به گزارش
حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی دانشگاه فردوسی، محمدعلی نجفی در اجلاس سراسری روسای دانشگاهها در مشهد با تاکید بر این نکته که 33 سال پیش به دعوت یک روحانی گرانقدر باهنر، و حدود دو هفته قبل به دعوت یک روحانی بزرگوار دیگر این مسؤولیت را پذیرا شده، اظهار کرد: در فاصله زمانی بین پذیرش این دو مسئولیت، تغییر و تحولات بزرگی در مسائل مربوط به علوم، تحقیقات و فناوری رخ داده ولی بسیاری از خواستهها و انتظارات اصلی حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و نظام از دانشگاه به قوت خود باقی است.
سرپرست وزارت علوم به چالشهای فراروی آموزش عالی اشاره کرد و ارتقای کیفیت آموزش عالی را مهمترین چالش آموزش عالی دانست و گفت: در سالهای اخیر به دلایلی، شاهد سیطره کمیت بر تصمیمات، برنامهها و فعالیتهای آموزش عالی بودیم.
وی گام برداشتن برای نظام جامع تضمین کیفیت آموزش عالی را وظیفه مدیران همه دانشگاهها دانست و تاکید کرد: دانشگاه بدون کیفیت، نمیتواند مبدأ تحول و تولید علم در جامعه باشد و به رسالتهای اصلی خود عمل کند.
نجفی چالش دیگر را کارآمد کردن نظام آموزش عالی کشور عنوان کرد و گفت: این کارآمدی دارای وجوه و ابعاد مختلف «کاربست علم در جامعه» و «توانمندسازی خروجیهای دانشگاهها»، «پیوند بین دانشگاه با بخشهای مختلف اجرایی و اقتصادی کشور» و «بینالمللی کردن دانشگاهها» است و عدم وجود پیوند عمیق میان دانشگاه با نیازهای امروز جامعه را از نقاط ضعف آموزش عالی دانست.
نجفی سومین چالش آموزش عالی را اقتصاد و منابع مالی دانشگاهها عنوان کرد و افزود: ما به یک استراتژی مالی کلی برای آموزش عالی کشور نیازمندیم و در عین حال نمیتوان یک نسخه مالی برای همه دانشگاهها تجویز کرد.
وی «برندفروشی» در دانشگاهها را مورد نکوهش قرار داد و تأکید کرد: اگر چه مجموعه منابع مالی که در آموزش عالی کشور در گردش هستند، به ما اجازه داشتن حداکثر کیفیت را نمیدهد ولی باید تلاش کنیم هم در تأمین منابع مالی و هم در هزینه کرد این منابع، بیعدالتی صورت نگیرد و باید دانشگاهها به میزانی که در حل مسائل ملی و منطقهای نقش دارند، منابع مالی بیشتری کسب و از آن در جهت ارتقای علمی کشور استفاده کنند.
سرپرست وزارت علوم به رویکردهای آینده آموزش عالی اشاره کرد و «تصمیمگیری براساس تصمیم سازی» را مهمترین رویکرد آموزش عالی عنوان و به روسای دانشگاهها توصیه کرد که در اداره دانشگاهها نظام تصمیمسازی مبتنی بر خرد جمعی را به وجود آورند و از توانایی فکری و معرفتی کل نظام بهره گیرند و از طرفی، با مشارکت دادن استادان، دانشجویان و دانشگاهیان در تصمیمگیریها در آنها انگیزه ایجاد کنند.
نجفی، «کاستن از تمرکزگرایی» و «حرکت به سوی استقلال دانشگاهها» را از دیگر رویکردهای وزارت علوم دانست و تأکید کرد: حدود و ثغور استقلال را باید مشخص کرد و دانشگاه مستقل باید با دیگر بخشهای جامعه رابطه اصولی داشته باشد و تعهدی درونزا نسبت به مشکلات جامعه احساس کند.
نجفی رویکرد بعدی وزارت علوم را «بینالمللی کردن دانشگاهها» عنوان کرد و این مسئله را هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فرهنگی به نفع جمهوری اسلامی ایران دانست.
سرپرست وزارت علوم، آیندهنگری، آیندهنگاری و آیندهپژوهی را یکی دیگر از رویکردهای آینده آموزش عالی بیان و تأکید کرد که با توجه به اینکه نظام سنتی آموزش دچار تحول شده، نظام آموزش عالی کشور هم باید پذیرای نگاه نو و تحولآفرین باشد.
تفکیک سنجش و پذیرش از رویکردهای مهم دیگر آموزش عالی از دیدگاه سرپرست وزارت علوم است که به گفته وی درحال بررسی است.
نجفی درباره مسائل سیاسی در دانشگاهها اظهار کرد: استراتژی ما این است که دانشگاه نباید میدان رقابتهای سیاسی باشد و مسائل سیاسی نباید مسائل علمی و آموزشی را به حاشیه براند و در یک کلام، دانشگاه نباید سیاست زده شود و باج سیاسی به کسی یا جریانی بدهد.
سرپرست وزارت علوم از رؤسای دانشگاهها خواست از ظرفیتهای قانون بودجه برای حل مشکلات دانشگاهها استفاده کنند، با ستاد وزارت همکاری بیشتر و دقیقتر داشته باشند و با نگاه محبتآمیز و با رحمت و عطوفت نسبت به دانشجویان سال تحصیلی را با نشاط، قوت و قدرت آغاز کنند و فارغ از جریانات سیاسی، هر کاری را به صلاح نظام آموزش عالی کشور میدانند، انجام دهند.
انتهای پیام/