فرماندار شهرستان فیروزکوه گفت: طرح مدیریت پایدار منابع آب و خاک حبله رود، تعیین و تعریف الگوی جلب مشارکت نهادینه مردم و حرکت به سمت ایجاد مدیریت مشارکت مدار در برنامه های حفاظت آب و خاک کشور را دنبال می کند.

ˈابوالقاسم مهریˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: این طرح با دنبال کردن سیاست های آب و خاک در منطقه، بُعدی ملی و حتی بین المللی دارد.

وی گفت: در وهله نخست باید نگاهی ارزیابی شده به موضوع داشته باشیم که تاکنون در این رابطه چه فعالیت هایی به انجام رسانیده ایم؟

مهری تصریح کرد: فارغ از تغییر و تحولات سیاسی که در مدیریت و حاکمیت مناطق امری طبیعی است، در این طرح باید عملگرا ( و نه فرمایشی) به پیش برویم و با حضور دستگاه های عضو طرح از آنها تکلیف بخواهیم.

وی با اشاره به تشکیل چهار کمیته مدیریت و برنامه ریزی حوزه آبخیز، کمیته نمایندگان جوامع محلی، کمیته مدیریت و پایش استانی و کمیته فنی در ذیل این طرح، تصریح کرد: با توجه به اهمیت حوزه آبخیز حبله رود و پایلوت بودن آن، باید مطابق برنامه ریزی انجام شده پیش برویم و کمیته های شهرستانی نیز به تبع آن شکل گرفته و فعالیت کنند.

فرماندار شهرستان فیروزکوه تاکید کرد: این کمیته ها باید همانند یک دانشگاه علمی- کاربردی به معنای واقعی کلمه باشند تا به فرهنگ سازی بپردازند.

وی بیان کرد: در این طرح باید آحاد مردم حوزه آبخیز را در امور مختلف دخالت دهیم تا کارها پایدار شده و خروجی خوبی به همراه داشته باشد.

مهری در خاتمه با بیان اینکه به اعتقاد صاحبنظران توسعه موفقیت هر طرح در گروه مشارکت ذینفعان آن طرح است، تصریح کرد: طرح مدیریت پایدار منابع آب و خاک حبله رود، تعیین و تعریف الگوی جلب مشارکت نهادینه مردم و حرکت به سمت ایجاد مدیریت مشارکت مدار در برنامه های حفاظت آب و خاک کشور را دنبال می کند.

طرح مدیریت پایدار منابع آب و خاک (SMLWR) بر اساس برنامه مشترک میان دولت جمهوری اسلامی ایران و UNDP از سال 1376 در حوزه آبخیز حبله رود با مساحت 2/1 میلیون هکتار بعنوان منطقه نمونه آغاز شد.

هدف اصلی این پروژه دستیابی به الگوهای مناسب برنامه ریزی، مدیریت، اجرا، بهره برداری و پایش و ارزشیابی منابع آب و خاک در چند زیر حوزه از حوزه آبخیز حبله رود و تعمیم و توسعه نتایج حاصله از پروژه به برنامه ملی حفاظت منابع طبیعی از طریق مشارکت مردم روستایی در مدیریت حوزه های آبخیز کشور است./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.