رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در سخنانی تاکید کرد باید دولت وحدت ملی در غزه همانند کرانه باختری مستقر شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛"خالد مشعل" در مصاحبه با نشریه "العربی الجدید" با اشاره به موافقت خود با آغاز به کار فوری ماموریت دولت وحدت ملی در نوار غزه همانطوری‌که در کرانه باختری است، تاکید کرد: دولت وحدت ملی، ببه طور یکشان دولت ملت فلسطین در غزه و کرانه باختری است.

وی در ادامه با بیان اینکه هرگونه تضاد و اختلافی با گفتگو حل می‌شود، درست است که گروه‌های فلسطینی در برخی زمینه‌ها با یکدیگر اختلاف دارند اما در زمینه‌هایی دیگر با یکدیگر توافق دارند؛ ما منافع مشترک زیادی با هم داریم.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد: باید به هر آنچه که در قاهره، دوحه و مکان‌های دیگر بر سر پرونده آشتی ملی فلسطین توافق شد، پایبند بود.

وی همچنین گفت: در دیدار اخیر با "محمود عباس" سه موضوع بررسی شد که اولین آن طرح تشکیلات خودگردان برای اقدام جدید با آمریکایی‌ها برای پایان یافتن اشغالگری و ابتکار عمل ویژه درمورد مرزهای 1967 بود.

"مشعل" تاکید کرد: هرگونه اقدام سیاسی فلسطینی باید بر اساس سند وحدت ملی فلسطینی در سال 2006 باشد.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس افزود: دومین موضوع بررسی شده، موضوع نقش دولت وحدت ملی و میزان مسئولیت این دولت در غزه بود.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری برای ورود به جنگ یا صلح باید در دولت مطرح شده و با مشارکت تمامی افراد صورت بگیرد، اضافه کرد: نباید هیچ طرفی جایگاه حماس در غزه و یا جایگاه فتح را در کرانه باختری بگیرد.

مشعل در این رابطه گفت : تصمیم برای جنگ یا صلح مربوط به حکومت است اما با مشارکت . همچنان که دعوت به مصالحه ای کردیم که مفهوم مشارکت در برداشته باشد؛ به این معنی نیست که طرف مقابل موضع دیگری داشته باشد؛ هیچ کس جایگاه حماس در غزه را نمی گیرد ؛هیچ کس نمی تواند جایگاه فتح یا حکومت را در ضفه ی غربی داشته باشد. در واقع همه ی ما در غزه و و ضفه در مسوولیت مان در چهارچوب سیطره ی حکومت شریکیم؛ در چهارچوب جنبش فتح و نیز در تصمیم های سیاسی و انتخابات و ساخت نظام سیاسی و استراتژی ملی مان شریکیم. در اصل فعال سازی و در کلیات آن اختلاف نظری وجود ندارد ولی در مورد جزئیات آن لازم به بحث و گفتگو است
خالد مشعل یاد آورشد که سند تفاهم نامه ی توافق ملی براین مساله تاکید دارد که جنبش ( حماس ) راه حلی را مبتنی بر تاسیس کشور فلسطین با مرزهای 1967 و با پایتختی قدس شریف در حالیکه مشروط به حق بازگشت آوارگان فلسطینی باشد ، می پذیرد ؛ و راه آن مقاومت و مبارزه به بکارگیری همه ی شیوه ها و راه حل های ممکن با تاکید بر اصول ملی است .

مشعل در کنفرانس دوحه اول که در خلال جنگ برگزار شده بود گفت : از محمود عباس خواستیم که در امضا و یا به عضویت درآمدن در معاهده ی روم سرعت به خرج دهد تا قدرت محاکمه ی سران دشمن متجاوز دردادگاه بین المللی جنایت های جنگی را داشته باشیم. وی همچنین از همه ی نیروها در خواست کرد با این مساله موافقت کنند. از انجا ایده ی عضویت و یا امضای این معاهده مطرح شد تا کسی در آینده اعتراضی به این عضویت و تبعات ان نداشته باشد. پیش از امضای این معاهده، ما قدری مکث کردیم چون قصد مان این بودکه به منابع قانونی و مشورت های لازم برسیم. این امر حاصل شد و ما در دیدار دوم آن را امضا کردیم . الان پرونده آماده است .اصل این است که این یکی از مسوولیتهای ریاست حکومت خودگردان است ، اما حقیقت موضع آنها را نمی دانیم. ولی اظهارات محمود عباس رییس حکومت خودگران در چهارچوب کلی اشاره بدان دارد ،در صورتی که همسو با اصل فرایند در رویکرد سیاسی فلسطین نباشد هرج و مرج می شود ؛ بدین معنا که اگر آمریکا تعهداتی برای جلوگیری از گسترش اشغالگری رژیم صهیونیستی کرانه باختری و نوار غزه در در بازه ی زمانی مشخص ننماید؛ این گونه خواهد شد.

وی ادامه داد: ما که در جنبش هستیم ( حماس) به همراه اکثر نیروهای مقاومت فلسطین و اکثریت قریب به اتفاق افکار عمومی فلسطینی خواهان سرعت بخشیدن به عضویت و امضای این پیمان های بین المللی و ملحق شدن فلسطین به این معاهدات هستیم تا این عضویت مارا در تحت تعقیب قراردادن رهبران صهیونیستی به ویژه بعد از جنگ غزه توانمند سازد؛ چون جنایت ها، ویران گری ها ، کودک کشی ها و هولوکاستی که به دست جنایتکاران نظامی ، سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی رخ داد مارا ملزم می کند به روند محاکمه ی این رهبران متجاوز سرعت ببخشیم.

در مورد دیدار رهبران فلسطینی در چهارچوب سازمان آژانس فلسطینی که در دیدار قبل مطرح شد اقای مشعل اظهار داشت: بنابر توافق تامه ی اردوگاه الشاطی که قطار آشتی در اواخر ماه می گذشته از آن جا به حرکت در آمد در اصل بنا براین بود حکومت در خلال یک ماه تشکیل شود و در چهار چوب آشتی ملی، فرماندهی موقت بعد از یک ماه از تشکیل حکومت تعیین گردد وحال آنکه چندین ماه گذشته و ما در فضای جنگ به سر می بردیم اما اصل بر آنست که هیچ دیداری تعطیل نشود و لازم است زمان و مکان تعیین شده و همه ی اعضای این کادر به این اجتماع دعوت شوند . وی همچنین با اشاره به این که ما مشکلی در تعیین مکان کنفرانس داریم بیان کرد: ما ( حماس ) مشکلی برای تعیین مکان نداریم و حاضریم ان را در هر مکانی برگزار کنیم . و گفتگوها با محمد عباس ، رییس حکومت خودگران انجام و تصمیم اخذ شده است



انتهای پیام//

برچسب ها: خالد ، مشعل ، نشریه ، فلسطین ، محمود ، عباس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار