خوب و بدهای مایکروسافت

دردسرهای مایکروسافت در مورد ویندوزهایش از زمانی شروع شد که تصمیم گرفت یک اقدام اساسی انجام داده و محیط کاربری و ظاهر این سیستم عامل را به صورت اساسی تغییر دهد. این تصمیم در شرایطی گرفته شد که کاربران در اوج رضایت از ویندوز ایکس پی بودند.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ همین موضوع کار را برای مایکروسافت تا حد زیادی سخت تر کرد زیرا باید از کاربرانش چیزی را می‌گرفت که به شدت از آن راضی بوده و وابستگی زیادی به آن پیدا کرده بودند. به هر حال مدیران مایکروسافت این ریسک را انجام دادند و صحبت از ارائه ویندوز ویستا به میان آمد. ویندوز ویستا در شرایطی به کاربران ارائه شد که همه جا صحبت از ظاهر زیبا و وسوسه کننده آن بود. چیزی طول نکشید که بیشتر کاربران تصمیم گرفتند تا از این سیستم عامل نوظهور استفاده کنند اما ویستا به قدری اشکال و ایراد داشت که حتی یک کاربر عادی و غیرمتخصص هم به سادگی آن‌ها را متوجه می‌شد. این شکست مفتضحانه برای مایکروسافت باعث شد که پس از مدتی ویندوز ویستا توسط کاربران پس زده شود و خود مایکروسافت هم تصمیم به جمع کردن و اصلاح این نسخه گرفت. به هر حال این نقطه منفی نه تنها کاربران را از ایکس پی جدا نکرد بلکه باعث ایجاد وابستگی و اعتماد بیشتر مردم به این سیستم عامل شد. به طوری که در حال حاضر هم بعد از گذشت مدت زمان زیادی هنوز هم می‌بینیم که کاربران تمایل زیادی به استفاده از ایکس پی دارند و تا حد امکان و اگر مجبور نشوند به سراغ نسخه‌های بعدی نخواهند رفت. بعد از این دو مورد چشم کاربران به ویندوز هفت روشن شد، ویندوز 7 سیستم عاملی بود که می‌توان گفت کار برایش از تمامی نسخه‌های قبلی ویندوز سخت‌تر شده بود. با توجه به این که مردم به شدت نسبت به ویستا بی‌اعتماد بودند کار برای سیستم عامل بعدی بسیار مشکل بود زیرا باید نگاه همه را تغییر می‌داد و بدبینی‌های به وجود آمده را به خوش بینی تبدیل می‌کرد.



به هر حال ویندوز سون به بازار وارد شد و هر چند که در ابتدای کارش کسی نمی‌توانست به اندازه کافی به آن اطمینان داشته باشد اما بعد از مدت زمان کوتاهی مشخص شد که زمین تا آسمان با ویستا تفاوت دارد و این شد که کاربران یک به یک تصمیم به مهاجرت از ایکس پی به 7 گرفتند اما هنوز هم تعداد بسیار زیادی از کاربران بودند که عقیده داشتند نباید به هیچ عنوان سر بی‌درد خود را به درد بیاورند و ترجیح می‌دادند از سیستم عاملی استفاده کنند که حساب خود را به خوبی پس داده است. اما از آن جایی که شرکت‌های بزرگ دائما در حال به روز رسانی محصولات خود هستند مایکروسافت هم بیکار ننشست و بعد از ویندوز هفت که تا حدی به محبوبیت رسیده و جبران ویستا را کرده بود، باز یک حرکت متفاوت انجام داد و این بار ویندوز 8 را در یک استایل و با یک شکل و شمایل کاملا متفاوت به کاربران عرضه کرد. این تحول به اندازه‌ای بود که این بار گذشته از مشکلات دیگر کاربران برای استفاده از محیط ظاهری و کاربری این سیستم عامل دچار شک و تردید شده بودند. ویندوز هشت هم در طول ظهورش تغییرات فراوانی داشت و با توجه به این همه تغییرات بسیاری از کاربران از این سیستم عامل متنفر شدند و به نسخه 7 بازگشتند و این حرف میان مردم باب شد که مایکروسافت یک در میان خوب کار می‌کند. به عبارتی ویندوز ایکس پی، خوب، ویندوز ویستا بد، ویندوز سون خوب و ویندوز هشت بد شناخته شده است و این بار همه چشم به ویندوز 9 خواهند داشت. در این گزارش تصمیم داریم در مورد ویندوزهای مایکروسافت و اخباری که در رابطه با ویندوز 9 منتشر شده است صحبت کنیم. اگر شما هم منتظرید تا ببینید نسخه بعدی سیستم عامل مایکروسافت چه گلی به سر شما می‌زند، می‌توانید با دنبال کردن این مطلب یک پیش زمینه ذهنی در رابطه با نسخه بعدی ویندوز پیدا کنید.



چرا خیلی ها ویندوز هشت را دوست نداشتند؟
باید گفت که ویندوز هشت از ابتدا با این هدف طراحی شد که برای دستگاه‌های لمسی باشد، رابط لمسی این سیستم عامل که بیشتر برای تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌هایی با صفحه لمسی کاربرد دارد به مذاق آن دسته از کاربرانی که علاقه‌ای به استفاده از تبلت یا صفحه لمسی‌ها ندارند خوش نیامد. مهم‌ترین ویژگی ویندوز 8 هم همین بوده است و مطمئنا اگر مهم‌ترین ویژگی ویندوز برای شما خوشایند نبوده باشد، دیگر تغییرات این سیستم عامل هم برایتان ناراحت کننده خواهد بود. اما با تمامی این اوصاف به دلیل افزایش تعداد طرفداران تبلت‌ها، سیستم عامل ویندوز هشت به نوعی مورد استفاده قرار گرفت و مایکروسافت هم از ابتدا تصمیم داشت سیستم عاملی طراحی کند که روی تبلت‌ها هم کاربرد داشته باشد و اگر بازار رایانه‌های شخصی با تهدید ویژه‌ای مواجه شد، به نیاز بازار هم پاسخ داده شود. بسیاری از مردم این گونه فکر می‌کردند که شاید بهتر بود اگر مایکروسافت ویندوز را به شکل قدیمی‌اش نگه می‌داشت و در عوض یک سیستم عامل جدید برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها طراحی می‌کرد. خب در پاسخ به این فکر باید گفت که اگر این چنین بود به طور حتم بسیاری از کاربران رایانه‌های شخصی، به هیچ عنوان راضی به تغییر نسخه ویندوزشان نمی‌شدند و مایکروسافت با این کار افرادی که در نظر داشتند یک رایانه جدید برای خود بخرند را مجبور کرد که از ویندوز هشت استفاده کنند. کارشناسان در این رابطه می‌گویند که گذار مایکروسافت به ویندوز 8، تغییری در حدود گذار این شرکت از داس به ویندوز 3.0 رادیکال است. البته مایکروسافت در این زمینه تا حدودی خوش بین هم بوده است و این شانس را برای خود در نظر گرفته که در کنار باز تعریف ویندوز، مردم را به شکلی تدریجی برای پذیرفتن این تغییر آماده کرده و از این مسیر راهنمایی‌شان کند. به هر حال باید گفت که ویندوز 8 در عین معرفی قابلیت‌های جدید، بسیاری از امکانات گذشته را هم برای کاربران حفظ می‌کند اما به طور کل نتیجه به گونه‌ای نبوده است که خوشایند مدیران و کارشناسان مایکروسافت باشد و در نهایت، تصمیم به ارائه و عرضه نسخه 9 ویندوز گرفته شده است. درابتدا این تصور وجود داشت که به دلیل این که مایکروسافت در ارائه ویندوز هشت با شکست مواجه شده است، دقیقا مانند زمانی که ویندوز ویستایش شکست خورد، اعلام شکست کند و به جای مجبور کردن کاربران به تطبیق با صفحه استارت کاشی گونه‌اش، همان دکمه قدیمی استارت را برگردانده و برنامه‌هایی مخصوص استارت منو را راه اندازی کند. این فکر کمی خیال اندیشی بود و مطمئنا همه می‌دانستند که شرکتی مانند مایکروسافت به این فاصله زمانی کم دو بار اعلام شکست نخواهد کرد و حاضر نخواهد بود که تا این حد عقب نشینی کند. مایکروسافت با ارائه ویندوز نامحبوب 8، این امکان را به وجود آورد که کاربران تبلت‌ها و دسکتاپ‌ها به طور همزمان نیازهایشان برطرف شود. مسلما جداسازی سیستم عامل‌ها باعث خواهد شد که این مزیت بزرگ از میان برود و تنها گزینه‌ای که پیش رو می‌ماند این است که مایکروسافت همچنان به تکمیل ویندوز ادامه بدهد و رابط کاربری آن را خوشایندتر کند. به این ترتیب سخن از ارائه ویندوز 9 به میان خواهد آمد.



انتظاراتی که کاربران از ویندوز 9 دارند
قبل از هر چیز مایکروسافت برای ارائه نسخه جدید سیستم عامل خود، بررسی کرده است که کاربران چه انتظاراتی از نسخه بعدی ویندوز دارند. مسلما این کار تا حدود زیادی به مایکروسافت کمک خواهد کرد تا برای ارائه نسخه بعدی هوشمندانه تر عمل کند. طبق نظرخواهی‌هایی که مایکروسافت در این زمینه انجام داده تمامی کاربران به چند مورد به صورت مشترک اشاره کرده‌اند که در ادامه این موارد را خواهیم گفت. در میان انتظاراتی که از نسخه 9 ویندوز وجود دارد اولین مورد انعطاف پذیری بیشتر این سیستم عامل در ظاهر بوده است. اکنون ویجت‌های ویندوز هشت، در اصل کارکردی مشابه ویندوزها در محیط قدیمی دسکتاپ دارند. قابلیت دسته بندی ویجت‌ها به کاشی‌های کوچکتر(tile) که بتوان آن‌ها را به طور افقی و یا عمودی کنار یکدیگر قرار داد، به کاربران این امکان را خواهد داد که به شکلی روان به اپلیکیشن‌های مختلف وارد و از آنها خارج شوند. به علاوه، توانایی بردن سریع یک اپلیکیشن به حالت تمام صفحه و برعکس می‌تواند قدم بزرگی در خارج کردن این ویندوز از حالت بسته باشد. در گزینه دوم این درخواست مطرح شده است که به این آسانی نتوان بین دو محیط کاملا متفاوت کاشی‌وار و محیط سنتی دسکتاپ حرکت کرد. زیرا بسیاری از اپلیکیشن‌ها هستند که تنها در یک حالت خاص کار می‌کنند. در ادامه انتظار دیگری که وجود دارد بر این مبناست که در حال حاضر یکی از مشکلاتی که ویندوز 8 با آن مواجه است، تنظیمات نامنسجم نمایش آن است. زمان اتصال کامپیوتر به صفحاتی با وضوح و تراکم پیکسل بیشتر، تنظیمات مناسب برای حالت کاشی‌وار، در حالت دسکتاپ و همچنین برعکس، ظاهر چندان خوبی ندارند. یک صفحه نمایش دوم فقط کار را سخت‌تر می‌کند. تمام این مشکلات قبل از این است که صفحه‌های نمایش الترا اچ-دی را که سازندگان کامپیوتر به تازگی شروع به استفاده از آن‌ها کرده‌اند در نظر بگیرید. حتی اگر بتوانید به تنظیمات مطلوب خود دست یابید، بعضی از تنظیمات به طور مکرر به حالت اول برمی‌گردند. اگر مایکروسافت رضایت مشتریانش از رویکرد جدید به ویندوز را بخواهد، باید کاری کند که نمایش ویندوز جدید در هر حالت و روی هر دستگاهی باکیفیت باشد. در نهایت تمامی افراد به اتفاق انتظار دارند که ویندوز بعدی تعامل بیشتری با ویندوز فون و ایکس باکس داشته باشد. در حال حاضر مجموعه‌ای از سرویس‌ها و کارکردها در این سه به‌طور مشترک یافت می‌شود که باید مایکروسافت بتواند آنان را به هم پیوند دهد. در حال حاضر بازی‌های چند بازیکنی این امکان را دارند که به پوشش همزمان تلفن‌های هوشمند، رایانه‌ها و کنسول‌های بازی بپردازند اما شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت که موقعیت خوبی برای این کار دارند هم هنوز تصمیمی برای اجرای این مورد نگرفته‌اند. به هر حال توانایی به اشتراک گذاری مستقیم و انتقال کار و فایل‌های مختلف بین ابزارهای گوناگون هم موردی است که توسط کاربران پیشنهاد داده شده است تا در ویندوز جدید مد نظر قرار داده شود.



به زودی نسخه ای از ویندوز 9 می‌آید
همیشه وقتی که قرار است محصول جدیدی به بازار وارد شود و یک شرکت سعی در مخفی کاری داشته باشد، اخبار از گوشه و کنار درز می‌کند و مثلا عکس‌ها یا اطلاعاتی در زمینه محصول لو می‌رود. به هر حال براساس اطلاعاتی که در این مورد فاش شده، مایکروسافت در تلاش است تا یک نسخه اولیه و آزمایشی از ویندوز 9 را با نام Threshold تا ماه آینده منتشر کند و به این ترتیب باید گفت که باز هم فاصله میان عرضه نسخه‌های مختلف ویندوز به شکل محسوسی کم خواهد بود. تا این جای کار مشخص شده است که نام نسخه بعدی ویندوز Threshold است و اگر شما تصمیم به نصب این نسخه اولیه داشته باشید باید با این موضوع موافقت کنید که به روز رسانی‌هایی به صورت ماهیانه و به صورت خودکار توسط مایکروسافت برای شما منتشر شود. فعلا صحبت از این است که نسخه نهایی ویندوز با نام ویندوز 9 در بهار سال 2015 در اختیار کاربران قرار گیرد. هدف اصلی از ارائه این نسخه، بالا بردن کاربرد آن در ابزارهایی است که فاقد قابلیت‌های لمسی هستند و در این سیستم‌ها نقش اصلی را ماوس و کیبورد بازی می‌کند. همچنین گفته شده است که قرار است قابلیت‌هایی چون منوی استارت در محیط دسکتاپ یا دسکتاپ‌های مجازی در این نسخه وجود داشته باشد. البته مایکروسافت تا به حال هیچ گونه اظهار نظری در مورد این اخبار نکرده است و همچنین در رابطه با زمان انتشار و علاوه بر این در مورد قیمت‌های نسخه‌های مختلف ویندوز، صحبتی نکرده است. البته یک ایراد کلی که به ویندوز هشت وارد شد همین بود که به صورت تدریجی ارائه شد و مایکروسافت آن را در سه مرحله اساسی منتشر کرد که شامل انتشار نسخه اولیه در سال 2011، نسخه دوم آزمایشی در 29 فوریه 2012 و نسخه نهایی در 1 آگوست 2012 بود و همین روال باعث شد که کاربران نتوانند به خوبی با این سیستم عامل ارتباط برقرار کنند و این امید وجود دارد که در رابطه با ویندوز 9 این اتفاق تکرار نشود و یک بار یک نسخه نهایی و مطمئن در اختیار کاربران قرار گیرد.



ویندوزی که در هر ابزاری عوض می شود
همان طور که در قبل هم گفتیم، طبق صحبت‌ها و اخباری که تا به حال منتشر شده قرار بر این شده است که ویندوز 9 در سه نسخه متفاوت دسکتاپ، تبلت و تلفن هوشمند عرضه شود و هر نسخه بر اساس سخت افزاری که کاربر از آن در حال استفاده است، تغییر ظاهر بدهد تا به این ترتیب هر فرد از استفاده از این سیستم عامل بهترین احساس را داشته باشد. به عنوان نمونه اگر شما ویندوز 9 را روی رایانه رومیزی یا لپ تاپ خود نصب کنید، سیستم به صورت کاملا خودکار به محیط دسکتاپ بوت می‌شود تا کاربر بتواند کنترل سیستم را به کمک ابزارهای ورودی مانند ماوس و کیبورد انجام دهد. این محیط مورد پسند تمامی کاربران سنتی ویندوز است و در هر کجا هم که باشند باز هم چشمشان به دنبال استفاده از چنین محیطی خواهد بود. در گام بعدی به سراغ تایل‌ها یا همان استایل متروی ویندوز می‌رویم. پیش‌بینی شده است که کاشی‌های زنده و رابط کاربری مدرن ویندوز در نسخه فعلی هم به احتمال زیاد برای تبلت‌ها و ماشین‌های لمسی مانند لپ تاپ‌های هیبریدی فعال شود. البته باید گفت که هیچ شکی در این نخواهد بود که هر دو رابط کاربری دسکتاپ و مترو در ویندوز 9 وجود خواهند داشت و این انتخاب به عهده کاربر گذاشته شده است تا با محیطی کار کند که راحتی بیشتری در آن دارد. مثلا این امکان هم وجود دارد که اگر صفحه کلید خود را به رایانه‌تان متصل کنید، ویندوز 9 شما را به صورت خودکار به صفحه دسکتاپ منتقل کند. همچنین گفته شده است که مایکروسافت رابط کاربری دسکتاپ را به صورتی تغییر داده است که در زمانی که شما از یک تبلت 8 یا 9 اینچی استفاده می‌کنید، این سیستم عامل به صورت کلی تغییر چهره دهد و امکان استفاده از یک چهره کاملا جدید در این دسته از ابزارهای صفحه لمسی، میسر خواهد شد. علاوه بر تمامی این موارد این انتظار وجود دارد که در ویندوز 9، دو سیستم عامل ویندوز فون و ویندوز RT هم یکی بشوند و در کل ما یک سیستم عامل واحد توسط مایکروسافت داشته باشیم. مایکروسافت در حال حاضر در حال کار روی Office Touch است تا در ویندوز 9 این امکان را به وجود آورد تا از نسخه‌ای از آفیس که کاملا به صفحه‌های لمسی سازگار شده، استفاده شود. به این ترتیب باید گفت که استفاده از مجموعه نرم افزارهای آفیس در نسخه بعدی ویندوز در سخت افزارهایی نظیر تبلت‌ها و همچنین ابزارهایی که به صفحه لمسی مجهز هستند، بسیار ساده‌تر و آسان‌تر خواهد شد.



نظر مایکروسافت چیست؟
در نهایت باید گفت که پس از این که این همه حرف و حدیث در رابطه با مایکروسافت و نسخه بعدی سیستم عاملش زده شده است، این شرکت تا حد زیادی سرش به کار خودش گرم بوده و عکس العمل خاصی انجام نداده است. تنها تونی پرافت که مدیر ارشد مایکروسافت در بخش بازاریابی ویندوز است، اعلام کرده که بازخوردهای مشتریان و چگونگی جلب رضایت آن‌ها برای مایکروسافت در ارائه نسخه بعدی ویندوز اهمیت بسیار زیادی دارد و خوشبختانه تاکنون برنامه های راهبردی شرکت مایکروسافت با خواسته‌های مشتریان در یک راستا قرار داشته است. تونی پرافت خود را مسئول می‌داند تا خواسته‌های تمامی مشتریان را پیگیری کرده و در نهایت محصولی را به بازار تحویل دهد که ضمن تحول و ارائه قابلیت‌های جدید، مشتریان را به شدت جذب کرده و ضمن ایجاد مشتریان جدید، مشتریان قدیمی را هم برای به روز رسانی و دریافت نسخه‌های جدید تشویق کند. او گفته است که در حال حاضر مایکروسافت سخت مشغول کار روی ویندوز 9 است و دلش می‌خواهد که بتواند یک کار بی عیب و نقص را در سریع‌ترین زمان ممکن به مشتریانش تحویل دهد. چون از ابتدای ارائه ویندوز هشت، حرف و حدیث‌های زیادی در مورد دکمه و منوی استارت ویندوز بود، قرار شده است تا در این نسخه یک فکر جدی به حال این ماجرا شود و علاوه بر این امکان اجرای برنامه‌های جدید و تمام صفحه ویندوز 8، در محیط دسکتاپ هم به وجود آید. در ویندوز هشت، استایل مترو و محیط دسکتاپ شبیه به دو روی سکه بودند و هیچ گونه ارتباطی میان آن‌ها دیده نمی‌شد. اما ظاهرا در ویندوز 9 این دو محیط کاربری به یکدیگر نزدیک‌تر شده و همین ماجرا باعث خواهد شد تا کارایی کاربر بالاتر رفته و احساس راحتی بیشتر بکند. بسیار واضح است که مایکروسافت تصمیم گرفته تا علاوه بر راضی نگه داشتن کاربران قدیمی و حتی کاربران حرفه‌ای خود که از اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود در محیط دسکتاپ استفاده می‌کنند، کاربران جدیدی را هم به سمت خود جذب کند. مایکروسافت سعی دارد تا رابط لمسی سیستم عامل را حفظ کرده، گسترش داده و ارتقا بخشد. بنابراین هرکس می‌تواند بسته به نیاز و سخت افزار خود، از امکانات ویندوز استفاده کند. از سوی دیگر، سیاست‌های مایکروسافت به سمت یکپارچه سازی پلتفرم‌های نرم افزاری ویندوز، ویندوز فون و ایکس باکس است و یکسان‌سازی زبان طراحی و رابط کاربری، جزو گام‌های اساسی این شرکت در نسخه آینده ویندوز محسوب می‌شود.

شما از چه سیستم عاملی استفاده می‌کنید، نظر شما درباره ویندوز 9 چیست؟ نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان دریچه به اشتراک بگذارید.

منبع: BYTE
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
حمیدرضا
۰۰:۱۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
منم حدود 6 ماه از 8.1 استفاده کردم و دوباره برگشتم 7 الکی میخواد امنیتی کنه همچیو در صورتی که هیچ امنیتی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
من که چند روز ویندوزم رو به 8.1 ارتقا دادم داره حالم بهم میخوره ازش به خاطر استور و تحریم
آخرین اخبار