مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛سوره 17. اِسراء آیه 16
وَ إِذَآ أَرَدْنَآ أَن نُّهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُواْ فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَهَا تَدْمِیراً
و هرگاه بخواهیم (مردم) منطقهای را (به کیفر گناهشان) هلاک کنیم، به خوشگذرانان آنان فرمان میدهیم، پس در آن مخالفت و عصیان میکنند، که مستحقّ عذاب و قهر الهی میشوند، سپس آنجا را به سختی درهم میکوبیم. «اَمَرنا مُترفیها»، یعنی بزرگان قوم را فرمان به اطاعت میدهیم، زیرا خداوند به فسق و گناه دستور نمیدهد، بلکه به عدل و احسان فرمان میدهد. شیوهی هلاک کردن خدا به این نحواست که به اطاعت دستور میدهد، مرفّهان بی درد مخالفت میکنند و افراد عادّی هم از آنان پیروی میکنند، آنگاه قهر الهی بر همگان حتمی و محقّق میشود، و عذاب و غضب الهی فرا میرسد.ارادهی قهر خدای حکیم، براساس زمینههای گناه و خصلتهای منفی ماست، و گرنه خداوند مهربان، بیجهت ارادهی هلاک قومی را نمیکند. به فرمودهی حضرت رضا علیه السلام: ارادهی الهی در این آیه، مشروط به فسق ماست. (44)44) تفسیر کنزالدقائق. * یکی از شیوههای قهر و کیفر الهی، رفاه زدگی و فرورفتن در نعمتهاست. «اردنا أن نُهلک قریة...»* وجود مترفین در جامعه، زمینهساز قهر الهی است. «ففسقوا فیها فحقّ ...»* سقوط اخلاقی و اجتماعی جامعه، به دست رؤسای مرفّه آنان است. «أمرنا مُترفیها ففسقوا»* مرفّهان بی درد، پیش از دیگران در برابر دعوت انبیا میایستند، چون رفاه، معمولاً سرچشمهی فساد است. «أمَرنا مترفیها ففسقوا»* مهلت دادن به نافرمانان، سنّت الهی است. «أمرنا، ففسقوا، فحقّ»* تهدیدهای الهی را جدّی بگیریم و خود را اصلاح کنیم، چون عامل اجرای تهدیدهای الهی عملکرد خودماست. «ففسقوا فیها فحقّ علیها القول»* بدون اتمام حجّت، عذاب الهی نازل نمیشود. «أمَرنا، ففسقوا، فحقّ، فدمّرنا»* قهر و عذاب الهی، شدید است. «فدمّرناها تدمیراً»* همه چیز و همه کار با قدرت الهی انجام میشود. «اَردنا، نُهلک، أمَرنا، دَمّرنا»
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید