ندیمی گفت: بانک مسکن بدلیل تخصصی بودن در طرح وام 80 میلیونی مسکن می‌تواند سپرده‌های بانک را افزایش دهد، بعلاوه از این طریق سرمایه بانک هم که بخش اعظم آن به دلیل مسکن مهر بلوکه شده، تامین می‌شود.

ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درخصوص وام 80 میلیون تومانی مسکن گفت: موضوع تسهیلات مسکن از دو دیدگاه میزان و اثر قابل بررسی است، از نظر میزان باید دید تسهیلات چند درصد خرید را شامل می‌شود زیرا اگر توجه خود را معطوف به ارزش کنیم و دریابیم با وام دریافتی چند درصد مسکن خریداری شده را تامین می کنیم، می توان به راحتی اظهار نظر کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه مورد دوم درخصوص این تسهیلات اثر این وام هاست، گفت: باید بررسی کرد که آیا این وام موجب خروج از رکود تولید مسکن می‌شود یا خیر و آیا خریدار به واسطه این وام به تولیدکننده از باب گردش وجوه در تولید مسکن متاثر می‌شود؟

ندیمی افزود: این وام باید از 3 مرجع خرید و فروش مسکن و همچنین حوزه روستایی و یا شهرهای کوچک و کلان‌شهرها بررسی شود زیرا حوزه استفاده از این وام ها اهمیت دارد هنگامی که این وام به 80 میلیون تومان افزایش می‌یابد عملاً در کلان‌شهرها بی استفاده است و افزایش قیمت به حدی است که اثر قابل اعتنایی ندارد اما در روستاها و شهرهای کوچک می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

چون این وام ها صرفا برای استفاده در کلان‌شهرها نیست می‌تواند اثر مثبتی داشته باشد اما اگر از این دیدگاه بررسی کنیم قیمت تابعی از کلان شهرها است، پس تعیین قیمت‌ها در کلان‌شهرها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عضو کمسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: از این دیدگاه افزایش وام مسکن به 80 میلیون تومان می‌تواند نگران کننده باشد و باید قبول کنیم که نمی‌تواند مشکل همه خریداران را حل کند زیرا باید بررسی کنیم در چه حوزه جغرافیایی یا در چه دسته ای از خریداران و ... مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ندیمی در ادامه درخصوص اینکه این وام ها بیشتر به نفع بانک‌هاست یا مردم اظهار داشت: مطمئناً به نفع بانک هاست زیرا ما هرچه میزان وام را بالا ببریم باید سرمایه و سپرده را نیز در بانک افزایش دهیم و اگر سپرده افزایش نداشته باشد بانک ها نمی‌توانند پاسخگوی نیاز مشتریان باشد. 

وی افزود: هرچه مبلغ وام افزایش یابد مطمئنا افراد شمول دریافت این وام هم کاهش خواهد یافت و تا هنگامی که سپرده و ظرفیت پرداخت وام افزایش نیابد مشمولان دریافت وام هم کم خواهد شد.

از طرفی بانک مسکن بدلیل تخصصی بودن در بخش مسکن به کمک این طرح می‌تواند سپرده‌های بانک را افزایش دهد، بعلاوه از این طریق سرمایه بانک هم که بخش اعظم آن به دلیل مسکن مهر بلوکه شده تامین می‌شود.

ندیمی اظهار داشت: اما در کل به نفع گروهی از ذی‌نفعان برای گردش بیشتر پول و ضرر برای متقاضیان کل است و در هر حال به نفع بانکهاست چون موجب افزایش گردش بیشتر در آنها خواهد شد.

وی در خصوص تورم زا بودن این طرح گفت: مطمئنا هر شارژ مالی باعث ایجاد تورم خواهد شد اما در صورت اجرای این طرح باید مدیریتی درخصوص کنترل تورم صورت گیرد تا این گردش نقدینگی موجب ایجاد تورم نشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار