شبکه تلویزیونی المیادین ، با بیان اینکه ناتو در نشست خود راه های نابود کردن یا تضعیف داعش را بررسی نکرد گزارش داد: آمریکا به دنبال به نتیجه رساندن تلاش‌هایش برای تجزیه عراق است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "قاسم عزالدین" گزارشگر این شبکه در گزارشی درباره تکاپوهای سیاسی آمریکا با متحدان اروپایی اش در خصوص گروه تروریستی داعش گفت: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، که برای شکل‌گیری ائتلاف بین المللی برای رویارویی با داعش تلاش می کند، سعی دارد گروه موسوم به " دوستان سوریه" را برای رویارویی با تروریسم ترمیم کند. در این تلاش ها، دولت سوریه که داعش در خاک این کشور فعالیت می کند و نیز ایران نادیده گرفته می شوند، در حالی که درباره تاثیر ایران در این خصوص اذعان وجود دارد.

گزارشگر این شبکه افزود: توافق این کشورها شامل رویارویی و برخورد با داعش در سوریه نیست و در عراق نیز رویارویی با این گروه به اطراف و محدوده اربیل محدود می شود.

گزارشگر این شبکه افزود: این کشورها در این خصوص منتظر درخواست دولت عراق از ناتو هستند تا به گفته دبیر کل ناتو به طور جدی این درخواست بررسی شود.

هدف ناتو چنانکه دبیر کل آن می گوید متوقف کردن توسعه طلبی داعش است. در این چارچوب پادشاه اردن نیز فرصت دیدار با  باراک اوباما و سوزان رایس مشاور امنیت ملی او را پیدا کرد. همچنین، اوباما برای دیدار با مسئولان ترکیه در پشت درهای بسته درباره عراق پافشاری کرد.

گزارشگر المیادین در ادامه افزود: ناتو در نشست خود راه های نابود کردن یا تضعیف داعش را بررسی نکرد، امری که همیشه در سخنان آمریکایی ها مطرح است. اوباما گفت این مسئله [نابودی داعش] بسیار مشکل و زمان‌بر است.

گزارشگر المیادین درباره چرایی دشوار بودن نابودی داعش از نگاه آمریکا گفت:  علت این مسئله توانمندی های داعش نیست بلکه آمریکا در عراق مانند زمانی که تحت تسلط پل برمر بود، برای به ثمر رساندن اصلاحات سیاسی برای کامل کردن طرح تقسیم عراق به مناطق طایفه‌ای به زمان طولانی و تلاش زیادی نیازمند است. واشنگتن در سوریه نیز برای بسترسازی تقسیم این کشور بر اساس خواست متحدانش تلاش می کند. در این خصوص، خبرهای فاش شده حاکی است ترکیه ایجاد منطقه جزئی پرواز ممنوع را در سوریه خواستار شده که اوباما نیز در پاسخ گفته است همه گزینه ها مطرح است.

گزارشگر این شبکه در پایان افزود: به نظر می رسد، منافع مشترک داعش با ائتلاف واشنگتن برای مبارزه با تروریسم بیشتر از منافع مشترک آن با گروه کشورهای دوست سوریه است.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار