توسعه صنايع تبديلي در گرو رونق کشاورزي پايدار

سالانه بيش از750هزار تن محصولات کشاورزي و باغي در استان چهارمحال و بختياري توليد مي شود که بطور متوسط حدود 25درصد از اين محصولات بعلت نبود صنايع تبديلي و يا حمل و نقل نامناسب در اين استان از بين مي رود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،مدير صنايع تبديلي و تکميلي جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري مي گويد: 26درصد از محصولات باغي، 7درصد از محصولات دامي و30 درصد از محصولات کشاورزي چهارمحال و بختياري بعلت نبود صنايع تبديلي از بين ميرود. 

طهمورث فتاحي مي افزايد: اين حجم توليد به دليل نبود بازار کافي براي مصرف تازه خوري(به طور متوسط حدود 35درصد از محصولات کشاورزي به صورت تازه مصرف مي شود، کمبود صنايع تبديلي و تکميلي و انبارهاي مکانيزه ذخيره محصول و راه اندازي نشدن بازار بورس محصولات کشاورزي باعث ضرر و زيان کشاورزان چهارمحال و بختياري شده است.

وي ايجاد صنايع تبديلي و تکميلي در بخش‌هاي باغباني، دام و زراعت را از اولويت‌هاي توسعه کشاورزي در استان بيان مي کند و مي گويد: با توجه به اينکه حدود 25درصد از محصولات باغي استان به دليل نبود واحدهاي فرآوري به ضايعات تبديل مي شود، برهمين اساس ايجاد واحدهاي نگهداري محصولات باغي، بسته بندي انواع ميوه و صنايع تبديلي مرتبط بايد جزو اولويت هاي اساسي استان قرار بگيرد.

وي نبود سرمايه گذار و کمبود نقدينگي را از مهمترين مشکلات پيش روي توسعه صنايع تبديلي و تکميلي بخش کشاورزي مي داند و مي گويد: توسعه صنايع تبديلي در بخش کشاورزي نيازمند سرمايه گذاري و راهکارهايي براي تشويق و جذب سرمايه گذار و رفع موانع دريافت تسهيلات از بانکهاست.

استاندار چهارمحال و بختياري هم مي گويد: توسعه صنايع تبديلي و تکميلي در چهارمحال و بختياري منجر به کاهش مهاجرت از اين استان به کلانشهرها و حتي مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها مي شود. 

آقاي سليماني به مهاجرت معکوس 16خانواده شهرنشين به روستا با بهره برداري از دهکده توليد قارچ در روستاي قلعه ممکاي شهرستان کيار چهارمحال و بختياري اشاره مي کند و مي گويد: اين واحد توليدي با اشتغال90نفر تمام وقت و 15 نفر نيمه وقت سالانه بيش از 800تن قارچ دکمه اي توليد و روانه بازار مي کند. 

مدير امور باغباني جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري هم مي گويد: کمبود صنايع بسته بندي خلاء مهم توسعه باغداري در اين استان است.

به گفته آقاي نوربخش، سالانه 22هزار تن بادام از باغات استان چهارمحال و بختياري برداشت مي شود که70درصد اين محصول به هند صادر مي شود.

وي مي گويد: به دليل نبود کارخانه بسته بندي بادام در چهارمحال و بختياري، باغداران اين محصول را به قيمت پايين به صورت فله به مباشران مي فروشند و محصول توليدي باغداران اين استان در استان هاي همجوار بسته بندي و به کشورهاي مختلف صادر مي شود.

نوربخش با اشاره به توليد سالانه 35هزار تن هلو در چهارمحال و بختياري مي گويد: نبود صنايع فراوري، بسته بندي و کمپوت، فقدان سردخانه و استفاده نکردن از شيوه هاي نوين نگهداري از عوامل ضايع شدن بخش عمده هلوي توليد شده در اين استان است.

وي به توليد 60هزار تن انگور در چهارمحال و بختياري هم اشاره مي کند و مي افزايد: سالانه 16هزار تن از اين محصول در استان از بين مي رود و ايجاد صنايع تبديلي"آبغوره"،"پودر غوره"و کنستانتره يکي از مهمترين نيازهاي صنايع تبديلي در اين استان است.

کارشناسان، کاهش ضايعات محصولات کشاورزي، افزايش صادرات و کاهش واردات، ايجاد ارزش افزوده و جذب نيروي مازاد کار کشاورزي را از جمله ضرورت هاي توجه به صنايع تبديلي و زيرساخت هاي اين بخش مي دانند و مي گويند شکل گيري صنايع تبديلي و تکميلي و ايجاد صنايع بسته بندي محصولات کشاورزي در کنار ساخت سردخانه ها و انبارهاي مکانيزه نگهداري محصول نقش مهمي در حمايت از کشاورزان و توسعه بخش کشاورزي استان دارد.

کارشناس جهاد کشاورزي استان چهارمحال و بختياري مي گويد: در بخش محصولات باغي اين استان مانند هلو، بادام و گردو، در بخش کشاورزي نظير سيب زميني و در بخش شيلات بسته بندي ماهي ايجاد و توسعه صنايع تبديلي و تکميلي ضروري است.

آقاي ثابت با اشاره به اين که ايجاد صنايع تبديلي يکي از سودمندترين ارتباطات بين دو بخش صنعت و کشاورزي است، مي افزايد: اين صنايع از ميزان بيکاري هاي دائمي و فصلي در مناطق روستايي مي کاهد و به افزايش توليدات، بهره وري، ايجاد فرصت هاي شغلي، تأمين نيازهاي اساسي، پيوند با ديگر بخش هاي اقتصادي و کاهش نابرابري هاي منطقه اي منجر خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کشاورزی ، صنعت ، پایدار ، رشد ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار