شایق گفت: سطح زیر کشت برنج در شالی های کشور طی 5 سال اخیر 2 میلیون و 300 هزار تن بوده و هیچ تغییری در افزایش این سطح در کشور نداشته‌ایم.

علی‌رضا جمیل‌شایق در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: نه تنها میزان تولید پایین نیامده، بلکه در یک جا ثابت مانده و ما همچنان 700 هزارتن کسری برنج خود را از خارج وارد می‌کنیم که طی سال 92 با وارداتی که در حدود 1 میلیون و 965 هزار تن صورت گرفت و هم‌چنین درسه ماهه‌ی نخست سال جاری 299 هزارتن دیگر وارد  شد قطعاً دیگر نباید وارداتی در سال 94 داشته باشیم.
 
*برنج‌کاران ارقام پرمحصول را کیلویی 4500 تومان می فروشند


دبیر انجمن با اشاره به قیمت‌گذاری نادرستی که دولت در شهریور ماه سال گذشته یعنی یک ماه قبل از برداشت برنج انجام داد افزود: این قیمت گذاری سبب شد تا برنج شیرودی و سایر ارقام پر محصول دیگر پایین‌تر قیمت گذاری شوند.

شایق افزود : این کار سبب شد تا برنج‌کاران به قیمت 4500 تومان یا حتی بالاتر محصول خود را به فروش برسانند.

وی هم‌چنین درخصوص فروش برنج توسط برنج‌کاران در سال جاری به دولت نیز گفت: قطعاً با قیمت اعلام شده هر کیلویی 2700تومان با پایین تر شالی کاران برنج را به دولت نخواهند فروخت و ما شاهد واردات بیش‌تر این محصول به بازار مصرف خواهیم بود.
 
*دولت خرید برنج را در بهمن ماه انجام دهد
 
جمیل‌شایق اضافه کرد: این کار سبب می‌شود کشاورزان تمایل بیشتر به افزایش سطح تولید محصول داشته ‌باشند و دولت نیز به راحتی خرید تضمینی ارقام پرمحصول برنج شامل ندا، شیرودی، خزر و.. انجام دهد زیرا این مسئله به تولید برنج طی سال‌های اخیر ضربه وارد کرده است.

وی در پایان یاد آور شد: طی 30 سال اخیر دولت برنامه‌های متفائتی برای خرید تضمینی انجام داده ولی بهترین موقع برای قیمت‌گذاری این محصول بهمن‌ماه بود که در این صورت ما شاهد تولید بیشتر کشت این محصول از سوی کشاورزان خواهیم بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: برنج ، شالی ، کشت ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار