یک کارشناس حقوق گفت: اگر زنی جدا از همسرش زندگی می‌کند می تواند همزمان با مطالبه نفقه نسبت به تفکیک یارانه‌اش اقدام کند.

 حسن سعید طاهری کارشناس حقوق در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، گفت: قبل از ورود به مبحث یارانه نقدی، توجه به این نکته ضروری است که در عقد دائم نفقه زن به عهده‌ی شوهر  است که در این باره قانون گذار گفته است که نفقه شامل تمام نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل لباس، مسکن، هزینه‌های درمانی می‌باشد.

وی اظهار داشت: منبع نفقه در اصل الزام قانونی است چرا که نفقه مخصوص زوجیت است و تا زوجیت نباشد نفقه مفهومی ندارد.

این کارشناس تصریح کرد: بحث راجع به یارانه نقدی، بحثی حمایتی است که قانون گذار برای سرپرست خانوار ایجاد کرده است که به صورت ماهیانه مقرر شده است که پرداخت شود و تا وقتی که این شخص از حمایت‌های قانونی برخوردار است این یارانه نقدی را به سرپرست خانواده می‌پردازند. لذا تا زمانی که زن و مرد با یکدیگر زندگی می‌کنند این یارانه به مرد پرداخت می‌شود که در زندگی مشترک و در چرخه‌ی اقتصادی از آن استفاده کنند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر چنان  چه بین زن و مرد اختلافی بوجود آید، زن بایستی به دادگاه مراجعه کند و ثابت کند که مرد نسبت به پرداخت نفقه اقدام نمی‌کند که همزان با این مطالبه نفقه می‌تواند به مراجع ذیربط مراجعه کند و نسبت به تفکیک یارانه‌اش از همسر خود اقدام کند و یارانه خود را به صورت مجزا دریافت کند.

وی گفت: در این باره نیازی نیست که طلاق جاری شود و همین که مجزا زندگی کنند زن می‌تواند یارانه‌اش را خودش دریافت کند.البته باید به این نکته توجه نمود که زن در تمکین مرد باشد و ناشزه نباشد.

طاهری در پایان خاطرنشان کرد: اگر چنان چه زن در مراحل فوق موفق نشد، به این دلیل که مرد در جایی قرار دارد که مستحق آن نبوده زن می‌تواند به جهت استیفای بلاجهت با دارا شدن غیر عادلانه، تمام حقوق‌ مالی خود اعم از گذشته را نیز مطالبه کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: یارانه ، نقدی ، نفقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۲:۰۰ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
همسرم بدون اطلاع منزل مشترکمان را ترک کرده چندین باربرای بازگشت وی به منزل اقدام کردم که ازطرف برادر و اقوامش مورد ضرب و شتم قرار گرفتم چندین صورتجلسه 110مبنی بر درگیری ونامه پزشک قانونی موجود است وهمچنین صورتجلسه 110 که دنبال همسرم به منزل مادرش امدم وایشان از امدن به منزل مشترک امتناع کردن باامضاء همسرم. به منزل که برنگشت هیچ با اقوامش امدند بنده را کتک زدند وکل اساس زندگی بنده. حتی لباسهای مرا بردن شکایت کردم بیش از یکسال است هنوز به هیچ نتیجه ای نرسیدم کل مدارک شناساییم رو هم بردن تا خاستم اقدام کنم برای عدم تمکین همسرم اقدام کرده برا نفقه وطلاق.قبلا همسرم یارانه خودش وفرزندم راجدا کرده بود بخاطر اینکه بشیم دوتا سرپرست. حالا محکوم شدم به پرداخت نفقه واقعا این چه قانونیه؟
آخرین اخبار