گازرسانی سی ان جی به 550هزار روستا از طریق لوله کشی،ورود سه میلیون خودروگارسوز با استانداردهای جهانی،تحویل بیش از سه میلیون لیتر نفت کوره به کشتی‌ها و راه‌اندازی پتروشیمی کردستان تا پایان سالجاری از مهم‌ترین عناوین خبری در حوزه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صنعت نفت و گاز از بزرگترین صنایع در کشور است می تواند با برنامه ریزی هوشمندانه جایگاه اررنده‌ای را در توسعه اقتصاد کشور ایفا کند. بایستی در این راستا تلاش بیشتری صورت گیرد.

 بنابراین اخبار مهمی که در این صنعت در طول هفته گذشته منتشر شده بدین شرح است:

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت:اجرای ٢٣٠ کیلومتر خط لوله ٥٦ اینچ نهم سراسری، علاوه بر افزایش پایداری انتقال گاز در مرکز، غرب و شمال غرب کشور، زیرساختهای لازم را برای صادرات گاز به اروپا نیز فراهم می کند.

برگزیدگان ششمین جشنواره روابط عمومی‌های برتر صنعت نفت معرفی شدند و از سوی وزیر نفت مورد قدردانی قرار گرفتند.

انوشه، با اشاره به تولید روزانه 900 میلیون مترمکعب گاز در سکوی A از فاز 12 گفت: هم اکنون شناور دیگری در نزدیکی سکوی B از فاز 12 مستقر شده و امیدواریم گاز سکوی C را هم به زمستان امسال برسانیم.

نخستین همایش بین المللی ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) در پروژه های عمرانی، معدن، نفت و گاز 26 و 27 شهریورماه و 31 مهر تا اول آبان برگزار می شود.

شركت حفاري شمال در ادامه ثبت ركوردهاي خود توانست يكي از چاه هاي منطقه خانگيران را 17 روز پيش از موعد به اتمام برساند.

وزیر نفت با تاکید بر مشارکت مراکز پژوهشی در بخش تحقیق و توسعه مخازن نفت و گاز کشور از تعیین نوع قراردادهای ویژه برای همکاری این مراکز با صنعت نفت خبر داد.

جعفرپور گفت: در حال حاضر 64 درصد از كل سفرهاي سواره كشور از طريق حمل و نقل عمومي انجام مي‌شود كه هدف برنامه توسعه حمل و نقل عمومي 75 درصد بوده است كه در مدت باقيمانده برنامه پنجم در صورت حمايت هاي لازم احتمال رسيدن به هدف برنامه وجود دارد.

رئیس واحد تعمیرات خط این منطقه گفت: عملیات برشکاری و جمع آوری 200 متر از خط لوله قدیم 8 اینچ ری- کرج در بستر رودخانه شادچای انجام شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران از احداث هزار جایگاه توسط بخش خصوصی خبر داد و گفت: این جایگاهها در کشور در ظرف 5 سال آینده به روش بیع متقابل و استفاده از اعتبارات صندوق توسعه در کشور احداث می شود.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت گفت: باید به صنایع داخلی توجه بیشتری کرد، چرا که ظرفیت ساخت مخزن در داخل کشور 1.6 میلیون دستگاه است که در سال گذشته تنها 70 هزار دستگاه تولید کرده‌اند و هنوز هم خودروسازان به دنبال واردات مخزن هستند و متأسفانه نهادهای دولتی هم با آنها همراهی می‌کنند.


هامانه با بیان اینکه وزارت نفت گازرسانی به 550 روستا را از طریق گاز CNG را در دستور کار خود قرار داده است گفت: در این روش گاز از طریق لوله کشی به این روستاها داده می‌شود اما لوله کشی آنها به خط سراسری متصل نیست و این کار از طریق ایجاد مخزن انجام خواهد شد.

خاشع با اشاره به اینکه مزیت کلیدی انرژی در ایران گاز طبیعی است و بایستی در این زمینه به پیمایش 500 کیلومتری با هر باک سوختگری و بازده منفی 4 یا 5 کیلومتر مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر برسیم، گفت: با برنامه‌ریزی می‌توانیم در طول سال 3 میلیون خودرو گازسوز به ناوگان حمل و نقل با استانداردهای روز جهان اضافه کنیم.


ریاحی گفت: در بخش کارگاهی تاکنون 920 هزار خودرو تبدیل شده و با توجه به سیاست‌ها و توافقی که بین وزارت نفت و وزارت دفاع انجام شده، سازمان دفاع به نیابت از این دو وزارتخانه مسولیت تبدیل کارگاهی 100 هزار خودرو دوگانه‌سوز را در 40 کارگاه در سال 93 در دستور کار خود قرار داده است.

شمس اردکانی گفت: اگر این 21 میلیون مترمکعب گاز را به عنوان سوخت جایگزین در خودروها نداشتیم به معنای افزایش 20 میلیون لیتری مصرف بنزین کشور بود و کسانی که عناد ساختاری با جمهوری اسلامی دارند روی همین 21 میلیون لیتر مانور می‌دادند.

کاظمی گفت: با توجه به سیاستهای اصل ٤٤ قانون اساسی و منع سرمایه گذاری دولت در ساخت پالایشگاه، پیگیری برای ساخت پالایشگاه آناهیتا از سوی وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش ادامه دارد.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس سهم فاز 12 پارس جنوبي در افزايش 100 ميليون متر مكعبي ظرفيت عرضه گاز كشور را حدود 60 ميليون متر مكعب در روز عنوان كرد و گفت:در بخش دريا سكوي 12B و 12C نصب شده و در تلاش هستيم بتوانيم به سرعت آن را قبل از زمستان به توليد برسانيم.

سجادی رشد نفت کوره بانکر شده را در یکسال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، ٢٨ درصد اعلام کرد و گفت: حجم بانکرینگ نفت کوره در مدت مشابه سال پیش، دو میلیارد و ٥٧٥ میلیون لیتر بوده است.

شعری‌مقدم گفت: تا پایان امسال پتروشیمی کردستان وارد مرحله پیش راه اندازی خواهد شد.

در طی یک ساله نخست، بیش از ٨٨ میلیارد و ٢٩٠ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در کشور توزیع شد که ٣٠ درصد از این میزان مربوط به توزیع بنزین موتور شامل بنزین معمولی، سوپر و یورو ٤ است.

بررسي كارنامه و عملكرد شركت های بزرگ را مي توان با مرور فعاليت های بزرگ و ركوردهای عملياتی كسب شده توسط آنان رصد كرد؛ حفاری شمال طي كمتر از 6 ماه توانسته است 3 ركورد بی نظير در حوزه عمليات حفاري دريايی به دست آورد، هر 3 دستگاه حفاری دريايی متعلق به اين شركت توانستند در 6 ماه نخست سال 93 در زمينه سرعت حفاری ركوردهای چشمگيری را بر جاي گذارند ؛ شاخص هايی كه بي ترديد در جهان پررقابت ضنعت نفت و حفاری ماندگار خواهند بود.

مدير بازرگاني شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: هم اکنون 6هزار و 800 سکوی عرضه بنزین با استقرار 14 هزار و 175 تلمبه ، همچنین 2هزار و 970 سکوی نفتگاز با 6هزارو 167 تلمبه و 9هزار در جایگاه‌های ارائه خدمات می دهد.

ظرفيت پالايش نفت خام کشور با راه‌اندازی پالايشگاه ستاره خليج فارس بعنوان مهمترين طرح راهبردی وزارت نفت پس از پارس جنوبی، به 2,2 ميليون بشکه در روز افزايش می‌يابد.

رئيس منطقه عملياتي سيري گفت: از ابتداي بهره برداري از مجموعه ان.جي.ال سيري،280 هزار بشكه نفتا و 106 هزار بشكه بوتان صادر شده است كه در مجموع 22 ميليون دلار درآمدزايي به همراه داشته است.

زنگنه با اشاره به اینکه در گذشته انتقاد زیادی به انجام سوآپ با قیمت پایین مطرح بوده است، گفت: به دلیل رقم نباید سوآپ را متوقف کرد، اگر دو سنت هم باشد نباید از آن بگذریم.

مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی گفت: با تزریق گاز به مخزن شوریجه بعنوان بزرگترین طرح ذخیره سازی خاورمیانه، امکان مجموع برداشت ٢٠ میلیون متر مکعب گاز از این مخزن را در زمستان امسال فراهم و بالانس در شبکه گاز ایجاد می کند.

فیض بخش گفت:عدم دستيابي به بسياري از اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومي در برنامه پنجم توسعه، ستاد مديريت را بر آن داشت تا با تشكيل اتاق فكر ضمن ارزيابي اجراي اين قانون در برنامه پنجم توسعه، اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت در چشم انداز برنامه ششم توسعه كشور را ترسيم نمايد.

معاون صنايع و انرژي ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت گفت: بر اساس اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد مصرف گازوئيل در حمل كالا به 12 درصد ليتر بر تن و مصرف روزانه بنزين به 7 دهم ليتر بر نفر كاهش يابد.

مدير بازرگاني شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ايران، مجموع ارزش فروش مرزی بنزین در سال گذشته را 113 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در 5 ماهه امسال نیز نفتگاز هزار و 293 میلیارد ریال و بنزین 45 میلیارد ریال بوده است.

مدير تامين و توزيع شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون روزانه 17.5 میلیون لیتر نفتگاز و 22.6 میلیون لیتر نفت کوره در نیروگاه‌ها به مصرف رسیده، گفت: امسال به لحاظ افزایش تولید گاز طبیعی و تحویل بیشتر آن به نیروگاه‌ها مصرف سوخت مایع به شدت کاهش یافته که همین امر بستر لازم جهت صادرات سوخت مایع را فراهم نموده است.

رئیس منطقه عملیاتی سیری، گفت: در یکسال گذشته بیش از ٢٢ میلیون دلار نفتا، پروپان و بوتان در NGL سیری تولید و صادر شده است.

معاون وزیر نفت از یکپارچه سازی نظام سیاستگذاری استانداردهای صنعت نفت خبر داد و گفت: پیشنهاد تشکیل شورای تدوین استاندارد صنعت نفت به وزیر نفت داده شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی استان تهران از توزیع 2میلیارد و 75 هزار لیتر بنزین در طی 5 ماهه سالجاری در تهران خبر داد و گفت: این میزان رشد 2درصدی را نسبت به مدت زمان سال قبل را نشان می دهد.

مدير طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNG شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران از احداث 5 جایگاه CNG در کشور عراق خبر داد و گفت: توسعه صادرات و انتقال تکنولوژی با سرمایه گذاری مشترک یکی از اولویت های اساسی این شرکت است به همین منظور اعلام آمادگی برای صادرات گاز به کشورهای را در دستور کار خود قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: پروژه های مهم مناطق نفتخیز جنوب باهدف شتاب در تکمیل و راه اندازی، در اولویت تامین مالی و نقدینگی شرکت ملی نفت ایران قرار می گیرند.

مدير طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNG ، مجموع جایگاه‌های احداث شده در کشور را 2هزار و 230 باب عنوان کرد و گفت: تا پایان برنامه هفته دولت 20 باب جایگاه دیگر در کشور راه‌اندازی می‌شود که با افتتاح آنها مجموع جایگاه‌های CNG به 2هزار و 240 باب خواهد رسید.

رئیس ستاد حمل و نقل سوخت کشور گفت: کسانی که کارت سوختشان ابطال شده می توانند به سایت ستاد حمل نقل سوخت مراجعه یا با شماره تلفن 9-8830204 تماس بگیرند تا مشکل خود را برطرف کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار