بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
سوره 17. اِسراء آیه 16    
وَ إِذَآ أَرَدْنَآ أَن نُّهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُواْ فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَهَا تَدْمِیراً  
و هرگاه بخواهیم (مردم) منطقه‌ای را (به کیفر گناهشان) هلاک کنیم، به خوشگذرانان آنان فرمان می‌دهیم، پس در آن مخالفت و عصیان می‌کنند، که مستحقّ عذاب و قهر الهی می‌شوند، سپس آنجا را به سختی درهم می‌کوبیم.

    
«اَمَرنا مُترفیها»، یعنی بزرگان قوم را فرمان به اطاعت می‌دهیم، زیرا خداوند به فسق و گناه دستور نمی‌دهد، بلکه به عدل و احسان فرمان می‌دهد. شیوه‌ی هلاک کردن خدا به این نحواست که به اطاعت دستور می‌دهد، مرفّهان بی درد مخالفت می‌کنند و افراد عادّی هم از آنان پیروی می‌کنند، آنگاه قهر الهی بر همگان حتمی و محقّق می‌شود، و عذاب و غضب الهی فرا می‌رسد.
اراده‌ی قهر خدای حکیم، براساس زمینه‌های گناه و خصلت‌های منفی ماست، و گرنه خداوند مهربان، بی‌جهت اراده‌ی هلاک قومی را نمی‌کند. به فرموده‌ی حضرت رضا علیه السلام: اراده‌ی الهی در این آیه، مشروط به فسق ماست. (44)44) تفسیر کنزالدقائق.
    
* یکی از شیوه‌های قهر و کیفر الهی، رفاه زدگی و فرورفتن در نعمت‌هاست. «اردنا أن نُهلک قریة...»
* وجود مترفین در جامعه، زمینه‌ساز قهر الهی است. «ففسقوا فیها فحقّ ...»
* سقوط اخلاقی و اجتماعی جامعه، به دست رؤسای مرفّه آنان است. «أمرنا مُترفیها ففسقوا»
* مرفّهان بی درد، پیش از دیگران در برابر دعوت انبیا می‌ایستند، چون رفاه، معمولاً سرچشمه‌ی فساد است. «أمَرنا مترفیها ففسقوا»
* مهلت دادن به نافرمانان، سنّت الهی است. «أمرنا، ففسقوا، فحقّ»

* تهدیدهای الهی را جدّی بگیریم و خود را اصلاح کنیم، چون عامل اجرای تهدیدهای الهی عملکرد خودماست. «ففسقوا فیها فحقّ علیها القول»
* بدون اتمام حجّت، عذاب الهی نازل نمی‌شود. «أمَرنا، ففسقوا، فحقّ، فدمّرنا»
* قهر و عذاب الهی، شدید است. «فدمّرناها تدمیراً»
* همه چیز و همه کار با قدرت الهی انجام می‌شود. «اَردنا، نُهلک، أمَرنا، دَمّرنا»

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار