گفت‌وگوها میان ستادهای انتخاباتی اصلاحات و همگرایی به رهبری "عبدالله عبدالله" و تحول و تداوم به رهبری "اشرف‌غنی احمدزی" روی اختلافات تشکیل حکومت وحدت ملی از امروز صبح از سر گرفته شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی بی سی؛ پیشتر نمایندگان یکی از ستادهای انتخاباتی گفته بود که در 48 ساعت گذشته هیچ تماسی میان دو ستاد بر قرار نبوده است.
نمایندگان هر دو ستاد انتخاباتی می‌گویند که دیر وقت شب گذشته به وقت محلی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا چند بار با رهبران هر دو تیم کنفرانس ویدیوئی و تلفنی برقرار کرده و از آن ها خواسته که اختلافات را حل کنند و به توافق برسند.

"طاهر زهیر" از سخنگویان ستاد انتخاباتی اشرف‌غنی احمدزی به بی‌بی‌سی گفت که به دنبال تماس‌های کری، صبح امروز هر دو نامزد با هم ملاقات کردند و موارد اختلافی را به بحث گذاشتند و قرار شد که گروه‌های گفت‌وگو کننده برای بررسی و حل اختلاف‌ها نشست‌های فشرده و جدی داشته باشند.

زهیر گفت که وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده که توافقاتی که در جریان سفر اولش به کابل میان دو نامزد به میان آمده باید در نظر گرفته شود و نتیجه انتخابات را که از بررسی آرا به دست می‌آید را دو نامزد قبول کنند.
 
امروز گروه‌های هشت نفری گفت‌وگو کننده هر دو ستاد انتخاباتی اختلافات دو ستاد در مورد میزان صلاحیت‌ها و اختیارات سمت اجرایی دولت وحدت ملی که انتظار می‌رود در فرجام تشکیل شود را به بحث می‌گیرند و ستادهای انتخاباتی "امیدوار" هستند که این جلسات پیشرفتی به همراه داشته باشد.

ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله می‌گوید که برای دسترسی به یک توافق نهایی امروز آخرین فرصت است و اگر جلسات نماینده گان نتیجه‌ای ندهد "این فرصت از دست تیم اصلاحات" گرفته خواهد شد.

فاضل سانچارکی سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله در صفحه فیسبوک خود نوشته که تماس‌های کری "یک بار دیگر امکان دیدار مجدد رهبران دو تیم و مذاکره [کنندگان] هشت نفره را در جریان امروز پنجشنبه فراهم ساخت."

سانچارکی اما نوشته که امروز آخرین فرصت است و فکر می کند که این فرصت از دست خواهد رفت. ستاد عبدالله پیش از این چند بار برای ترک گفت‌وگوهای تشکیل دولت وحدت ملی هشدار داده بود.

نقطه اصلی اختلاف میان دو ستاد انتخاباتی صلاحیت های سمت اجرایی است که در دولت وحدت ملی (دولتی که در پایان انتخابات جنجالی با اشتراک اعضای هر دو طرف تشکیل خواهد شد) نقش اساسی دارد.

گفته شده که ستاد انتخاباتی  عبدالله تاکید دارد که بر علاوه ریاست اجرایی کسی که در این سمت گماشته می‌شود ریاست کابینه دولت را هم داشته باشد اما ستاد انتخاباتی  احمدزی این پیشنهاد را غیر قانونی خوانده و گفته که مخالف چنین توافقی است.

گفت‌وگوهای دو ستاد در ماه‌های گذشته در سطوح مختلف و در کمیته‌های متعدد ادامه داشته اما هنوز موفقتی به دنبال نداشته است.

بررسی آرا امروز پایان میابد
در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده که حدود ۹۷ درصد از کل صندوق‌های دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را که شامل ۲۲ هزار و 123 محل رای می‌شود را تکمیل کرده و امیدوار است که بررسی ۷۰۵ محلی باقی مانده تا پایان امروز تکمیل شود.

"نور محمد نور" سخنگوی کمیسیون انتخابات در نسشت خبری در کابل به خبرنگاران گفت که کمیسیون مستقل انتخابات همزمان با پایان روند بررسی‌ها، مشغول جمع بندی آرا خواهد شد و در چند جلسه آرای محلات باقی مانده را به تصمیم گیری خواهد گذاشت.

در جلسات تصمیم گیری ابطال آرای مشکوک، آرا به سه بخش، معتبر، قابل بازشماری و باطل، دسته بندی می‌شود.

کمیسیون انتخابات می‌گوید که همین که روند ابطال آرای مشکوک در جلسات علنی آینده به پایان رسید، کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی و دو ستاد انتخاباتی ۴۸ ساعت وقت خواهند داشت که استیناف خواهی کنند و یا در مورد تصمیم کمیسیون انتخابات اظهار نظر داشته باشند.

 نور می‌گوید که کمیسیون انتخابات به گفت‌وگوهای سیاسی کاری ندارد و وظایف خود را انجام می‌دهد. او گفت که با تکمیل مراحل، نتایج انتخابات را اعلام خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار