مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: تداوم پروژه حبله رود مستلزم اقتصادی کردن فعالیت های آن و افزایش درآمدهای روستاییان حوزه است.

غلام عباس عبدی نژاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: فاز نخست اجرایی این طرح که مطالعات آن از سال 75 آغاز شده بود، با هماهنگی دفتر عمران سازمان ملل از سال 80 کلید خورد.

وی گفت: در این طرح دستیابی به یک الگوی مدیریتی، برنامه ریزی و اجرایی که در آن جوامع محلی به عنوان بدنه اصلی مشارکت داشته باشند، دنبال می شود.

عبدی نژاد افزود: فاز دوم اجرایی طرح با رویکرد هماهنگی و همسویی با خواسته های مردمی بوده است و تجربه نشان داده که هر کجا بر این اساس حرکت کردیم، کار ماندگارتر و دائمی تر خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح مدیریت پایدار منابع آب و خاک (حبله رود) وسعتی بیش از یک میلیون هکتار از اراضی شهرستان های دماوند، فیروزکوه و گرمسار را دربر می گیرد و اجرای آن نیاز به همکاری های درون و برون سازمانی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران خاطرنشان کرد: به منظور همسو کردن دیگر مسؤولان شهرستان ها با این پروژه، مقرر شد فرمانداران هر منطقه مسؤولیت را بر عهده بگیرند و هم اینک فرمانداری فیروزکوه به عنوان مسؤول کمیته اجرایی انتخاب شده است.

عبدی نژاد با بیان اینکه بسیاری از ظرفیت ها و قابلیت های این مناطق همچون کشت گیاهان دارویی، احداث گلخانه، استفاده از انرژی های باد، خورشید و . . . هنوز به صورت بالفعل درنیامده، بیان کرد: هر گونه اقدام در این راستا درآمد خانواده های روستایی حوزه را افزایش خواهد داد.

وی هشدار داد: اگر اقدامات همراه با افزایش درآمد روستائیان نباشد، پروژه پایدار نمانده و با شکست مواجه می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اضافه کرد: تجربه نشان داده هر کجا زیرساخت های کار آماده نبود و همچنین همراهی دولت نباشد، پروژه ها با رکود مواجه می شود.

وی گفت: طرح مدیریت پایدار منابع آب و خاک (حبله رود) یک کار پایلوت است که در صورت موفقیت در سایر مناطق کشور به عنوان یک الگو اجرا خواهد شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.