یک روانشناس گفت: درمان شناختی رفتاری از جمله روش‌های بسیار کارآمد برای کودکان و نوجوانان است.

حسین ابراهیمی مقدم روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در رابطه با علائم افسردگی در کودکان گفت: در کودکان نابالغ افسردگی بسیار نادر است و اکثر کودکان خردسال نشانه‌های مرضی بسیار کمی را نشان می‌دهند ، بعد از بلوغ نشانه‌های مرضی افسردگی به شدت افزایش پیدا می‌کند و این افزایش در دختران زودتر و شدیدتر است.

وی اظهار داشت: نشانه‌های مرضی در دوره نوجوانی شدیدترین درجه خود را داند و در دوران اولیه بزرگسالی از شدت آنها کم می‌شود. نشانه‌های افسردگی در طول زمان ثبات متوسط یا بالا دارند اگر افسردگی تحت درمان قرار نگیرد دوره‌های آن در کودکان 8 تا 13 ماه و در نوجوانان 3 تا 9 ماه طول خواهد کشید.

وی در ادامه بیان کرد: حدود 90 درصد کودکان و 50 تا 90 درصد نوجوانان از این دوره‌ها سالم بیرون می‌آیند.

اوج یا بازگشت بیماری بسیار رایج است. حدود 60 درصد از نوجوانان افسرده تا دو سال بعد از بهبود دوره افسردگی دیگری را نیز تجربه می‌کنند. درحالی که 72 درصد نوجوانان افسرده تا 5 سال بعد از بهبود دوباره افسرده می‌شوند.

این روانشناس تصریح کرد: از عمده نشانه‌های تشخیصی مرضی برای افسردگی می‌توان به خلق افسرده که در کودکان و نوجوانان می‌تواند به صورت زود خشمی باشد، کاهش علاقه و لذت در اکثر کارها، تغییر چشمگیر در اشتها یا وزن، تغییر چشمگیر در خواب، پر تحریکی یا کم تحرکی یا روانی – حرکتی، کمبود انرژی یا خستگی شدید، احساس بی‌ارزشی یا خطا کار بودن، مشکل در تمرکز حواس و تفکر دائم درباره مرگ یا خودکشی اشاره کرد.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم این نشانه‌ها باعث استرس شدید یا ناتوانی در عملکرد شود و ضمناً به علت عزیز از دست رفته بوجود نیامده باشد، در این حالت فرد به عنوان فرد افسرده تلقی می‌شود.

مقدم عنوان کرد: برای درمان این افراد با توجه به اینکه احتمال عوامل ارثی به مسائل خانوادگی و عوامل هورمونی و در کنار آن شناختی نقش مهمی دارند می‌بایست همه این موارد مورد بررسی قرار بگیرند.

ابراهیمی مقدم در پایان درمان شناختی رفتاری ازجمله روش‌های بسیار کارآمد برای کودکان و نوجوانان تلقی کرد و همچنین خاطر نشان کرد: از عمده‌ترین روش‌های درمانی ترکیب دارو درمانی وروان‌ درمانی است که بهترین جواب را داده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بلوغ ، افسرده ، بازگشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار