مشهد/

قدیمی ‌ترین کتاب چاپ سنگی «مجموعه البدایه» در کتابخانه وزیری وابسته به آستان قدس رضوی

کتاب، «مجموعه البدایه» که در سال 1277 قمری در شهر یزد به چاپ رسیده، به عنوان قدیمی‌ترین کتاب چاپ سنگی، چاپ شده در شهر یزد در مخزن کتابهای چاپ سنگی کتابخانه وزیری یزد «وابسته به آستان قدس رضوی» مورد توجه و استقبال دانش‌پژوهان، محققان و علاقه مندان به آثار تاریخی و فرهنگی قراردارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، مسئول مخزن کتابهای چاپ سنگی کتابخانه وزیری با بیان اینکه این نسخه در مهمات مسائل و احکام دین در سه قسمت نگاشته شده که قسمت اول در اصول دین، قسمت دوم در فروع دین و قسمت سوم در معاصی کبیره و صغیره است گفت: در ابتدای نسخه « بتوفیق الله تبارک و تعالی صورت انطباع پذیرفت این کتاب مستطاب در دارالعباده یزد در کارخانه فرید الدهر الاستاد الماهر عالیجناب ملا محمد خلف الصدق آخوند ملا حسن سلم الله . کتبه اقل السادات محمد علی بن جعفر الحسینی فی وسط شهر رمضان المبارک فی سنه 1277ق» چاپ شده است.

منوچهر آراسته تصریح کرد: مجموعه البدایه از تصنیفات محمد تقی بن محمد باقر شریف یزدی است که در سال1277 قمری،28 سال بعد از ورود صنعت چاپ سنگی در یزد چاپ گردیده است.

وی افزود: تحول جدّی چاپ در ایران، در زمان فتحعلی شاه روی داد. در این زمان، به ‌همت عباس میرزا، چند تن برای آموختن فن چاپ به کشور انگلستان و روسیه اعزام شدند و پس از آموختن این فن، برای نخستین بار، دستگاه‌های چاپ سربی را به ایران آوردند و در همین زمان، میرزا زین‌العابدین تبریزی به‌دستور عباس میرزا به روسیه اعزام شد تا فنون چاپ و روش ساختن مرکّب را فراگیرد که وی پس از بازگشت به ایران، چاپخانه‌ای را در تبریز با حروف سربی راه‌اندازی کرد.

گفتنی است مخزن کتاب‌های چاپ سنگی کتابخانه وزیری یزد (وابسته آستان قدس رضوی) با بیش از شش هزار نسخه کتاب چاپ سنگی نفیس و ارزشمند در موضوع‌های گوناگون، مانند تفسير، حديث، فقه، اصول، فلسفه، كلام، نجوم، رياضيات، پزشکی، تاریخ، جغرافیا، صرف، نحو، هنر، ادبیات و ... مورد توجه و استقبال دانش‌پژوهان، محققان و علاقه مندان به آثار تاریخی و فرهنگی قراردارد.

/ انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.