گزارش دادگاه رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی/

پایان جلسه دادگاه/ مرتضوی: لایحه دفاعی خود را ارائه کردم/ تخلفی از من سرنزده است

مصطفی ترک همدانی گفت: وکیل مرتضوی یعنی رضا جعفری که سرپرست سابق دادسرای تهران بوده و به دلیل تخلف در پرونده پالیزدار از سوی دادگاه انتظامی قضات تعلیق شده و با این وجود وکیل رئیس سابق تامین اجتماعی است.

 به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ دادگاه "سعید مرتضوی" رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی با حضور وی و شکات صبح امروز در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت آغاز و هنوز هم ادامه دارد.

**مرتضوی پس از پایان دادگاه:

رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی پس از خروج از جلسه دادگاه خود که امروز در شعبه  دادسرای کارکنان دولت برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران پیرامون جلسه امروز دادگاه گفت: عمده مطلبی که در جلسه دادگاه مطرح بود موضوع گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی بود که علاوه بر اینکه این گزارش مورد رسیدگی بود چند نفر از وکلا هم به عنوان بیمه شده تامین اجتماعی شکایت شخصی مطرح کردند که البته صلاحیت شکایت نداشتند.

وی ادامه داد: محور اصلی بحث، گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی بود و من به همه موارد پاسخ دادم و  لایحه‌ای دفاعی در 48 برگ و بیش از 400 صفحه مستندات پیرامون اقدامات خود در سازمان تامین اجتماعی ارائه کردم.

مرتضوی در ادامه به مستندات لایحه دفاعی خود اشاره کرد و افزود: لایحه دفاعی من مستند به مصوبات هیات امنای سازمان و مصوبات هیات مدیره سازمان و مستند به قانون سازمان تامین اجتماعی است.

رئیس سابق سازمان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوالی پیرامون پرداخت وجوه به نمایندگان مجلس از صندوق تامین اجتماعی گفت: ایرادی در رابطه با بحث پرداخت به نمایندگان مطرح شد که من مستنداتی از پرداخت‌های قبلی سازمان در شنوات قبلی و حتی در همین دوره ارائه کردم که نشان می‌داد پرداخت از محل وجوه غیر شمول به نمایندگان برای کمک به افراد مستحق یا بیماران بیمه شده تامین اجتماعی در حوزه انتخابی خود ایرادی ندارد.

مرتضوی تاکید کرد: نسبت به همه مواردی که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس مطرح بود پاسخ‌های لازم را ارائه کردم.

رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی در خصوص جلسه بعدی دادگاه خود اظهار داشت: من هم دفاعیه خودم را گفتم و هم لایحه‌ام را با ذکر مستندات ارائه کردم قاعدتا بازپرس باید پرونده را مطالعه کند.

وی ادامه داد: بازپرس پرونده 4 نفر از کارشناسان رسمی را تعیین کردند تا پرونده را بررسی کنند و اعلام نظر نماینده و بخش‌هایی از بررسی این کارشناسان در جلسه امروز قرائت شد و مشخص شد که هیچ تخلفی از سوی من صورت نگرفته است.
 
مرتضوی تاکید کرد: پس از اینکه بازپرس پرونده و لایحه دفاعی و مستندات ارائه شده از من را مطالعه کرد در صورت نیاز برای ارائه توضیحات تکمیلی مجددا به دادگاه دعوت می‌شوم.

رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوالی پیرامون کمک 45 میلیونی به کانون‌های کارگری و اتحادیه‌ها گفت: موضوع اصلی گزارش تحقیق و تفحص مجلس مربوط به بابک زنجانی است که به زنجانی حتی یک شرکت هم واگذار نشده است.

وی ادامه داد: در رابطه با کمک به کانون‌های کارگری و اتحادیه‌ها طبق مصوبات هیات امنای سازمان تامین اجتماعی پرداخت از محل غیر شمول بلا مانع است.

**پایان دادگاه رسیدگی به پرونده مرتضوی

** به وکیل مرتضوی اعتراض داریم

"مصطفی ترک همدانی" وکیل دادگستری و شاکی خصوصی پرونده مرتضوی در حاشیه دادگاه وی که صبح امروز در شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت برگزار شده، در خصوص پرونده مرتضوی گفت: وکیل مرتضوی یعنی "رضا جعفری" که سرپرست سابق دادسرای تهران بوده و به دلیل تخلف در پرونده پالیزدار از سوی دادگاه انتظامی قضات تعلیق شده است، اکنون وکالت مرتضوی را برعهده گرفته و این امر خلاف قانون است، چون دوران سه ساله محرومیت جعفری به پایان نرسیده است.  
 
مرتضوی پیش از ورود به دادگاه:  بنده وکیل ندارم و در پرونده‌های مربوط به خود شخصا دفاع می‌کنم. 
 
**آغاز دادگاه

**مرتضوی پیش از ورود به دادگاه: همه اتهامات را رد می‌کنم/ به تمام موارد پرونده کهریزک پاسخ داده‌ام/ در مورد پرونده من دروغ‌ پردازی می‌کنند

"سعید مرتضوی" رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی در حاشیه جلسه دادگاهش در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت با اشاره به اتهامات منتسب به خود گفت: من 3 پرونده در دادسرا دارم یکی تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، یکی مربوط به شکایت فاضل لاریجانی که مفتوح است و دیگری مربوط به وکلای پالیزدار است که آن‌ها معتقدند بازداشتشان توسط من غیرقانونی بوده است.
 
وی ادامه داد: من نسبت به هر سه پرونده لایحه دفاعی تنظیم و به دادسرا ارائه کردم و امروز برای ارائه توضیحات تکمیلی به دادگاه احضار شده‌ام.  
 
مرتضوی با اشاره به لایحه دفاعیه خود پیرامون پرونده تامین اجتماعی اظهارداشت: لایحه دفاعیه تامین اجتماعی پاسخ به همه مطالبی بود که در تحقیق و تفحص ایراد گرفته بودند و حدود 47 صفحه دارد.
 
رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا همچنان معتقد است که باید نظام به او مدال بدهد بیان داشت: این مطلبی است که رسانه‌ها تحریف کرده‌اند و من به همین دلیل است که از مصاحبه با برخی رسانه‌ها خودداری می‌کنم چرا که آن‌ها مطالب را به صورت دلخواه منتشر می‌کنند و من اعتقاد دارم که همه ما مدیون نظام هستیم.
 
مرتضوی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون این که آیا در این جلسه دادگاه پرونده کهریزک هم مطرح است یا خیر اظهارداشت: پرونده کهریزک رسیدگی و در دادسرا قرار صادر شده در دادگاه هم در این زمینه بیش از 10 جلسه تشکیل داد که رای دادگاه کیفری استان در مورد پرونده کهریزک صادر شد و ما هم به این رای اعتراض کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از یک و نیم سال است که پرونده کهریزک در شعبه 9 دیوان عالی کشور در حال فرجام خواهی است و دیوان رای خود را هنوز صادر نکرده است.
 
مرتضوی تصریح کرد: پیرامون پرونده کهریزک تمام بحث‌ها مطرح شده و ما به تمام آن‌ها پاسخ داده‌ایم و بدیهی است که اگر بحث جدیدی داشته باشند باید مطرح کنند و ما پاسخ می‌گوییم.
 
رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی در ادامه با اشاره به دروغ‌های شاخ‌داری که در مورد پرونده او در برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح است اظهارداشت: برخی مطرح کرده‌اند که من 137 شرکت سازمان تامین اجتماعی را با ارزش حدود 30 هزار میلیارد به بابک زنجانی واگذار کرده‌ام که این یک دروغ بزرگ و شاخ داری است چون طبق آیین نامه سازمان تامین اجتماعی حتی رئیس‌جمهور هم نمی‌تواند یک شرکت از سازمان تامین اجتماعی را بدون طی کردن فرآیند قانونی واگذار کند چون این شرکت‌ها برای فروش باید به سازمان بورس بروند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر که بابک زنجانی را دستگیر کرده‌اند متوجه شدند که حتی یک ریال از سازمان تامین اجتماعی هم در اموال و دارایی‌های او وجود نداشته، بنابراین این دروغ‌هایی که مطرح می‌کنند توهین به مردم است.  
 
مرتضوی در پایان تاکید کرد: من تمام اتهامات انتسابی را رد می‌کنم و هیچ کدام از آن‌ها را قبول ندارم.


**حضور وکلای شاکیان پرونده مرتضوی در دادگاه

"مصطفی ترک همدانی" وکیل جمعی از کارگران شاکی در پرونده تامین اجتماعی در حاشیه دادگاه "سعید مرتضوی" در جمع خبرنگاران گفت: پیش از این رئیس سابق تامین اجتماعی اعتقاد داشت که نظام باید به او مدال بدهد اما امروز امیدوارم او دیگر چنین تصوری را نداشته باشد.
 
وی ادامه داد: ما در پرونده رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی از طریق خبرگزاری‌ها و برخی دیگر از رسانه‌ها به اسناد و مدارکی دست پیدا کردیم و توانستیم شکایت خود را به صورت علنی ثبت کنیم.
 
وکیل شاکیان پرونده مرتضوی که خود نیز شاکی این پرونده محسوب می‌شود در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا این پرونده هم سرنوشت پرونده کهریزک را پیدا می‌کند یا خیر اظهارداشت: اصلا تصور نمی‌کنم چنین اتفاقی بیفتد چرا که در پرونده کهریزک یک شاکی خصوصی وجود داشت اما در این پرونده شاکی خصوصی وجود ندارد و مد‌عی‌العموم می‌تواند ورود پیدا کند.
 
ترک همدانی گفت: مطابق اصل 104 قانون تامین اجتماعی اقدامات مرتضوی در حکم اختلاس و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است البته اموال تامین اجتماعی دولتی نیست اما در حکم دولتی محسوب می‌شود.  
 
شاکی پرونده مرتضوی با اشاره به این که در این پرونده به غیر از ما به حقوق تعداد زیادی از کارگران تامین اجتماعی تعرض شده است تصریح کرد: در پرونده رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم شاکی است بنابراین امیدواریم دادسرا به این موضوع با جدیت ورود پیدا کند. 

**شاکی خصوصی پرونده مرتضوی: تکلیف پرونده وی را مشخص کنید


"پیمان حاج محمودعطار" وکیل دادگستری و شاکی خصوصی "پرونده مرتضوی" در حاشیه دادگاه رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی که در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت در حال برگزاری است با اشاره به پرونده مرتضوی گفت: باید تکلیف اتهامات مرتضوی روشن شود به ویژه اتهامات و تخلفات وی در سازمان تامین اجتماعی.
 
شاکی خصوصی پرونده مرتضوی در خصوص صدور حکم جلب برای رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: صدور حکم جلب در صلاحیت بازپرس رسیدگی کننده است و صدور این حکم منوط به آن است که احضاریه دادگاه به دست خود متهم رسیده باشد و من در جریان نیستم که آیا در دادگاه امروز مرتضوی احضاریه به دست خود او رسیده است یا خیر؟ ضمن این که اگر احضاریه به دست او رسیده باشد و امروز از حضور در دادگاه استنکاف کند بازپرس می‌تواند حکم جلب او را صادر کند.  
 
پیمان حاج محمود عطار در ادامه به بازداشت غیرقانونی خود توسط مرتضوی در دورانی که او دادستان تهران بود گفت: پس از آن که من با حکم وی بازداشت شدم دادگاه من را تبرئه کرده و دادگاه انتظامی قضات مرتضوی را به دلیل بازداشت من محکوم کرد.
 
وی همچنین به پرونده کمیته تحقیق و تفحص مجلس هفتم از قوه قضاییه که به پرونده پالیزدار معروف است هم گریزی زد و بیان داشت: من در سال 85 مشاور کمیته تحقیق و تفحص مجلس هفتم از قوه قضاییه بودم یکی از مستندات این کمیته ارتباط مرتضوی با باند خرید و فروش سوالات کنکور دانشگاه آزاد بود که پس از محرز شدن این جرم، وی برای خارج کردن پرونده از مسیرقانونی خود اتهامات ضد امنیتی را متوجه اعضای کمیته تحقیق و تفحص و به خصوص آقای پالیزدار کرد و چنین وانمود کرد که کمیته مزبور علیه نظام تشکیل شده و به مراجع توهین می‌کند.
 
وی ادامه داد: پس از اتهاماتی که مرتضوی متوجه ما کرد ما را بدون تشریفات آیین دادرسی دستگیر و به صورت غیرقانونی در سلول‌های انفرادی نگه داشت.

انتهای پیام/
برچسب ها: شاکی ، مرتضوی ، اعتراض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار