کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه عنوان کرد: "تروما" پس از سکته قلبی بالاترین میزان مرگ و میر دنیا را دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه؛ شهریار نوری الاصل با بیان اینکه "تروما" بالاترین میزان مرگ و میر دنیا را بعد از سکته قلبی دارد، عنوان کرد: در علم پزشکی به هر نوع ضربه، جراحت، آسیب و حادثه وارد شده به بدن انسان "تروما" گفته می شود.

وی اظهار کرد: تروما از نظر روانشناختی نیز تجربه ای هیجانی دردناک، پریشان کننده و ناگهانی است و می تواند عامل انسانی یا طبیعی داشته باشد.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه زلزله، سیل، و آتشنشان را از تروماهای طبیعی عنوان کرد و افزود: مواردی از جمله تصادفات، جنگ، آتش سوزی و شکنجه نیز از تروماهای انسانی به شمار می رود.

نوری الاصل با اشاره به وجود انواع ترومای سر، سینه، شکم، صورت، طناب نخاعی، لگن و بافت های نرم عنوان کرد: ترومای احشا و اندام داخلی بدن می تواند به دنبال تصادف وسیله نقلیه و یا سقوط از ارتفاع در افراد ایجاد شود.

وی در خصوص علائم انواع تروما عنوان کرد: ترومای سر (مانند ضربه مغزی) می تواند با علائمی از جمله سردرد بیش از یک ساعت، تهوع، استفراق، تلوتلو خوردن و عدم تعادل، گفتن عبارات نامربوط و بی معنا، گریه بدون دلیل، نامتقارن بودن مردمک های چشم و عدم پاسخ به سوالی در مورد گذشته همراه باشد.

وی عنوان کرد: در ترومای شکم و خونریزی های داخلی نیز نشانه هایی از جمله کاهش هوشیاری، بیهوشی، تنفس سریع و سطحی، تشنگی، رنگ پریدگی صورت و لب، کاهش فشار خون، شوک، وجود خون در ادرار و سفتی شکم در مصدوم ظاهر خواهد شد.

وی ترومای طناب نخاعی یا آسیب نخاعی را از مهم ترین عوامل اختلالات حسی و حرکتی عنوان کرد و افزود: تصادفات شایعترین علت آسیب های نخاعی به شمار می روند.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه عنوان کرد: این نوع تروما به دنبال ضربه های وارده به ستون مهره ها، کشیدگی نخاع، شکستگی در ناحیه ستون مهره ها، در رفتگی ستون فقرات و آسیب به دیسک بین مهره ای ایجاد می شود./ز

برچسب ها: کرمانشاه ، تروما ، امداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
ممنون