بزرگداشت یوز‌پلنگ ایرانی از سال 1386 آغاز شد و در این سال روزنهم شهریور به عنوان روز ملی حفاظت از یوز ایرانی انتخاب شد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، امسال نیز به مناسبت روز ملی یوز‌پلنگ ایرانی برنامه‌های متعددی در سراسر ایران برگزار خواهد شد و حضور شهر‌های مختلف در برنامه‌های امسال بسیار پر رنگ‌تر از سال‌های گذشته است.

زهرا ‌ادیسی، کارشناس محیط زیست و فعال حقوق حیوانات در باره‌ی زیستگاه یوز‌پلنگ ایرانی اظهار داشت.

زیستگاه یوز ایرانی در ایران در دشتهای پهناور و تپه‌های ماهوری وسیع استپی و بیابانی می‌باشد.

جانورانی چون خرگوش، آهو گوسفند وحشی در این مناطق زندگی می‌کنند و غذای یوز ایرانی را نیز تامین می‌کنند.

یکی از نقاط ضعف یوز ایرانی قرار گرفتن در زیر آفتاب شد است، گرما می‌تواند به اندازه‌ای به یک یوز‌پلنگ فشار بیاورد که موجب مرگ این حیوان شود.

وی در ادامه بیان داشت: یوز‌پلنگ ایرانی یک گونه‌ی منحصر به فرد ژنتیکی است و انقراض آن موجب می‌شود کره‌ی زمین از این گونه‌ی خاص ژنتیکی خالی بماند.

یوز‌پلنگ ایرانی یکی از جاذبه‌های خاص طبیعت گردی ایران است که می‌تواند منبه یک درآمد برای جوامعی که در آن زیست می‌کند باشد.

اما متاسفانه گزارشات به دست آمده از سوی سازمان محیط زیست حاکی از آن است که کمتراز 70 یوزپلنگ  در ایران باقی مانده‌ است که این موضوع زنگ خطر انقراض این گونه‌ی نایاب حیان وحش را به وجود آورد است.

وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه کاهش زاد و بلد یوز صادر ایران می‌باشد به طوری که طی دو سال گذشته آمارها نشان می‌دهد تنها دو یوزپلنگ در ایران فرآوری شده است.

البته نباید فراموش کنیم که تلفات یوز‌پلنگ درایران به دست انسان‌ها نیز از روند افزایش برخوردار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست درحال حاظر در تلاش است که با تمام توان از یوز ایرانی محافظت کند در غیر این صورت یوز ایرانی به سرنوشت شیر‌ایرانی و ببر‌مازندران دچار می‌شود و آخرین بازمانده‌ها نیز از سرزمین ما رخت بر‌خواهد بست.

انتهای پیام/  
برچسب ها: یوز ، انقراض ، سرعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار