به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ شرکت کاربودئون به تازگی موفق به بهبود نانوذرات الماس مورد استفاده در تقویت پلیمرها شده است.
این شرکت با بهبود پخش شدن این نانوذرات، محصول پرکننده خود را به نحوی بهینهسازی کرده که مقدار پرکننده مورد نیاز پلیمر کاهش یابد بدون این که اثربخشی آن افت کرده باشد.
شرکت فنلاندی کاربودئون (Carbodeon) یکی از تولیدکنندگان مواد نانوالماس عاملدار است. این شرکت با افزودن 0.03 درصد وزنی از نانوالماس به مواد پرکننده پلیمر موفق به افزایش 20 درصدی عملکرد گرمایی آن شده است. با این کار میتوان عملکرد پلیمرها را با هزینه کمتر به روشهای دیگر بهبود داد.
سال قبل شرکت کاربودئون نتایج مربوط به افزودن پرکنندههای پلیمری با قابلیت بهبود خواص گرمایی را منتشر کرد. این شرکت در این گزارش اعلام کرده بود که با افزودن یک دهم درصد وزنی از پرکننده نانوالماس میتوان به بیشترین اثربخشی رسید. طی چند ماه گذشته کاربودئون روی بهبود این پرکنندهها کار کرده و در نهایت توانسته است با کاهش مصرف این پرکننده به 70 درصد میزان قبلی، همان بهبود را در پلیمرها ایجاد کند. با این کار هزینه تقویت پلیمرها به شدت کاهش مییابد.
این نمونهها در مرکز تحقیقات فنی VVT فنلاند تولید شده و آزمایشهای مربوط به عملیات حرارتی نیز توسط ESK آلمان انجام شده است.
وسا میلیماکی مدیرعامل شرکت کاربودئون میگوید: «بهبود عملکرد ایجاد شده به خاطر حضور نانوذرات الماس به دلیل هدایت گرمایی بالا در نمونه است. ما موفق به افزایش کارایی این پرکننده شدیم و در بخشی از کار، جمع شدن نانوذرات الماس را کنترل کردیم. با این بهینهسازی، ما موفق شدیم به شعار فناوری نانو (با مصرف کمتر به کارایی بالاتر برس)، جامه عمل بپوشانیم.
شیمی سطح فعال ذاتی الماس موجب میشود که نتوان از پتانسیلهای ذرات 4 تا 6 نانومتری الماس استفاده کرد. ریشه این مشکل در تجمع نانوذرات الماس است. کاربودئون موفق به بهینهسازی شیمی سطح نانوذرات الماس شده است به طوری که این ذرات کاملاً در سیال معلق شده و حتی با وارد شدن به داخل پلیمر نیز به یکدیگر نمیچسبند. با این کار میتوان از غلظتهای بسیار کم نانوذرات الماس استفاده کرد که از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.
نتایج آزمایشها نشان میدهد که اگر از 1.5 درصد نانوذرات الماس در تقویت 20 درصدی پلیمر (20 درصد وزنی پرکننده به پلیمر اضافه شود) استفاده شود، مقدار هدایت الکتریکی 2 برابر میشود. مزیت این روش آن است که افزایش هدایت بدون نیاز به قربانی کردن خواص مکانیکی انجام شده است.
انتهای پیام/