دوران بوده است. انوری طبعی قوی و مهارتی وافر در آوردن معانی دقیق و مشکل داشت. وی در شعر خود از زبان محاوره کمک می‌گرفت. طریقه‌ی ابداعی انوری مبتنی بر سادگی و بی‌پیرایگی در ترکیب سخن و آمیزش آن با لغات عربی و استفاده‌ی بسیار از اصطلاحات علمی و مضامین دقیق و تخیلات و تشبیهات و استعارات فراوان می‌باشد. انوری نه تنها در قصیده، بلکه در غزل نیز قدرت و مهارت بسیار نشان داده است. غزل‌های انوری از حیث سادگی لفظ و لطافت معنی، بهترین غزل‌های فارسی پیش از سعدی محسوب می‌شوند. مقطّعات وی هم در سادگی و روانی کم نظیر است.

آغاز فعالیت خبرگزاری زنان جمهوری اسلامی (1380 ش)
در روز 18 شهریور 1380، مصادف با میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) خبرگزاری زنان جمهوری اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد. مهم‌ترین هدف از راه این خبرگزاری، توجه همه جانبه به موضوعات مربوط به زنان است تا مشکلات و مسائل آنان را به صورت گسترده منعکس کند.

نکته دیگر، بُعد بین‌المللی آن است، چرا که اخبار و گزارش‌هایی که از زنان ایرانی در خارج از کشور منعکس می‌شود، وضعیت زنان را به شکل واقعی بیان نمی‌کند. به این ترتیب، اطلاع رسانی درست می‌تواند زن را در بهترین جایگاه انسانی و اجتماعی خود قرار دهد. حوزه‌های فعّالیت این خبرگزاری در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی، سیاسی و ادبی است.

تولد "ابن جوزی" فقیه و واعظ شهیر مسلمان در بغداد (508 ق)
ابوالفضایل جمال‌الدین عبدالرحمن بن علی جوزی معروف به ابن جوزی، مدتی از عمرش را جهت کسب دانش و آشنایی با علما در سفر به شهرهای مختلف سپری کرد. او را مردی دانشمند و مردم دوست، وصف کرده‌اند که همه به او احترام می‌گذاشتند و بسیاری که از محضر او سود بردند، بعدها از دانشمندان مشهور عصر خود شدند. از ابن جوزی تالیفات فراوانی بر جای مانده که از آن میان می‌توان به کتاب‌های المنتظم و ایضاحُ القوانین اشاره کرد. وی در سال 597 ق در 89 سالگی درگذشت.

تولد "لوئیچی گالوانی" پزشک، فیزیک‌دان و ریاضی‌دان ایتالیایی (1737 م)
لوئیچی گالوانی فیزیک‌دان و ریاضی‌دان ایتالیایی در 9 سپتامبر سال 1737 در ایتالیا به دنیا آمد. وی ابتدا در علم طب فارغ التحصیل شد، ولی علاقه او به فیزیک به قدری بود که یکسره از طب دست برداشت و به فیزیک پیوست. گالوانی به سبب تحقیقاتش در علم جراحی و کالبدشکافی، شهرت فراوان دارد و در پرتو مطالعات وسیع خود به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینه کشف علل تحریک اعصاب نائل شد. وی در تحقیقات خود در این زمینه به وجود الکتریسیته در بافتِ بدنِ موجود زنده پی برد. او این مطلب را به صورت یک اصل علمی بیان نمود و جایگاه مهمی در تحقیقات علمی یافت به طوری که امروزه اصطلاحات متعددی در الکترونیک به نام گالوانی می‌باشد. لوئیچی گالوانی سرانجام در 4 دسامبر سال 1798 در 61 سالگی درگذشت.

آغاز جنگ های "هفت ساله" میان امپراتوری ایران و روم (572 م) (ر.ک: 24 ژوئیه)
در چنین روزی در سال 572 میلادی جنگ های معروف به جنگ هفت ساله میان امپراطوری روم و ایران در عهد انوشیروان در گرفت. او نخست با ژوستینین صلح کرد اما چون مطلع شد بین منذ ر، امیر حیره و امپراطورروم بر ضد ایران قرار دادی بسته شده است از رود فرات گذشت و شهر انطاکیه را گشود. وی در سال 543 میلادی عازم ارمنستان شد و در نتیجه این جنگ رو میان متعهد شدند سالیانه دو هزار مسکوک طلا به ایران بپردازذد. او در اواخر عمر خود به مدت هفت سال با رومیان جنگید و در این جنگ ها نصیبین و شهر دارا را گشود و در نتیجه امپراطورروم کناره گرفت و کنت تیبریوس به مقام امپراطوری رسید.

امضای قرارداد تسلیم نیروهای ژاپنی به چین، پس از پایان جنگ جهانی دوم (1945 م)
به موجب قرارداد تسلیم ژاپن به چین که در نهم سپتامبر 1945 م، یک هفته پس از پایان کامل جنگ جهانی دوم در جنوب شرقی آسیا به امضا رسید، نیروهای ژاپنی که چین را اشغال کرده بودند، به دستور هیرو هیتو امپراتور وقت ژاپن، اسلحه خود را بر زمین گذاشتند و بدین ترتیب جنگ تاریخی چین و ژاپن پایان یافت. این مسئله حاصل اتحاد نیروهای مسلح کمونیست و ارتش دولتی چین بود. با این حال، پس از شکست ژاپن، جنگ داخلی میان کمونیست‌ها و حکومت مرکزی چین آغاز شد و پس از مدتی نبرد، کمونیست‌ها بر سراسر خاک چین تسلط یافتند و نظام کمونیستی را بر این کشور حاکم کردند.

پایان عملیات کوچک قادر در اشنویه توسط ارتش (1364 ش)
عملیات قادر با رمز یا صاحب الزمان (عج) در محور سیدکان - چومان مصطفی به صورت گسترده در تاریخ ۲۴/۴/۱۳۶۴ به فرماندهی ارتش انجام شد.

این عملیات در تاریخ 18/6/1364 خاتمه یافت.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار