بعد از 13 سال مبارزه با تروریسم ، نتیجه ای جز سرکوب حرکتهای آزادی خواهانه در سراسر جهان نصیب انگلیس نشده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی؛ نتیجه 13 سال مبارزه با تروریسم توسط دولت انگلستان ، چیزی جز سرکوب حرکتهای آزادی خواهانه در جهان ، اختلاف شدید میان مسلمانان و افراط گرایی خطرناک در خاورمیانه نداشته است.

باید به این نکته توجه کرد که واکنش انگلستان به تهدیدات تروریستی صرفا نباید در اعلام وضعیت خطر و یا پیشنهاد قوانین ضد تروریستی خلاصه شود. بلکه باید قبول کرد که روابط انگلیس با دیکتاتورهای خاورمیانه ، خود عاملی در جهت تشدید حرکات تروریستی است.

برای مثال قطر را در نظر بگیرید.همانطور که مجله آتلانتیک اشاره کرد این کشور عملا به صادر کننده اسلحه به جبهه النصره بدل شده است. طبق افشاگری های سایت ویکی لیکس ، قطر بدترین نوع همکاری ضد تروریستی را با آمریکا داشته است.اما سوالی که پیش می آید این است که با این شرایط و اقدامات قطر چرا کشورهای غربی ، قطر را تحت فشار نمی گذارند تا دست از تسلیح گروههای تروریستی بردارد؟ غربی ها نه تنها این کار را نمی کنند ، بلکه فقط بعنوان مثال انگلستان حجم عظیمی از سلاح را به این کشور فروخته است.

می توانیم عربستان را هم بعنوان نمونه دیگری ذکرکنیم. علی رغم کمک مالی 100 میلیون دلاری عربستان به «برنامه مبارزه با ترور سازمان ملل متحد » ، و فتوای مفتی اعظم این کشور مبنی بر اینکه داعش دشمن شماره 1 عربستان است ، هنوز نیروهای تندرو گروههای تروریستی در خاورمیانه ، خوراک فکری و ایدئولو‍‍ژیک خود را از سیستم پادشاهی عربستان به عاریت می گیرند.تا آنجا که بنا بر اظهارات و یادداشت افشا شده هیلاری کلینتون در ویکی لیکس ، عربستانی ها بیشترین کمک مالی و انسانی را به گروههای تندرو در سراسر جهان اهدا می کنند.اما متاسفانه نباید انتظار داشت که بریتانیا واکنشی به این اقدامات عربستان نشان دهد.زیرا عربستان متحد قدیمی انگلستان است و عربستان سعودی بزرگترین بازار سلاحهای انگلیسی در جهان است.

در پایان باید ذکر کرد که با این اوضاع و اقدامات ، نباید انتظار توقف حملات تروریستی را در خاورمیانه داشته باشیم. تا زمانی که بریتانیا از این رژیم ها حمایت می کند و تا زمانی که سلاحی برای فروختن و پولی برای خریدن سلاح وجود دارد ، اوضاع بر همین منوال خواهد بود. زیرا سیاست خارجی انگلستان فقط لفاظی است و خالی از عمل.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار