فصل جدید لیگ برتر فوتسال کشورمان در حالی از امروز آغاز می‌شود که بازی دو تیم مقاومت البرز و شهرداری ساوه لغو شد تا در هفته نخست لیگ شاهد بی‌نظمی باشیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، پس از تعطیلات بلند مدت همیشگی فوتسال کشورمان سوت آغاز لیگ شانزدهم در حالی از امروز زده می‌شود که به نظر می‌رسد هیچ یک از مشکلات و ضعف‌های سال گذشته برطرف نشده باشد اولین بحران این روزهای فوتسال ما همین خواب شش ساله رقابت‌ها است که پس از اتمام لیگ برتر تا شروع فصل جدید ادامه دارد هر چند که بارها توسط کارشناسان و مربیان این مسئله آسیب رسان به پیکره فوتسال مورد انتقاد قرار گرفته اما باز هم به صورت جدی به وقفه بیش از حد در رقابت‌ها نگاهی نشد تا یکی از مشکلات بزرگ فوتسال کشورمان به قوت خود باقی بماند.

یکی دیگر از مسائلی که با آن رو به رو هستیم مشکلات مدیریتی در باشگاه‌هاست که تنها چند تیم از آن مبرا هستند و بهترین برنامه ریزی را از نظر فنی و مالی را برای تیم خود در نظر می‌گیرند اما در باقی موارد همان مدیرهایی که به خواب شش ماهه فوتسال اعتراض و سعی در اصلاح برنامه‌ها دارند، جزء آخرین تیم‌هایی هستند که شرایط را برای حضور در رقابت‌های لیگ فراهم می‌کنند و اکثر مواقع نیز با مشکل روبه رویند زیرا فعالیت‌های مربوط به انجام تمرینات،‌ برپایی اردو و جذب بازیکنان خود را منوط به ماه پایانی تعطیلات می‌کنند و با تیمی غیر آماده به رقابت با حریفان می‌پردازند که همین امر نقطه آغاز اکثر ضعف‌های فوتسال است.

 حضور تیم‌هایی که تا یک هفته قبل از آغاز رقابت‌ها هنوز تکلیفشان برای ماندن در جمع حرفه‌ای‌های فوتسال کشور مشخص نیست و یا تیم‌هایی که مدعی هستند اما تا زمان شروع بازی‌ها حتی تمرینات بدنسازی خود را به صورت کامل انجام نداده‌اند، در شأن لیگ برتر فوتسال ایران نیست و ما را با مشکل رو به رو می‌کند تا در نتیجه آن ایران در رده باشگاهی و ملی در آسیا عقب نشینی داشته باشد.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط برخی تیم‌ها و همچنین فعالیتشان در فصل نقل و انتقالات، لیگ شانزدهم مدعیان بیشتری نسبت به فصل گذشته داشته باشد که با وجود تمام مشکلات این نکته گام بزرگ و رو به جلویی برای فوتسال ما است زیرا لیگ حرفه‌ای کشور از تک قطبی یا دو قطبی بودن خارج شده و تمام تیم‌ها می‌توانند با عملکرد مطلوب خود بر جذابیت رقابت‌ها بیفزایند تا در پایان نتوان قهرمانی را فقط به یک باشگاه مربوط دانست،

اما با وجود این، مسائلی همچون آغاز دیر هنگام تمرینات، مشکلات بودجه‌ای باشگاه‌ها و بلاتکلیفی برخی تیم‌ها، همانطور که قبلا گفته شد، می تواند در ابتدای فصل عملکرد فنی تیم‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و سلامت رقابت‌ها را به چالش بکشد این در حالیست که ادعا داریم لیگ برتر فوتسال ایران یکی از بهترین لیگ‌های آسیا و معتبرترین لیگ در جهان است اما خروجی و نتایج ایران در مسابقات برون مرزی طی سال‌های اخیر گواه از مشکلات عمیق فنی و مدیریتی در فوتسال کشور می‌دهد.

شاید با نگاهی دقیق به مشکلات پیرامون فوتسال قادر به شناخت کامل مسائل آن شد و برنامه‌ای صحیح و دقیق برای کشوری که مهد فوتسال آسیا است تتظیم کرد تا عملکرد ضعیف دو سال گذشته در مرحله اول جبران شود تا پس از آن به ارتقاء رنکینگ جهانی خود بیندیشیم.

پرداختن به مسائلی هم چون:

برگزاری بیش از 26 بازی،‌ فیلتر مناسب برای حضور تیم‌ها در لیگ برتر، نظارت صحیح و دقیق در برگزاری مسابقات، اشاعه روح جوانمردی در رقابت‌ها، نظارت و رسیدگی به داوران و عملکرد آن‌ها و همچنین بررسی و آنالیز فصول گذشته می‌تواند ما را به برگزاری لیگی پویا که ثمره آن داشتن تیم ملی جوان، فنی و پرانرژی است، برساند امید می‌رود حال که قرار است رقابت‌های لیگ شانزدهم از فردا آغاز شود به دور از مسائل حاشیه‌ای با پرداختن به موارد فنی جوابگوی خواسته‌های هواداران بی‌شمار این رشته ورزشی جذاب باشیم.



***در ادامه نگاهی می‌اندازیم به وضعیت تیم‌های شرکت کننده در لیگ شانزدهم فوتسال:

1- دبیری تبریز:

تیم دبیری تبریز فصل گذشته با سرمربیگری وحید شمسایی به قهرمانی ایران رسید تا در رقابت‌های جام باشگاه‌های فوتسال آسیا حضور یابد به این ترتیب اولین تغییر در دبیری رقم خورد تا شمسایی با ترک تبریزیها جای خود را در کادر فنی به حسین شمس بدهدآ
تلاش برای حضور موفق در آسیا باعث شد دبیری تمرینات بدنسازی و تاکتیکی خود را در فرصت مناسبی آغاز و همچنین دیدارهای تدارکاتی موثری برگزار کند در همین راستا نماینده ایران در جام باشگاههای آسیا عملکرد مطلوبی در فصل نقل و انتقالات نیز داشت که همین فاکتورها نشان از حضور تیمی‌ آماده و حرفه ای در فصل جدید رقابتهای لیگ برتر فوتسال دارد. نتایج نه چندان جالب در آسیا و قرار گرفتن بازیکنان در شرایط روانی نامطلوب شاید تنها نقطه ضعف تیم دبیری باشد به این ترتیب باید دید شمس با کنترل شرایط می‌تواند ناکامی باشگاهها آسیا را جبران کند تا سال آینده نیز دبیری با تجربه به بیشتری در آسیا حضور یابد یا نه؟

2- گیتی‌پسند:

 گیتی پسند اصفهان نیز یکی دیگر از تیمهایی است که تغییری بزرگ را در کادر فنی خود تجربه می‌کند و شاید بتوان گفت این تغییر پیش‌بینی نتایج را برای هواداران گیتی‌پسند جذاب‌تر می‌کند.
نماینده اصفهان در لیگ پس از کسب 2 عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر و آسیا با لک در فصل گذشته کار خود را به پایان رساند به دلیل برنامه‌های باشگاه در فصل نقل و انتقالات  تیم گام بزرگی برنداشت تا سیاست جوانگرایی را در تیم عملی کند به همین دلیل اسکلت اصلی تیم حفظ شد تا کشاورز که حمایت کامل مدیریت را برای خود دارد برای کسب اولین تجربه مربیگری وارد رقابتهای فصل جدید لیگ برتر فوتسال شود.
 شاید گرفتاریهای فصل گذشته گیتی‌پسند در حال حاضر حل شده باشد و همین امر نکته مثبتی برای کشاورز باشد اما ممکن است نداشتن تجربه کافی و همچنین عدم تغییر نوع رابطه کشاورز با هم تیمی‌هایش حواشی‌ و مشکلاتی را در پیش رو داشته باشد.

3-شرکت ملی‌ حفاری:
 

با وجود اینکه حفاری در فصل گذشته یکی از مدعیان قهرمانی لیگ برتر اما امسال قادر به فعالیت مناسبی نشد تا انتظار تکرار عملکرد گذشته کم رنگ شود.

مطرح شدن انصراف تیم حفاری لیگ برتر از سوی مدیر عامل شاید یکی از دلایل این عملکرد نامطلوب باشد زیرا حفاری با این صحبت به حاشیه کشیده شد و عدم برگزاری تمرینات منظم، عدم فعالیت مطلوب در فصل نقل و انتقالات و از دست دادن مهره های نامی تیم را در پی داشت حتی در مواقعی نیز خبر جدایی ناظم الشریعه از تیم به گوش می‌رسید. همین موارد ادعای قهرمانی تیم حفاری را در فصل جدید از ذهن دور می‌کند اما در نهایت نمی‌توان بر روی بازیهای خوب و روال و همچنین استعدادهای فوتسال این استان چشم بست.

4- شهید منصوری قرچک: 

با توجه به مشکلات عدیده فصل گذشته منصوری، این تیم پس از سالها سکونشینی موفق به کسب مقام اول تا سوم نشد تا جای خالی رضا لک در این تیم به چشم بخورد اما حالا با بازگشت کریم منصوری مالک و مدیر عامل باشگاه گویا این تیم جان تازه‌ای گرفته تا فصل خوب و عاری از مشکلات دو سال اخیر را آغاز کند زیرا حل قسمتی از مسائل مالی در ابتدای فصل باعث حضور فعال این تیم در نقل و انتقالات بود که در پی آن مهره‌های موثری به تیم اضافه شدند.
 البته انتخاب زمان مناسب برای شروع تمرینات، برپایی اردوی و همچنین برگزاری دیدارهای دوستانه باعث می‌شود فصل خوبی را برای تیم منصوری پیش‌بینی کنیم.

5- میثاق تهران:

میثاق تهران که فصل گذشته با سرمربیگری محمود خوراکچی جایگاه پنجم جدول رده بندی لیگ برتر فوتسال را به خود اختصاص داده بود، دیگر تیم بالای جدولی است که نسبت به سال گذشته با شرایط دشوارتری روبه رو شده. هر چند می‌توان تغییرات کادر فنی این تیم را با حضور لک و دستیارانش مثبت ارزیابی کرد اما با وجود آغاز دیرهنگام تمرینات، حضور غیرفعال در بازار نقل و انتقالات و عدم جذب بازیکن نباید انتظار عملکرد خوبی از این تیم تهرانی داشت.

6- ماهان تندیس قم

تیم ماهان تندیس یکی از تیم‌هایی است که پس از به خدمت گرفتن امیر شمسایی به عنوان سرمربی فعالیت‌هایش را برای حضوری مطلوب در لیگ با اشتیاق فراوان آغاز کرده است.



انجام فعالیت‌های مربوط به تیم داری پس از تغییر در مدیریت باشگاه نیز گام مثبتی بوده که به انتخاب سریع کادر فنی، شروع به موقع تمرینات، حفظ اسکلت اصلی تیم و تقویت آن انجامیده است البته باید دید با توجه به سابقه‌ امیر شمسایی در ترکیب تیم‌های قمی دارد، این بار تا انتهای فصل ماهان تندیس را همراهی می‌کند یا خیر؟

7- فرش‌آرا مشهد:

اما فرش آرا امسال را با شرایطی جدید آغاز می‌کند زیرا این تیم با برتری شدن فردوسی مشهد تنها نماینده استان نیست و باید ضمن مهار رقبا، از حریف هم شهری خود نیز پیشی بگیرد. فرش‌آرا در چند سال اخیر نشان داده که یکی از منظم‌ترین و با هدف ترین تیم‌ها لیگ برتر فوتسال است زیرا با وجود تمام ناهماهنگی‌ها در برنامه‌های کلی فوتسال همیشه با آمادگی و در شرایط ایده‌آل راهی رقابت‌ها شده است.
 بنابر همین عادت امسال نیز در فرصتی مناسب و با فاصله از آغاز رقابت‌ها به جذب بازیکن پرداخت و تغییراتی در کادر فنی اعمال کرد تا پس از این موارد با انجام رقابت‌های تدارکاتی و فعالیت‌های مفید پیش فصل، با آمادگی و هماهنگی کامل راهی رقابت‌ها شود البته حضور حسن‌زاده مربی فنی فوتسال در کادر فنی، این تیم نفس تازه‌ای می‌کشد.

 با توجه به شرایط ایده‌آل و برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه باید دید مجید مرتضایی می‌تواند آرزوی پدر را که تکیه به جایگاه اول تا سوم است را برآورده کند.

8- مس سونگون:

9- پایا سازه آذربایجان


هر چند که لیگ امسال به واسطه انصراف دو تیم شهرداری و هلال احمر تبریز دشتخوش تغییر بزرگی شد و حالا نام دو تیم مس سونگون و پایاسازه را در خود جایی داده و بخش مدیریتی و تملکی هر دو تیم به طور کلی عوض شده اما با توجه به لیست کادر فنی و بازیکنان هر دو تیم این مورد مشهود می‌شود که در بخش فنی تیم‌ها تغییر بزرگی صورت نگرفته و شالکه اصلی آنها حفظ شده است.
 حال باید دید بهبود شرایط مالی در هر دو باشگاه باعث ارتقای بخش فنی نیز می‌شود و سرمربیان دوتیم قادر به جهش در جدول هستند یا باید شاهد افت جایگاهی دو تیم باشیم.
 
10 تاسیسات دریایی تهران


تاسیسات دریایی دومین نماینده پایتخت در لیگ که فصل گذشته در اولین تجربه لیگ برتری خود  بهجایگاه دهم جدول تکیه زد،‌ امسال یکی از پر سر و صداترین تیم‌ها بود و تغییرات عمده‌ای را متحمل شد، تغییر در بخش مدیریتی و سرپرستی و کادر فنی و حضور تیمی با ترکیبی تازه در لیگ میل این تیم به ارائه عملکردی متفاوت را به رخ می‌کشد.
انتخاب وحید شمسایی به عنوان سرمربی، صرف نظر کردن از حضور 10 بازیکن در ترکیب تیم، پیوستن دروازه‌بانان سابق تیم ملی یکی به عنوان بازیکن و دیگری به عنوان مدیر فنی به این تیم، حضوری چشمگیر در بازار نقل و انتقالات و جذب بازیکنان مورد نظر، شروع به موقع تمرینات و تعدد دیدارهای تدارکاتی همه و همه خبر از آمدن تیمی مدعی به لیگ برتر می‌دهد تا رقبا با احتیاط بیشتری به مصاف این تیم‌ها بروند.

11- شهرداری ساوه:

فصل گذشته شهرداری ساوه با تغییر بزرگی در کادر فنی رو به رو شد که حواشی را نیز به وجود آورد تا در 4 هفته پایانی لیگ،‌ ابطحی که به جای عقابی سرمربیگری را بر عهده گرفته بود مجبور به پس دادن این سمت به وی باشد. این بار نماینده ساوه در لیگ برتر کار خود را با عقابی آغاز کرد و در فرصت مناسبی نیز وارد پروسه تمرینات پیش فصل شد. جذب بازیکنان مورد نظر کادر فنی، انجام دیدارهای تدارکاتی و برپایی اردو شرایطی را فراهم آورده تا شهرداری ساوه نسبت به فصل گذشته عملکرد متفاوت و مطلوبی داشته باشد.



12-فردوسی مشهد:

این تیم اولین حضور خود در لیگ برتر را تجربه می‌کند اما با توجه به فعالیتهایش،‌ دوری کردن از حاشیه و همچنین انجام کارها در سکوت خبری، روحیه حرفه‌ای خود را به نمایش گذاشته و احتمال اینکه در شروع رقابت‌ها با عملکرد ایده‌آل خود به یکی از مدعیان تبدیل شود را افزایش داده است البته شرایط بسیار خوب در بازار نقل و انتقالات، شروع به موقع تمرینات و همچنین انجام دیدارهای تدارکاتی نیز بر این گفته صحه می‌گذارد.

13-مقاومت البرز:

تیم فوتسال مقاومت پس از صعود به لیگ برتر بامشکلات فراوانی رو به رو بود تا جاییکه مقاومتی‌ها به دلیل نداشتن بودجه قصد فروش امتیاز تیم را داشتند اما این ماجرا در پایان به حضور تیم مقاومت در لیگ انجامید گر چه مشکلات حاشیه‌ای باعث شده مقاومتی‌ها در حالی اولین حضور خود در لیگ برتر را تجربه کنند که بدون آمادگی وارد رقابت‌ها می‌شوند اما شاید حضور جوانان با استعداد که این تیم را از لیگ دسته دو به برتر کشانده‌اند، باعث عملکرد قابل قبولی از سوی این تیم باشد.

14- شهروند ساری

تیم با سابقه لیگ برتر فوتسال که فصل گذشته به لیگ دسته یک سقوط کرد، با خرید امتیاز زمزم باز هم لیگ برتری شد اما این بار با نامی جدید.
تیم شهروند ساری یا همان راه ساری قدیم این بار برخلاف سال‌های گذشته مورد حمایت مسئولان شهرداری و شورای شهر قرار گرفته و به نظر می‌رسد نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار باشد در همین راستا حتی با در نظر گرفتن شروع دیرهنگام تمرینات و انتخاب سرمربی انتظار می‌رود این تیم در فصل جدید قادر به بقاء در لیگ برتر باشد تا در سال‌های آینده برنامه‌های دیگری را تنظیم کند.

برنامه بازی‌های هفته اول لیگ برتر فوتسال به شرح ذیل می‌باشد، این بازی‌ها راس ساعت 18 بطور همزمان برگزار می شوند.

شایان ذکر است؛ رقابت دو تیم مقاومت البرز و شهرداری ساوه لغو شد تا بی نظمی در همین هفته اول در لیگ نمایان گردد.


هفته اول ليگ برتر فوتسال

پنج شنبه 13 شهریور

فرش‌آرا - فردوسی مهشد

ميثاق‌تهران - تاسيسات‌دريايي

شهيد‌منصوري - ماهان‌تنديس

گيتي‌پسند - شهروند ساری

مس سونگون - پایاسازه

حفاری اهواز-دبیری تبریز(جمعه)


انتهای‌پیام/


برچسب ها: فوتسال ، لیگ ، شانزدهم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار