با 5 بازی جهانی و المپیک به اروپا نمی رسیم؛

حاتمی: قراردادهای حریفان جهانی 100 برابر بسکتبال ما است/ باید در حمله گروهی تر کار کنیم

کارشناس بسکتبال با تاکید بر اینکه باخت های فعلی از ارزش بسکتبال ما کم نمی کند، گفت: ما با چند بازی در جام جهانی و المپیک به سطح اروپا نزدیک نمی شویم بلکه باید هر سال با این حریفان روبرو شویم.

مهران حاتمی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در مورد 2 بازی اول تیم ملی بسکتبال درجام جهانی توضیح داد: این نتایج اختلاف بازی آسیا را با اروپا و جهان نشان داد. تمام بازیکنان ما سعی خود را کردند اما بسکتبال آسیا از نظر سطح بازی پایینتر از جهان و اروپا است. تیم ما می توانست به نحوی با اختلاف کمتری بازی را واگذار کند اما نباید توقع زیادی داشته باشیم و فشار بیاوریم که حتما باید در این بازی ها برنده شویم.

سرمربی پتروشیمی در مورد بحث فنی بازی گفت: به نظرم ما در بحث حمله مقابل برزیل مشکل داشتیم. دفاع خوب برزیل باعث شد که در امتیازآوری مشکل پیدا کنیم و همین هم باعث اختلاف بالا شد. ضمن اینکه اگر بازیکنان ما جلوی ترن اور(توپ های لو رفته) خود را بگیرند، بازی قشنگتر می شود. به هر حال فشار دفاعی حریف باعث اشتباهات بازیکنان ما شد. تیم ما اگر در حمله گروهی تر و در دفاع بهتر بازی کند، اوضاع بهتر می شود.

حاتمی ادامه داد: در مورد بازی با اسپانیا هم باید قبول کرد که سنترهای این کشور 4 نفر از بهترین های اروپا هستند. فورواردهای تیم هم همین شرایط را دارند.

صمد توانایی بازی در هر پستی را دارد

با کمبود گارد رأس در تیم ملی گاهی از صمد نیکخواه در این پست استفاده می شود، حاتمی در مورد انتخاب بازیکنان بچیروویچ اشاره کرد: بچیروویچ به شرایط تیم اشراف کامل داشته، هیچ مربی ای نمی خواهد که بازیکنانش بد بازی کنند. سرمربی اسلوونیایی هم در تلاش برای بهترین انتخاب ها بوده است. مصدومیت سجاد مشایخی یک بدشانسی بود و به همین دلیل صمد گاهی به پست یک می رود که کارایی پست خود را از دست می دهد اما صمد بازیکنی با تجربه است که می تواند در هر پستی بازی کند و شاید مانند سایر بازیکنان جوان تحت تاثیر جو بازی هم قرار نگیرد. در هر حال قضاوت در این مورد را به مربی تیم واگذار می کنیم.

صربستان تیم کلاسیک سختی است

مقابل صربستان باید چطور بازی کرد؟ حاتمی پاسخ می دهد: صربستان تیم کلاسیک سختی است. هم دفاع خوب و هم حمله قدرتمندی دارد. بازی امروز برایمان سخت تر از دو دیدار قبلی می شود چون نظم بازی این تیم بیشتر است. اداره بازی با ترن اورهای کمتر برایمان اهمیت زیادی دارد. نباید اجازه گل های ترنزیشن (انتقال بازی) و ضدحمله را به حریف بدهیم. 

حاتمی از احتمال برد می گوید: صربستان 2 یا 3 سطح از بسکتبال ما بالاتر است. روی کاغد متاسفانه شانسی نداریم. اگر منطقی باشیم با تداوم بازی های بین المللی در آینده نزدیک و حضور در کمپ های این کشورها می توانیم خودمان را به اروپا نزدیک کنیم. بازیکن یک روی قضیه است در حالی که امکانات سخت افزاری، حضور در کمپ ها و شرایط دیگری هم برای قدرت یک تیم اهمیت دارد.

قراردادهای آنها 100 برابر درآمد ما است

سرمربی سابق تیم ملی جوانان اشاره کرد: اگر قراردادهای دلاری یکی از دو تیمی که با آنها بازی کرده ایم را جمع بزنیم کلا 100 برابر درآمد فدراسیون ما می شود. تیمی که 100 برابر برای آن هزینه شده هم طبیعتا بهتر نتیجه می گیرد. بسکتبال با رشته های دیگر فرق دارد، برای نزدیک شدن به قدرت ها، هزینه بیشتر و صرف امکانات لازم دارد.

حاتمی تاکید می کند: نباید غافل شویم که حضور بازیکنان ما در جام جهانی هم برابر با برد و شیرینی برای بازیکنان است چون جام جهانی جای تیم های بسیار بزرگ است که رسیدن به جمع این تیم ها هم برای ما مثبت به نظر می رسد. اگر بحث بالاتر رفتن نسبت به المپیک و جام جهای قبلی است که از آن المپیک تا این المپیک باید تماس های خارجی با تیم های سطح اول برقرار می کردیم تا نتیجه بگیریم.

نباید با احساسات صحبت کرد

حاتمی به مشکل بسیاری از بازیکنان آفریقایی و آسیایی در ابتدای بازی برای تیم های اروپایی اشاره می کند که با یک یا دو سال حل شده و حتی تا پدیده شدن این بازیکنان پیش می رود.

وی می گوید: وقتی بازیکنان ما مسابقه ای نداده اند چطور به آن سطح برسند؟ با 5 بازی در هر المپیک و جام جهانی که به اینجا نمی رسیم. فقط با احساسات نباید صحبت کرد. برای بالا رفتن نیاز به معادلات دیگری است. باخت در بازی های قبلی چیزی از ارزش های بسکتبال ما کم نکرد و حضورمان هم افتخار است. امیدوارم در 3 بازی بعدی هم مردانه بازی کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: بسکتبال ، ایران ، جهانی ، world cup ، spain ، basketball
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۲۴ ۱۰ شهريور ۱۳۹۳
خب به اینام پول زیاد بدین مثل فوتبالیست ها افتخار افرینی کنند!!