شب ميلاد با سعادت امام هشتم(ع) در سالن نغمه فرهنگسرای بهمن برگزار می شود

نوای خوش موسیقی مقامی در "ماه خراسان"

ويژه برنامه "ماه خراسان" همزمان با شب ميلاد امام رضا(ع) با هنرنمايی سه گروه موسيقی محلی و مقامی كشور در سالن نغمه فرهنگسرای بهمن برگزار می شود.

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای بهمن؛ در این ویژه برنامه كه از ساعت   17:30تا 19:30 شنبه 15 شهریور ماه درسالن نغمه فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود؛ گروه‌های قافلانکوه به سرپرستی فریدون جوادی از آذری، زاگرس‌نشینان لرستان به سرپرستی اشکان مرادی و نوای عارفان سنندج به سرپرستی مختار زندی به اجرای زنده موسیقی محلی و آیینی خواهند پرداخت.

همچنین شعرخوانی ناصر فیض شاعرمعاصر در وصف حضرت امام رضا (ع) و سخنرانی امیرعبد الحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از دیگر بخش‌های ویژه برنامه ماه خراسان است.

شرکت در ویژه‌ برنامه"ماه خراسان" كه به همت مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در روزهای شنبه و یکشنبه 15و16 شهریور ماه در فرهنگسرای بهمن و باغ‌ موزه هنر ایرانی روی صحنه می‌رود برای عموم علاقه‌مندان به موسیقی مقامی ایران آزاد است.

شایان ذکر است؛ نام های دیگر موسیقی مقامی موسیقی محلی و فولکلور است كه این نوع موسیقی بیشتر توسط نوازندگانی از همان قوم اجرا می شود. ویژگی بارز این نوع از موسیقی پیچیدگی ودشواری در عین سادگی است. موسیقی ایران باستان نیز به گونه ای حالات موسیقی مقامی داشته كه بعدها شکل و سیاق دستگاهی به خود گرفت.

موسیقی مقامی در بین همه اقوام ایران رواج دارد اما از شدت و ضعف برخوردار است. نمونه های بارز موسیقی مقامی ایران عبارتند از: خراسانی، کردی، آذربایجانی، لری، ترکمنی و سیستان و بلوچستانی و در انواع دیگر مانند: مازندرانی، گیلانی، تالشی، سواحلی و... که گروه اول در مقایسه با دیگرموارد ذکر شده از درجه اهمیت کمتری برخوردار هستند. نكته قابل توجه دیگر اینكه موسیقی مقامی ایران در دنیا طرفداران بسیاری دارد و در غالب محافل هنری جهان از این نوع موسیقی به عنوان گنجی با ارزش یاد می شود.

علاقمندان جهت شركت در این ویژه برنامه هنری آیینی می توانند به نشانی تهران بزرگراه شهید نواب صفوی، میدان بهمن، فرهنگسرای بهمن، مراجعه کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 55058892 تماس گرفته یا از سایت www.bahman.farhangsara.ir بازدیدکنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار