توسعه صنایع تبدیلی، از ضروریات رونق کشاورزی پایدار در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

سالانه بیش از 750 هزار تن محصولات کشاورزی و باغی در استان چهارمحال و بختیاری تولید می شود که به طور متوسط حدود 25 درصد از این محصولات به علت نبود صنایع تبدیلی و یا حمل و نقل نامناسب در این استان از بین می رود.


تولید گوشت قرمز در استان چهارمحال و بختیاری هم سالانه 35 هزار تن است که 12 هزار تن آن در داخل استان مصرف و بقیه بدون بسته بندی به استان های همجوار ارسال می شود.


مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری می گوید: 26درصد از محصولات باغی، 7درصد از محصولات دامی و 30 درصد از محصولات کشاورزی این استان، به علت نبود صنایع تبدیلی از بین می رود.


طهمورث فتاحی می افزاید: نبود بازار کافی برای مصرف تازه خوری ( به طور متوسط حدود 35 درصد از محصولات کشاورزی به صورت تازه مصرف می شود. )، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، عدم وجود انبارهای مکانیزه ذخیره محصول و راه اندازی نشدن بازار بورس محصولات کشاورزی، باعث ضرر و زیان کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری شده است.


وی، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش‌های باغبانی، دام و زراعت را از اولویت‌های توسعه کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری بیان می کند و می گوید: با توجه به اینکه حدود 25 درصد از محصولات باغی استان به دلیل نبود واحدهای فرآوری به ضایعات تبدیل می شود، بر همین اساس ایجاد واحدهای نگهداری محصولات باغی، بسته بندی انواع میوه و صنایع تبدیلی مرتبط باید جزو اولویت های اساسی استان قرار گیرد.


فتاحی، نبود سرمایه گذار و کمبود نقدینگی را از مهمترین مشکلات پیش روی توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی می داند و می گوید: توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی نیازمند سرمایه گذاری و راهکارهایی برای تشویق و جذب سرمایه گذار و رفع موانع دریافت تسهیلات از بانک ها می باشد.


استاندار چهارمحال و بختیاری هم می گوید: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان، منجر به کاهش مهاجرت به کلان شهرها و حتی باعث مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها می شود.

قاسم سلیمانی به مهاجرت معکوس 16 خانواده شهرنشین به روستا با بهره برداری از دهکده تولید قارچ در روستای قلعه ممکای شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری اشاره می کند و می گوید: این واحد تولیدی با اشتغال 90 نفر به صورت تمام وقت و 15 نفر به صورت نیمه وقت، سالانه بیش از 800 تن قارچ دکمه ای تولید و روانه بازار می کند.

مدیر امور باغبانی اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری هم می گوید: کمبود صنایع بسته بندی، خلاء مهم توسعه باغداری در این استان است.

به گفته سید طاهر نوربخش، سالانه 22 هزار تن بادام از باغات استان چهارمحال و بختیاری برداشت می شود که 70 درصد این محصول به کشور هند صادر می شود.

وی می گوید: به دلیل نبود کارخانه بسته بندی بادام در استان چهارمحال و بختیاری، باغداران این محصول را به قیمت پایین و به صورت فله به مباشران می فروشند و این محصول پس از بسته بندی در استان های همجوار، به کشورهای مختلف صادر می شود.

نوربخش با اشاره به تولید سالانه 35 هزار تن هلو در استان چهارمحال و بختیاری می گوید: نبود صنایع فراوری، بسته بندی و کمپوت، فقدان سردخانه و استفاده نکردن از شیوه های نوین نگهداری، از عوامل ضایع شدن بخش عمده میوه هلوی تولید شده در این استان است.

وی به تولید سالیانه 60 هزار تن انگور در استان چهارمحال و بختیاری هم اشاره می کند و می افزاید: سالانه 16 هزار تن از این محصول در استان از بین می رود و ایجاد صنایع تبدیلی تولید آبغوره، پودر غوره و کنستانتره، یکی از مهمترین نیازهای صنایع تبدیلی در این استان است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری می گوید: در بخش محصولات باغی این استان مانند هلو، بادام و گردو، محصولات زراعی نظیر سیب زمینی و در بخش شیلات و بسته بندی ماهی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی ضروری است.

رستم غیبی، با اشاره به اینکه ایجاد صنایع تبدیلی یکی از سودمندترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است، می افزاید: این صنایع از میزان بیکاری های دائمی و فصلی در مناطق روستایی می کاهد و به افزایش تولیدات، بهره وری، ایجاد فرصت های شغلی، تأمین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش های اقتصادی و کاهش نابرابری های منطقه ای منجر خواهد شد.

کارشناسان، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش صادرات و کاهش واردات، ایجاد ارزش افزوده و جذب نیروی مازاد کار کشاورزی را از جمله ضرورت های توجه به صنایع تبدیلی و زیرساخت های این بخش می دانند و می گویند: شکل گیری صنایع تبدیلی و تکمیلی و ایجاد صنایع بسته بندی محصولات کشاورزی در کنار ساخت سردخانه ها و انبارهای مکانیزه نگهداری محصول نقش مهمی در حمایت از کشاورزان و توسعه بخش کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری دارد./ش/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.