عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: بعضی مشکلات اقتصادی در کشور ما ساختاری هستند و از دیرباز ایجاد شده و بدون حل باقی مانده اند چراکه یک برنامه و اراده و عزم ملی برای حل آنها به وجود نیامده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، محمدرضا برکتین با بیان دولت به تنهایی و بدون کمک سایر قوا نمی تواند این مشکلات را حل کند گفت: وجود دلارهای نفتی از عواملی بوده که این مسئله را تشدید کرده است.

وی تاکید کرد: نحوه مدیریت دولت بر دلارهای نفتی می تواند تعیین کند که آیا این دلارها نتایج مثبت یا منفی برای اقتصاد و رشد کشور داشته باشد. وی عنوان کرد: بخش زیادی از این دلارها به جای اینکه صرف تولید و پیشرفت مملکت شود، صرف کارهایی با اثر کوتاه مدت شد که در درازمدت اثرات وخیمی برای اقتصاد کشور دارند.

برکتین با بیان اینکه در دولت قبل بالغ بر 700 میلیارد دلار درآمد نفتی به کشور وارد شد، افزود: اما متاسفانه دیدیم که رشد اقتصادی کشور از مثبت 3/6 به منفی 6 رسید.

وی با تاکید بر اینکه باید بر دلارهای نفتی مدیریت کرد، گفت: این دلارهای نفتی باید در واردات فناوری و کالاهای سرمایه ای به کار بروند..

این فعال صنعتی با بیان اینکه دولت یازدهم در آغاز کار خود در حوزه اقتصادی با چالش های زیادی روبرو بود، گفت: یکی از مسایل پایه ای در این خصوص تحریم ها بود که دولت به درستی در پی رفع آن برآمد.

برکتین ادامه داد: دولت از میان مسایلی نظیر تورم و رکود، کنترل تورم را انتخاب کرد و گرچه همه اتفاق نظر دارند تورم باید کنترل شود، اما این کنترل باید همراه با افزایش تولید و رونق اقتصادی باشد، نه کاهش نقدینگی و ایجاد رکود.

وی عنوان کرد: دولت با افزایش نرخ بهره سرمایه های سرگردان را به بانک ها کشاند که کار درستی بود اما رها کردن بانک ها به حال خود کار صحیحی نیست و امروز می بینیم که بانک ها به جای بانکداری به بنگاهداری رو آورده اند.

برکتین با اشاره به مشکلات صنعت سنگ گفت: در یک سال گذشته تغییری در وضعیت این صنعت به وجود نیامده است.

وی با بیان اینکه حدود نیمی از سنگبری های کشور در استان اصفهان واقعند، گفت: بیش از 90درصد از واحدهای تولیدی سنگ استان با ماشین آلات فرسوده کار می کنند و در حالی که با دستگاه های فرسوده از یک تن سنگ 5 تا 7 مترمربع سنگ به دست می آید، با فناوری جدید این میزان به 3 برابر افزایش می یابد.

وی ادامه داد: تشکل های مرتبط و وزارت صنعت و معدن تاکنون جلسات و صحبت های زیادی در این خصوص داشته اند و طرح هایی تهیه شده اما هیچ کدام عملی نشده اند.



انتهای پیامش/ن

برچسب ها: اصفهان ، نفتی ، مدیریت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.