عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی:

راه اندازی شبکه ملی از الزامات توسعه فناوری است/مخالف 3G نیستیم

شهریاری با تاکید بر اینکه مخالف توسعه فناوری نیستیم، گفت: ایجاد شبکه ملی اطلاعات، احراز هویت با حفظ حریم خصوصی و پالایش محتوای فاسد سه راهکار پیشنهادی برای توسعه فناوری اطلاعات درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار اورژانس IT باشگاه خبرنگاران ،  حمید شهریاری عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی در نشست خبری که امروز برگزار شده بود درباره الزامات توسعه فناوری اطلاعات و فضای مجازی در کشور اظهار داشت: فناوری هم صنعت، هم علم و توانمندساز است و موظف شده‌ایم فناوری را در برابر دشمنان دین به کار ببریم.

 وی با اشاره به اینکه فناوری توانمند ساز بوده و در دین اسلام نیز به آن ارزش نهاده شده است افزود: فناوری گاهی می تواند تحت شرایطی به ضد ارزش نیز تبدیل شود.

 وی با بیان اینکه فناوری ها از جمله مکالمه تصویری، 3G و پهنای باند جنس اقتضایی داشته و ذاتاً دارای خیر و برکت هستند، ادامه داد : شبکه ملی اطلاعات، احراز هویت با حفظ حریم خصوصی و پالایش محتوای فاسد در فضای مجازی چنانچه به درستی صورت گیرد حتی موافقیم که به جای 3G، فناوری 10G داشته باشیم.

 با ترویج فحشا و فساد مخالفیم
دبیرشورایعالی اطلاع رسانی در ادامه به معضلاتی که فناوری اطلاعات را از ارزشمندی به ضد ارزش تبدیل می کند، اشاره کرد و  اذعان داشت :کاربرد وترویج فحشا و منکرات، ترویج فساد به معنای عام کلمه مثل دزدی، ربا خواری، پول شویی و اعمال خلاف امنیت ملی وخیانت به نظام اسلامی از مهم ترین مشکلات پیش روی توسعه فناوری اطلاعات در کشور است.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر شبکه فعلی ایران مشکل دارد، تصریح کرد : با قطعیت به مسئولان اعلام می‌کنم اگر می‌خواهید فناوری در ایران توسعه پیدا کند روش آن این است که در کنار توسعه راه‌حلی برای استثنائات و مشکلاتی که وجود دارد، ارائه شود و اگر تاکنون فناوری اطلاعات در ایران توسعه پیدا نکرده به این دلیل بوده که عده‌ای دنبال حل این استثنائات نبودند .

 شهریاری در رابطه با ایجاد شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت :. ما نگرانیم اگر فردا اینترنت قطع شد چه اتفاقی برای ارتباطات ما خواهد افتاد. در شرایطی که آدرس‌های اینترنتی در مصر روت می‌شود.

وی افزود :بنابراین باید شبکه‌ای داشته باشیم که بر مبنای فناوری مقاومتی مستقر باشد. این تنها نگرانی ما نیست بلکه چین، آلمان و حتی روسیه نیز این نگرانی را به شدت احساس می‌کنند.

احراز هویت کارآمد در شبکه اینترنت  نداشته ایم
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص لزوم احراز هویت با حفظ حریم خصوصی گفت: باید بتوانیم شبکه را مجهز به ابزارهایی کنیم که اگر فردی فاسد خواست از طریق سبکه کار خلافی انجام دهد با حکم قانون و قاضی قابل پیگیری باشد.

وی تأکید کرد: در اسلام تجسس حرام است و حریم خصوصی ارزشمند اما احراز هویت تحت شبکه با حکم قضایی لازم است که هم اکنون سامانه ثنای قوه قضاییه با سیستم تشخیص هویت کار می‌کنند تا اگر تخلفی صورت گرفت با رصد شبکه هویت شخص احراز شود

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه تاکنون در کشور نه فیلترینگ کارآمد داشته‌ایم و نه احراز هویت کارآمد در شبکه ؛اذعان داشت:پالایش محتوای فاسد ضروری است تا بتوان محتوای ناسالم را قطع و حذف کرد و یکی از اشکالات موجود نبود فیلترینگ و احراز هویت کارآمد در شبکه اینترنت است

 وی خاطرنشان کرد: درباره شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات مجری است اما  در مورد احراز هویت مجری تعیین نشده و در مورد فیلترینگ سند آماده شده و منتظر تشکیل شورای عالی فضای مجازی هستیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار