عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بنگاهداری بانک‌ها نوعی بی‌راهه رفتن است که موجب ورشکستگی واحدهای تولیدی می‌شود.

محمد بیاتیان درخصوص اختصاص 60 درصد از تسهیلات بانک‌ها به واحدهای تولیدی و صنعتی به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: اختصاص 60 درصد از تسهیلات بانک به واحدهای تولیدی و صنعتی درصورتی کمک به این واحدها است که سود این تسهیلات معقول باشد.   

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اگر بخواهند با سودهای 25 درصدی یا بالاتر تسهیلات اعطا کنند مطمئنا موجب شکست واحدهای تولیدی خواهد شد.   

وی ادامه داد: سود تسهیلات باید معقولانه باشد زیرا هر تولیدکننده کالایی را که تولید می‌کند با یک درصد مشخصی به فروش می‌رساند و پس باید تناسب منطقی بین سود تولیدکننده و سود تسهیلات بانکی باشد.   

بیاتیان درخصوص سود مناسب برای تسهیلات اعطایی به تولیدکنندگان نیز گفت: سود تسهیلاتی که به تولیدکنندگان داده می‌شود باید زیر 14 درصد باشد چراکه در این صورت آنها توان بازپرداخت آن را دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه درباره کاهش نرخ سود بانکی تصریح کرد: نرخ سود بانکی به عنوان یک مشکل اساسی در مجلس مطرح است زیرا بانک‌ها به جای بانکداری، بنگاهداری می‌کنند.   

وی افزود: بانک‌ها باید حامی تولید و صنعت باشند و بنگاه‌های خود را واگذار کنند اما اگر بانکی پول را از مردم بگیرد و رقیب واحدهای تولیدی شود مطمئنا موجب شکست تولیدکنندگان خواهد شد.   

بیاتیان اظهار داشت: بانک‌ها باید رسالت اصلی خود را دنبال کنند و مانند سیستم بانکی در همه کشورها به بانکداری بپردازند و اگر قرار است تسهیلاتی پرداخت کنند باید به عنوان شراکت باشد و اگر ضرر و زیانی حاصل شد با شرکت‌ها همراه باشند.   

انتهای پیام/ 
برچسب ها: بانک ، صنعت ، تولید ، واحد ، پول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار