دستمالچی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

عربستان برای خروج از انزوا چاره جز چرخش به سمت ایران ندارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: به دنبال شکست‌های پی‌درپی در سیاست خارجی در عراق،‌ سوریه و لبنان عربستان برای خروج از انزوا چاره‌ای جز چرخش به سمت جمهوری اسلامی ایران ندارد.

"احمد دستمالچی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به شرط گذاری نماینده عربستان برای ایران گفت: با توجه به شکست‌های پی‌درپی عربستان در سیاست خارجی خود (در پرونده‌های لبنان، سوریه و عراق) نتوانسته هیچ رویکردی از خود ارائه دهد، لذا برای خروج از انزوا چاره را در چرخش به سمت جمهوری اسلامی ایران دیده است.

وی ادامه داد: سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحولات منطقه‌ای تاکنون منطبق بر واقعیت‌های بومی و منطقه‌ای و البته کارسازترین سیاست‌ها نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه بوده است و این امر باعث شده تا کشورمان از یک جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه لازم است عربستان برای چرخش به سمت ایران در سیاست‌های منطقه‌ای خود بازنگری کند، گفت: این کشور در یک بن‌بست کاملا سیاسی قرار گرفته و تمام موقعیت‌های خود را از دست داده است.

وی اظهار داشت: شکست‌ ریاض در عراق و شام، حتی در بحرین و یمن را شاهد بودیم که در هیچکدام از موفقیت کامل برخوردار نبوده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: دلیل دیگری که باعث شده سیاست خارجی عربستان ناکارآمد شود، سیاستی است که از دهه 30 قرن گذشته میلادی بر اساس ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای و بین‌المللی برای این کشور تعریف شده است.

دستمالچی در پایان خاطرنشان کرد: شرط گذاری عربستان برای ایران از سر استیصال است و جمهوری اسلامی ایران به خوبی می‌داند که امروز ریاض در نقطه‌ ضعف است و چاره‌ای جز مذاکره و همکاری با ایران در پرونده منطقه‌ای خود ندارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار