درحالی تهران با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می کند که جابجایی قدرت در دومین سال شورای چهارم شهر تهران با آرایش غلیظ جناح رقیب همراه شده به نحوی که آن را "همنوایی" نامیدند.

به گزارش خبرنگار گروه احزاب و تشکلهای باشگاه خبرنگاران؛ 24 خردادماه 1392 ورود اصلاح طلبان به شورای شهر تهران و همزمان پیروزی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ریاست جمهوری این باور را در اردوگاه اصلاح طلبان ایجاد کرد که آنها پیروز مطلق میدان قدرت سیاسی کشور شدند.

البته بعد از چند روز  با انتخاب احمد مسجد جامعی بعنوان رئیس شورای شهر تهران، عیش اصلاح طلبان کامل تر شد و با لبخند روی صندلی های سبز شورا تکیه زدند که انگار .... آنقدر بر این باور فرو رفتند که فکر می کردند قطعا در انتصاب شهردار مورد نظر خود در تهران هم موفق خواهند بود اما یک مرتبه ورق برگشت و محسن هاشمی بعنوان گزینه اصلاح طلبان شورا نتوانست شهردار شود و محمدباقرقالیباف از تیم اصولگرایان شهردار تهران شد.

این انتخاب باب میل اصلاح طلبان نبود برای همین اول اعلام کردند که دلیل ناکامی ما این بود که فکر می کردیم الهه راستگو (عضو شورای شهر تهران که قالیباف رای داد) اصلاح طلب است ولی بعد فهمیدیم اصولگرا بوده! و بعد وقتی دیدند نمی توانند چیزی را تغییر دهند با اعلام اینکه اصلا قالیباف نمی تواند دو دوره شهردار تهران شود موضوع را حقوقی کرده و حتی کار به دیوان عدالت اداری هم رسید. آنقدر رسانه های اصلاح طلب موضوع را بزرگ کردند که دیگر به یک بغض تبدیل شد اما راهکار حقوقی هم چاره کار نشد و قالیباف شهردار ماند.

گفتند: باشد طوری نیست... اما در مدت یکسال ریاست مسجد جامعی در شورای شهر از سوی اصلاح طلبان تلاش شد تا به بهانه های مختلف خواستار برکناری قالیباف شوند. از سفر ترکیه شهردار، نرخ قبور در بهشت زهرا(س)، آلودگی سبزیجات، تا حادثه آتش سوزی در تهران و حتی بی ادب خواندن قالیباف توسط مسجد جامعی!

بر اساس این گزارش، با تمام تلخ و شیرین های نخستین سال از فعالیت شورای چهارم که سکان آن را اصلاح طلبان بر عهده داشتند و همچنین تعامل دولت با شهرداری و شورای شهر، می رفت تا احمد مسجد جامعی را برای دومین سال بر صندلی ریاست شورا مستقر کند اما این بار اصولگرایان با انتخاب مهدی چمران اعلام کردند که در عرصه سیاست از هوش و قدرت بیشتری برخوردارند.

انتخاب چمران و ناکامی مسجد جامعی شوک بزرگی برای اصلاح طلبان بود به نحوی که محمد قوچانی در سرمقاله شماره اخیر نشریه عصر جدید (ارگان حزب کارگزاران سازندگی) اعتراف کرده است: اصلاح طلبان ناکام شدند و این یک زنگ خطر است!

هم‌نوایی اصلاح طلبان با قالیباف افسانه است

قوچانی گفته است: البته ستاره های درخشانی در این دوره شورا از تیم اصلاح طلبان نیستند. بعد هم مسجد جامعی نایب رئیسی را به مرتضی طلایی اصولگرا تعارف کرده است! این روزنامه نگار اصلاح طلب گریزی هم به باخت اصلاح طلبان در مقابل الهه راستگو در انتخاب شهردار زده و گفته است: اکنون قالیباف در مرکز برنامه ریزی اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم قراردارد و از این رو شایعه و افسانه هم نوایی اصلاح طلبان و شهردار تهران از اساس محل تردید و تامل است و باید به این ماه عسل تخیلی پایان دارد.

بر اساس این گزارش اعلام واژه مغازله از سوی قوچانی برای سال نخست شورای چهارم  اصلاح طلبان بهترین واژه است. چراکه در حقیقت آنها فکر می کردند تعامل دولت با شهرداری در توسعه پایتخت می تواند ارتباط آنها را در قالب دوستی میان شهردار و اردوگاه اصلاح طلبان پیش ببرد و آنها بتوانند همچنان سکان شورا را در دست داشته باشند. اما این آرایش غلیظ هم نتوانست برگ برنده ای برای این جناح سیاسی باشد و در عین ناباوری مجبور شدند هدایت شورا را به اصولگرایان واگذار کنند.

به دنبال هیاهو و جنجال بودند/از هرفرصتی برای تخریب شهردار استفاده می کردند

ابوالفضل قناعتی نایب رئیس شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه احزاب باشگاه خبرنگاران می گوید: یکی از دلایلی که در سال اول اصلاح طلبان بر کرسی مدیریت شورا نشستند این بود که برخی از دوستان خط و تفکر فکری شان در برخی موارد مشخص نبود. آنها بر اساس یک لیست وارد شورا شده بودند و وقتی جریانات حاکم و حاشیه ها را رصد کردند تنها با یک ارزیابی در مدت یکسال به این نتیجه رسیدند که باید در خط واحدی حرکت کنند و آن وقت مسیر خود را تعیین کردند.

وی افزود: متاسفانه جریان حاکم از هرفرصتی برای تخریب شهردار استفاده می کرد. هدف آنها اصلاح و اصلاحات نبود و به قول مقام معظم رهبری که فرمودند نباید روی اعصاب مردم راه رفت آنها این کار را انجام می دادند. و این حوادث موجب می شد تا فشار بیشتری برای استعفای شهردار وارد شود.

بعنوان نمونه موضوع آتش سوزی یا سفر به ترکیه شهردار و غیره دست آوزیزی برای فشارها بود. در تهران روزانه 170 نفر فوت می کنند و حوادث متعددی رخ می دهد ولی حادثه آتش سوزی و مرگ 2 شهروند را در هیاهوی رسانه ای برای فشار به شهرداری استفاده کردند. آنها دنبال کشته ها نبودند و هدف دیگری داشتند.

قناعتی گفت: واقعا می شود با گردشگری و رفتن به مکان های قدیمی شهر تهران را ساخت! وظیفه ما پیگیری از وقوع حوادث است و باید در دوره جدید ریاست این را دنبال کنیم.

هرچند گفته های قناعتی از برخی اقدامات و حواشی شورای مردم تلخ است اما امیدواریم سیاست بر شورا سایه ننداخته و تمام توان بر حل مشکلات پایتخت منتهی شود. با این حال آرایش غلیط سیاسی به نفع شهروندان تهرانی و پایتخت نیست و به نوعی باید گفت که ممنوع است و باید گروه های سیاسی بر اساس گفته های مقام معظم رهبری حرکت کنند.

* گزارش از سید هادی کسایی زاده

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار